Vi som är emot CIO-metoder
Jag vet att jag inte är ensam och jag kände att det behövs en tråd för oss där vi kan diskutera allt från intressant läsning till hur man bäst varnar andra föräldrar. Häng på!
Jag vet att jag inte är ensam och jag kände att det behövs en tråd för oss där vi kan diskutera allt från intressant läsning till hur man bäst varnar andra föräldrar. Häng på!
Nu när jag tänker på det så sa hon till mig att han alltid varit så, och det var därför hon frågade mig ang. ADHD eftersom hon visste att det är medfött. Jag hade inte träffat honom på länge då och sa precis som du sa nu, att det nog är en del av utvecklingen. Det var först senare när jag träffade honom som jag reagerade på hans beteende och kopplade det till anknytningen och 5mm.
Jag tänker så här:
Barn är olika blyga till sin natur. Vissa barn älskar nya människor, andra barn vill hellre vara nära de man känner väl, precis som vi människor är mest. För att vara lite personlig så har jag alltid varit en utåtriktad person, jag tog mycket plats i klassrummet när jag var lite, och redan som bebis så älskade jag när mina föräldrar hade besök. (enligt min mammas berättelser, jag minns såklart inte) I de fall när jag upplevde något som skrämmande tydde jag mig däremot direkt till mina föräldrar. Det finns exempelvis foton på när jag vid 2,5 år ålder med skräckblandad förtjusning sitter i pappas knä när tomten kommer och inte riktigt vågar gå fram och ta emot paket utan att pappa följer med och håller mig i handen. (Tomten var av någon anledning hemskt otäck)
Min poäng är att det viktiga är att barnet, när det upplever något skrämmande, tyr sig och söker stöd hos föräldrarna. Vad barn upplever som skrämmande tror jag däremot är naturligt olika och att ett barn är mer eller mindre självständigt än andra tror jag inte i sig behöver vara farligt eller konstigt. Så frågan till barnets mor kanske är, om/när han blir rädd för något, kommer han och kryper upp hos föräldrarna då.
Superbra initiativ.
Jag ramlade, tack vare MalinEddie (forumet för december-08:na) över Tassmetoden.
När mina två små var tillräckligt gamla så tassades de, det har hjälpt så mycket. Både deras somnande och mitt mammahjärta...
Att låta ett litet barn ligga och skrika utan en förälder närvarande, hu! Och att som Anna W skriver, att barn ska ligga i kräk, kiss och bajs om de bara sover är ganska så rubbat, i min mening. Har lärt båda mina barn att det händer att vi byter blöja i sömnen. Oftast har de inte vaknat ens. Men jag gör ju det i deras säng, tänder ingen lampa.
Jag skrev återigen om ovanstående häromdagen i min blogg, klistrar in länken här. Hoppas det är OK, jag får inget betalt för bloggen alls och har inga sponsorer utan bloggar om småkidsen ändå. Så hoppas det inte anses som reklam, annars får ni anmäla.
http://blogg.nsk.se/tantskarp/2012/12/03/men-sov-da/
Måste logga ut en stund men kul att tråden fick liv igen! Jag har massor på hjärtat så strax
Hej! Jag hoppas på lite tips från er andra! Min son är drygt 7 månader och vi samsover. Sov i spjälsäng tills han var 3 månader och vaknade för amning 3-4 ggr/natt. Helt plötsligt vägrade han somna om i spjälsängen så jag tog honom till min säng och vi har samsovit sen dess. Sambon sover på madrass på golvet. Bebisen är fortfarande beroende av att ammas till sömns, även varje gång han vaknar på natten, vilket kan vara upp till 10 ggr/natt. Jag vill inte lämna honom att gråta eller skrika, så jag är mycket vaken om nätterna då han behöver hjälp att somna om. Hur sover era 7 månaders? Hur kan jag få honom att sova längre än max 3 timmar åt gången och hur kan jag natta på annat sätt än amning? Dessutom skulle jag vilja att han sover i spjälsängen igen för han är rörlig nu och snurrar runt i sängen så jag är rädd att han ramlar ur nån dag, trots att jag lagt kuddar under madrassen. Har provat Pantlys metod men fick avbryta eftersom han blev sjuk och vi var bortresta och lite sånt. Den känns annars bra. Tips mottas gärna!!
Jag tänkt puffa en gammal tråd lite.