• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • J1215

Nu har jag fått kontakt med en säljare på Witt och han hävdar att Elon ska sälja dem. Men jag har precis pratat med en Elonbutik och de "visste inte", men skulle kolla upp om dom kunde beställa och i så fall vad den kostar. återkommer när jag fått svar.

Vad är de största skillnaderna är mellan 3450 och 450, egentligen?

• MBert
    J1215 skrev 2009-07-02 14:41:14 följande:
    Nu har jag fått kontakt med en säljare på Witt och han hävdar att Elon ska sälja dem. Men jag har precis pratat med en Elonbutik och de "visste inte", men skulle kolla upp om dom kunde beställa och i så fall vad den kostar. återkommer när jag fått svar.Vad är de största skillnaderna är mellan 3450 och 450, egentligen?
    Tack. Jag skulle ju kunna kolla med någon Elon jag med så är vi två som trycker på och frågar på var sitt håll.

Skillnaden mellan BM350 och BM450? Ja, det måste ju för det första vara två helt olika maskiner eftersom den runda extrainsatsen bara passar till BM450. Den är väl en nyare (bättre?) modell. Sen var det väl det jag räknade upp innan, lite extra finesser här och var som känns lyxigt. Och så utseendet = svart glas upptill.
    Det finns kanske mer. Jag har inte satt mig in i det så noga än.
  • God cares

Den här tråden hade visst inte stängts än, så jag fortsätter här ändå.
    Mbert: Jo, jag har sett recepttråden. Samt precis läst igenom hela denna och förra tråden, bra med semester Maskinen hade skickats från tretti.se idag (torsdag) så har jag tur kommer den imorgon! Annars måndag. Brödet började ta slut här hemma så jag bakade precis 4 limpor havrebröd på traditionellt vis, men det är fruktansvärt varmt här och ska bli skönt att slippa ha ugnen på för att baka bröd!

Några frågor bara, som jag inte riktigt förstått. Om jag har ett "vanligt" brödrecept, hur får jag det då till bakmaskinskrecept? Ska jag räkna ihop så att ingredienserna väger t.ex 750 eller 1000 gram sammanlagt? Och hur noga är det, om det t.ex blir 1050 gram, fungerar det ändå? Nu har jag ju beställt en Tefal XXL och den går ju upp till 1500 gram, men ändå.

• J1215

MBert -

Har fått en ungefärlig prisuppgift på Kenwood BM450 nu, från äterförsäljaren i och för sig så den är väl ungefärlig. HAn gissade att den kommer att ligga på runt 2100 kronor. Man kan be vilken ELON-butik som helst att beställa den eftersom Witt (www.witt.dk), som har BM 450 i sitt sortiment, är avtalsleverantörer till ELON.

Eftersom jag kan beställa en 350 för under tusenlappen, tror jag att jag kör på en sån istället. 2100 känns lite saftigt eftersom jag inte ens vet om jag kommer att trivas med bakmaskin.

• MBert

J1215 - var kan du beställa en BM350 för under tusenlappen? Menar du de som anges på www.prisjakt.nu? Skulle man i så fall inte kunna höra med den som säljer BM350 om de även kan sälja en BM450 till reducerat pris?
    2100 kr är ju dubbelt så mycket och känns som väldigt mycket dyrare än vad det borde kunna bli. Undra om man kan beställa den från England istället.

• MBert

God cares skrev 2009-07-03 00:26:43 följande:

Några frågor bara, som jag inte riktigt förstått. Om jag har ett "vanligt" brödrecept, hur får jag det då till bakmaskinskrecept? Ska jag räkna ihop så att ingredienserna väger t.ex 750 eller 1000 gram sammanlagt? Och hur noga är det, om det t.ex blir 1050 gram, fungerar det ändå? Nu har jag ju beställt en Tefal XXL och den går ju upp till 1500 gram, men ändå.
    Mitt tips är att börja med ett basrecept som följer med maskinen för att lära dig maskinen och dess proportioner. Sen kommer du att kunna experimentera utifrån ditt eget basrecept.
    För att räkna om ett vanligt recept till bakmaskinen så är det lättaste att utgå från mängden degvätska. Ett vanligt recept brukar innehålla 5 dl degvätska och för att få ett bröd på 700-750 g så används 3 dl degvätska.

Mitt basrecept ser ut så här:

1,5 tsk torrjäst 5 g
    7,5 dl vetemjöl 450 g
    1,5 tsk salt 9 g
    2,1 tsk strösocker 9 g
    1 tsk olja 7 g
    3,0 dl vatten 300 g

ca 5 g (ca 1,5 tsk) torrjäst. Grovt bröd kräver mer jäst, vitt bröd mindre.
    420-450 g mjöl (ca 7,5 dl mjöl totalt), eller rättare sagt "torra varor", varav minst ca 1/3 bör vara vetemjöl för att hålla ihop det bäst. Det kan vara även gryn, kross, kli, fröer, nötter, russin m.m.
    6-8 g (1-1,5 tsk) salt
    ca 10 g (2-3 tsk) socker, kan även vara sirap, honung eller russin. Kan uteslutas men förbättrar jästegenskaperna. Jäser bort.
    ca 5 g fett. Kan vara olja, flytande margarin eller en klick smör
    ev. 1-3 tsk brödkrydda, t.ex. anis, fänkål, pomeransskal, kummin mm. även örter, vitlök, riven ost...
    300 g (3 dl) degvätska, vilket vanligtvis är vatten eller mjölk, men även kan vara fil, yoghurt, juice, öl eller t.o.m överbliven soppa.

Som du ser så anger jag även vikt. Jag bakar alltid efter vikt eftersom det är lättare och ger bäst resultat eftersom det blir mer exakt. Jag ställer helt enkelt degbunken på en digital köksvåg och häller i efterhand (nollställer emellan ingredienserna).
  • J1215
    MBert skrev 2009-07-03 20:47:27 följande:
    J1215 - var kan du beställa en BM350 för under tusenlappen? Menar du de som anges på www.prisjakt.nu? Skulle man i så fall inte kunna höra med den som säljer BM350 om de även kan sälja en BM450 till reducerat pris?2100 kr är ju dubbelt så mycket och känns som väldigt mycket dyrare än vad det borde kunna bli. Undra om man kan beställa den från England istället.
    Jo, jag menar den som anges på prisjakt, som du länkade till. Den säljs av Pixmania. Menar du att man skulle kolla om Pixmania kan sälja 450:an till reducerat pris? Man kan säkert beställa från England men frågan är om det i slutändan (med frakt) blir billigare...

Jag håller med om att 2100 känns mycket.
  • Nagoyam W
    https://www.facebook.com/groups/459106850780481/

Välkommen till Food and Cookies!

Detta är sidan för dig som gillar att lagga mat eller att baka.

Min tanke med den här sidan är att man ska få tips och hjälp om man vill beställa en tårta till en födelsedag eller vart man kan ta sin familj på en trevlig middag.

Eller har du bara något som du vill sälja eller är det något som du vill efterlysa går det bra att gör det också.

Har man även en blogg eller hemsida kan man även lägga upp den här. Men den måste inne hålla antingen mat eller bak.

• etunapappan
    smarties skrev 2009-06-14 11:12:03 följande:

Yes, fick just tag i engelska bruksanvisningen till AFK BM-2N, så om någon vill ha det så inboxa. :)

Hur sjutton inboxar man här då? 

Jag köpte precis en sådan maskin utan manual på blocket

MVH Magnus
Svar på tråden Bakmaskinstråden 2