Är du en apförälder?
Ja, är du en apförälder? Motivera gärna ditt svar!
www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
Ja, är du en apförälder? Motivera gärna ditt svar!
www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
Svarar på TS:
Nej, det är jag inte.
Jag tror helt på att följa barnets signaler, men jag tycker att AP i många all inte handlar om det, utan snarare om att man skall göra saker enligt dessa 7 verktyg.
Vi sov med vår son i början och när det passade, men efter några månader insåg vi att både vi och han sov bättre när han låg i sin vagga/ sendare spjälsäng.
Jag tror att amning är det bästa men slutade efter 6 månader eftersom jag inte var bekväm med att amma ett äldre barn. Jag vägrar tro att fortsatt amning är relevant för anknytningen. Det är en så pytteliten del av dagen/ vardagen.
Angående bärandet så bar vi -i sele- när jag behövde ha händerna fria, men det var tungt och obekvämt i längden. Sjal testade jag om och om och det fungerade inte.
Jag tycker att begreppet AP/NF blivit precis vad det är tänkt att det inte skall vara: En uppsättning regler för hur man får bäst anknytning till sitt barn. Lyssna på signaler! sägs det högt och tydligt men likväl blir man inte sällan kritiserad av AP-föräldrar om signalerna säger något annat än "typisk" AP-uppfostran.
Svar på ts:
Nej, verkligen inte. Jag tycker inte heller att AP handlar om att "lyssna på barnets signaler", det är tvärtom en ideologi/metod med starka och oflexibla åsikter om anknytning och barnets bästa.
Själv vill jag inte amma och inte samsova och inte sjalbära och annat som ingår i många ap-föräldars ideologi, men jag har ingenting emot att andra gör det.