Londonmamman skrev 2013-06-24 23:51:27 följande:
Vi åker sällan till Sverige men det händer absolut. När jag var 20 gick båda mina föräldrar bort inom loppet av ett halvår(cancer, båda två) och mitt sätt att hantera det var att fly och skapa mig ett nytt liv. Glömma det gamla. Kontakten med släkten är sådär men vi talar och träffas och jag har en handfull vänner kvar bara. Vi har delad vårdnad, 75/25. Hennes far har inte möjligheten att ha henne mer pga. jobb. Men han är fantastisk med henne den tiden han har henne så ingen skugga ska falla över honom.
Åååå då förstår jag mer varför det tar emot att prata svenska, du blir ledsen och det drar upp en massa sorg(?). Min mamma (som är ev serbiskt ursprung) gick också bort när jag var 17 och varje gang jag skulle sjunga någon serbiska barnvisa för sonen när han var bebis så började jag gråta så jag slutade med det.
Ursch det är så hemskt, jag förstår verkligen.
Kan hon få hemspråksundervisning I skolan? (finns säkert bara I Sverige)
Annars så är nog längre vistelser I Sverige over somrarna det som ger mest. Då måste hon juh prata svenska och hon kommer också vilja lära sig mer så hon inte känner sig utanför. Träffar hon barn när ni åker och hälsar på, alltså har hon någon svensk bästis eller så?
Sen kan dom juh skypa efteråt för att underhålla språket och vänskapen. Det var så jag inte glömde bort serbiskan.