• Josefin L

3:e prolaktintråden

Hej! Jag tyckte det var dags att starta en tredje prolaktintråd nu när den gamla har stängt. Här diskuterar vi det envisa hormonet prolaktin och hur man får ner ett för högt värde .... hur man blir gravid trots högt prolaktin.... mediciner... ja allt om prolaktin!

• Svar på tråden 3:e prolaktintråden
  • zatori

Josefin L: Det var som fasen.
    Hoppas verkligen att Pravidel och de andra medicinerna inte är lika farliga då.

Jag kände en liten svag känsla i magen igår, som en molande värk. Som man får innan man ska ha mens, ni vet. Håll tummarna med mig att jag inbillade mig och att det inte alls är mens på gång! Jag vill verkligen inte ha den. :(

• Musche

Hör och häpna!! Min gynekolog hade reagerat på att hon började få massa provsvar på prolaktinvärden hos sina patienter, som var alldeles för högt?.. än normalt!! Mitt sista prov som jag tog, hade jag normalt , 19 (har haft 25-27 tidigare, hade nu 19 å då är 20 normalt enl hennes skala)..
    Jag ska nu ta ett 4:e prov om 1 mån på KS, och sluta äta pravidel från idag, för vad det visar då. Håll tummarna!!
    Så nu känns det som att jag har ätit pravidel helt i onödan å framförallt varit deppig å nere för detta stor del av sommaren! Det är Vårdcentralen i Sundbyberg om någon undrar! Det verkar bli fel på svaren! Vet inte om det är ok att hänga ut det här! Om det är fel, så säg till! Jag tycker det är inte mer än rätt att skriva ut det, kanske sparar det tid till andra!
    Min sambo ska gå på en vidare utredning och den kön hade 6 månader!! Va f-n är det ?? (pardon my language) Varför tar man inte tag i mannen samtidigt som man utreder mig? Sååå dåligt!

• Liten men naggande
    zatori skrev 2009-08-30 22:51:02 följande:
    Liten men naggande:Hur dyr är den?[...] Alla:Är det någon mer än jag som har upplevt att det är lättare att gå upp i vikt när man har för högt prolaktinvärde?
    Har för mig att den kostade runt 1300 och sen kostar stickorna ca 200-300 för 20 st (man använder 10 st i månaden men ca 20 första månanden när man ställer in värdena) Värd varenda krona dock !

Ang vikten så har jag nog inte märk något särskilt utom att jag lätt går ner i vikt när jag äte medicinen (mår ju så dåligt). Var iofs rund fram till 22 års ålder men jag vet inte om det beror på prolaktinet... hormoner kan ju spöka med vikten så det är inte omöjligt.
  • Liten men naggande
    tomcar1 skrev 2009-08-30 21:37:06 följande:
    Tänk att ingen har förklarat, att det kan vara prolaktinet det beror på att jag inte blir gravid. Man har alltis skyllt på min sjukdom, vilket gör det svårt att bli gravid, men det kan ju faktiskt bero på prolaktinet !!
    Jag de är SÅ himla irriterande att de inte ger mer information. Allt jag vet om min sjukdom, prolaktin är självlärt genom internet mm... hoppas tabletterna kan hjälpa dig få ordning på detta snart!!
  • Liten men naggande

Josefin L skrev 2009-08-31 16:44:43 följande:

Varningen som kom ut från Pfizer (stavas det så?) gällde ämnet kabergolin, som är det verksamma ämnet i både Dostinex och Cabasar. Så är du orolig så be att få göra en hjärtundersökning så slipper du oroa dig! Det kan du kräva att få göra. Nuförtiden så måste ju alla genomgå en hjärtundersökning INNAN de får börja med kabergolin.Sedan om Pravidel och Norprolac är nått bättre, det verkar de inte veta. Men vi får hoppas det!
    Min läkare tyckte undersökning var onödig för mig (och jag har ätit Dostinex i snart 4 år, )ni "gamla i tråden" minns säker hur nojjig jag var i vintras över detta. Tydligen så har de enbart sett förändringar på parkinsonpatienter som äter doser runt 3 tabletter om dagen. Jag äter ju bara en i veckan så jag känner mig inte så orolig (men eg borde man kanske kolla, gjorde en EKG för ett tag som som dock var helt ok och jag känner mig frisk..)
  • tomcar1

Liten men naggande...men jag har inte fått några piller ännu. Jag skulle få göra en MR och det har jag gjort. Det har överhuvudtaget inte talats om några piller och jag har inte fått svar på min MR, så vi får se vad som händer.
    /tomcar1

• pinkiepie

fy attans vad de ska frågas massa varför har ni inte skaffat barn de börjar väl bli dax snart. ni har ju båda fast å lever bra mm mm aaaaaaaa blir galen spelar ingen roll att man talar om hur de ligger till blääää

• polly78

Hej alla,

Har kikat in i tråden lite då och då, jättespännande att läsa om andras erfarenheter. Här kommer min historia :)

Började för två år sedan fundera på beis och började skriva ner mina cykler. Upptäckte då att det var över 45 dagar mellan varje mens. Gick till gyn som sa att prolaktinvärdet var för högt, hade då 64. Fick samtidigt ett plus på stickan men MF i v.7. Fick börja med Pravidel direkt och min gyn sa att det tyvärr är vanligare med MF vid förhöjda prolaktinvärden ( verkar dock som om olika läkare har olika åsikter ) Gjorde också MR som visade 4 mm stort prolaktinom.

Åt 1/2 Pravidel morgon/kväll men inget hände! Efter ca 5 mån fick jag äta 4 tbl per dag och då började värdet gå ned och efter totalt 8 mån blev jag gravid. Fortsatte dock att äta Pravidel tom v.6. Allt gick bra och har nu en liten tjej men vet inte vad som kommer att hända då jag skall sluta amma. troligtvis MR + medicin igen.

Vill dock barar varna lite för att lita för mkt på ÄL-tester. Gick i 3 mån och kollade med VUL och det visade sig att stickorna gav utslag 5 dagar före min riktiga ÄL....

Är lite orolig för att börja med medicin igen. Mådde visserligen ganska bra rent fysiskt men blev deppig, lynnig och en ganska tråkig person att vara med.

Polly78

• vill bli mamma 2009

Jag gick också upp i vikt av Pravidel, nästan 20 kilo på ett år. Har mycket svårt att gå ner kilona trots träning, tyvärr...

• zatori

Liten men naggande:
    Attans vad dyrt. Men säkert väl investerade pengar, precis som du säger. Får tänka över det där.

polly78:
    Hej! Intressant att höra din historia. :) Och grattis till din lilla flicka! Tycker det känns så skönt att veta att du, och andra lyckats bli gravida trots ett högt prolaktinvärde. Det ger hopp åt oss andra!

villblimamma2009:
    Ja, jag har också svårt att gå ned mina extrakilon. Vet dock inte om det beror på sjukdomen eller något annat. Även om jag lyckas gå ned dem, går jag snabbt upp igen också. :/

• Josefin L

Liten men naggande: Ja, då behöver du nog inte vara orolig! Parkinsonspatienter brukar väl äta rätt stora doser i jämförelse med oss andra "prolaktinomare" (vet inte vad jag ska kalla oss? )?

Men jag var väldigt nojjig jag med och kände av extraslag och att hjärtat hoppade i otakt, plus att min läkare hörde ett blåsljud. Så då behövde jag verkligen få svart på vitt att allt var ok så jag slapp oroa mig i onödan!

• Liten men naggande

Josefin L skrev 2009-09-01 12:04:28 följande:

Liten men naggande: Ja, då behöver du nog inte vara orolig! Parkinsonspatienter brukar väl äta rätt stora doser i jämförelse med oss andra "prolaktinomare" (vet inte vad jag ska kalla oss? )?Men jag var väldigt nojjig jag med och kände av extraslag och att hjärtat hoppade i otakt, plus att min läkare hörde ett blåsljud. Så då behövde jag verkligen få svart på vitt att allt var ok så jag slapp oroa mig i onödan!
    Håller med om att man blir riktigt nojjig efter ett tag. Rent generellt blir jag så trött på hela grejen ibland.

Känns som om ALLT man mår KAN har sin grund i sjukdomen. Jag vet knappt vad som är vad, dvs är huvudvärk just huvudvärk eller en biverkning, känner man sig nedstämd är det tabletterna eller är man helt enkelt deprimerad. Eller snarare favoriten "Jävlar vad illamående jag mår, kan det vara så att jag, trots skydd, har blivit gravid...? eller är det tabletterna"
Svar på tråden 3:e prolaktintråden