• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Ekorrfamiljen

Hmm, kom på en sak till som gör att jag kanske inte är så lämplig som donator. Drömmer Min pappa har någon form av diagnos inom NPF och förmodligen har jag också det. Min äldste son har ADD (under utredning) och mellansonen har ADHD och atypisk autism. Visst tar man med sådant i beräkningen när man godkänner för donation?

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det! Eller jo..
  • Jagvetmest
    Ekorrfamiljen skrev 2010-12-31 13:10:01 följande:
    Hmm, kom på en sak till som gör att jag kanske inte är så lämplig som donator. Drömmer Min pappa har någon form av diagnos inom NPF och förmodligen har jag också det. Min äldste son har ADD (under utredning) och mellansonen har ADHD och atypisk autism. Visst tar man med sådant i beräkningen när man godkänner för donation?
    Ha, ja det där ger ju upphov till nya funderingar. Jag vet faktiskt inte hur man gör- men säg att en person som försökt ta sitt liv 150 ggr vill bli donator, eller en som mördat ett par stycken anhöriga??? Observera nu att jag inte jämför detta med ADHD- men ändå. Som sagt nya funderingar...
  • Ekorrfamiljen

Jamen precis. Jag har förstått det som att man får lämna en liten livshistoria och göra någon form av psyk-undersökning, eller? Där behöver ju inte alla ens mörka sidor komma fram och vad vet man om vilka störningar som är ärftliga? Man vill ju inte ha varken ägg eller spermier från psykopatiska sadister, men hur vet man?

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • villsågärna38
    Hej! Jag vet flera personer som inte har blivit godkända pga sådana diagnoser i familjen. Man tittar på ärfliga sjukdomar, får träffa både kurator och läkare som gör utredning, som jag förstått det tittar man även på sjukdomshistoria, tar olika blodprover osv. Men Flisan eller någon annan här i tråden kan säkert berätta mer eftersom hon själv har donerat.
  • Solkattan
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-03 13:39:58 följande:
    Jamen precis. Jag har förstått det som att man får lämna en liten livshistoria och göra någon form av psyk-undersökning, eller? Där behöver ju inte alla ens mörka sidor komma fram och vad vet man om vilka störningar som är ärftliga? Man vill ju inte ha varken ägg eller spermier från psykopatiska sadister, men hur vet man?
    Fast hur vet man vad man själv faktiskt är bärare av..?
    Har en son som är "donators" barn och har funderat mång varv kring det genetiska.
    Tror att läkarna har gjort ett förträffligt jobb när de sållat bort möjliga givarkanditater. Helt klart bättre än vad jag skulle kunna ha gjort på krogen om jag blivit gravid vid ett "one nightstand"... :)
    Sen är det fortfarande en stor sorg att jag och min man inte lyckades på egen hand. Tog år att acceptera att det inte skulle gå.
    Nu är vi föräldrar till vilket barn som helst. Tänker inte dagligdags att han inte är en "produkt" av oss två. Fast visst poppar det upp ibland. Senast när sonen blivit så torr i skinnet. Både jag o sambon har inga torr problem...
  • Robzgurl

Bör man vara färdig med sina egna barn så att säga innan man donerar?

Jag har två och vill ha ett tredje om ngra år. Bör jag vänta med ÄD tills dess??

• Irma01
    Robzgurl skrev 2011-01-12 15:24:40 följande:

Jag har två och vill ha ett tredje om ngra år. Bör jag vänta med ÄD tills dess??

Det är lite olika. Det bästa om du är intresserad är att kontakta till exempel KS Huddinge (eller Sahlgrenska, eller Umea beroende på vart du bor) och prata med dem.

Annars kan du säkert ställa frågan i Tråden "Tråden för oss som donerar ägg" under svårt att få barn, ÄD.

Tack för att du funderar.

Mvh,
  • Robzgurl
    Irma01 skrev 2011-01-12 15:38:25 följande:
    Det är lite olika. Det bästa om du är intresserad är att kontakta till exempel KS Huddinge (eller Sahlgrenska, eller Umea beroende på vart du bor) och prata med dem.

Annars kan du säkert ställa frågan i Tråden "Tråden för oss som donerar ägg" under svårt att få barn, ÄD.

Tack för att du funderar.

Mvh,
    tack för svaret!
  • Irma01
    Robzgurl skrev 2011-01-12 15:48:45 följande:
    tack för svaret!
    You're welcome!
  • Flisan86
    Jag tror inte att du får donera om du har barn med ADHD/ADD/autism och din pappa dessutom har det. Men det skadar ju aldrig att fråga!
    Robzgurl skrev 2011-01-12 15:24:40 följande:

De rekommenderar att man fått de barn man vill ha först. Den främst anledningen är att om du blir ofrivilligt barnlös senare i livet kan det kännas tungt att ha "givit bort" sina fungerande ägg. Det finns ju också en minimal komplikationsrisk som de måste ta med i beräkningarna. Men framför allt för att slippa stå ofrivilligt barnlös fastän du tidigare haft fungerade ägg som du donerat till någon annan.

Personligen förstår jag inte riktigt logiken i det. Jag skulle nog vara glad att de ägg som faktiskt fungerade fick göra någon nytta. Annars kunde jag lika väl kunna stå ofrivilligt barnlös och gråta över att jag spolat ner de fungerade äggen i toaletten, för det är ju alternativet.
  • Ekorrfamiljen

Flisan: Okej, tack för svaret! Jag är ju gravid nu och till sommaren fyller jag 34, så det kanske är för sent i alla fall.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Marelb
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-13 12:41:14 följande:
    Flisan: Okej, tack för svaret! Jag är ju gravid nu och till sommaren fyller jag 34, så det kanske är för sent i alla fall.
    Man ska inte vara äldre än 36... så du hinner nog!
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!