majess skrev 2009-10-06 23:35:13 följande:
Nej DÄR tror faktiskt jag att det hade hjälpt att ta in pojken o prata med honom o få honom att relatera till hut han kände sig när han var mobbad!!! det tror jag hade funkat för att han VET hur det känns. Men en mobbare som själv inte utsatts för den behandlingen kan man nog inte tala tillrätta på samma sätt för de har ingen djup sådan smärta att relatera till. och förresten,en fråga utan elak mening bara nyfikenhet:du har ju sagt att dina föräldrar både misshandlat dig fysiskt och psykiskt och ändå sitter du o talar om hur mycket psykologi du lärt dig av din mamma psykologen? det går inte riktigt ihop...
Jodå, min mamma var en utmärkt psykolog när det gällde andra vilket jag lärde mig mycket av, sen var hon ju på sätt och vis även en bra psykolog på det vis att hon visste att missbruka sina kunskaper när det handlade om att göra maximal skada på mig, så det är inte motsägelsefullt!
Sen är det fullt möjligt att mobbaren visst har en sådan smärta inom sig, kanske inte från mobbing men från annat, något man bara kommer få reda på om man försöker hjälpa barnet. (Nej alla mobbare har inte så ont inom sig, men många, däremot har alla mobbare ont på något vis.)
Förövrigt är det ju lite svårt att säga när det är nog för alla reagerar ju olika. Gör mobbaren en sak mot ett barn så kanske det barnet blir ledsen men egentligen blir det inga djupa spår, gör sedan en vuxen samma sak mot mobbaren kanske h*n faktiskt mår mycket sämre av det än det mobbade barnet gjorde och får psykiska men för livet!