• FredrikaN

Majbebis 2013 (Borås)

Hej där! Jag och min sambo väntar vårt första barn i maj 2013. Då jag inte har några vänner som varken är gravida eller har barn så skulle jag gärna vilja finna andra att prata om allt som händer med :) Så har du en bebis i magen, kanske bor i närheten eller bara vill hoppa in i en fräsch tråd, gör gärna mig sällskap! Kanske vi ses någon gång, eller så finns vi bara här för varandra :) Kram F

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-16 13:19
    Kom ihåg lista:

FredrikaN
    1. bf 12 maj, vet ej kön
    2. bor i centrum i Borås, letar hus
    3. 25 år fört mars, sambo 26 i juni.

Pernillalundberg
    1. bf 5 Maj och väntar en flicka :)
    2. Är ifrån Malmö, men bor i Norge tillsammans med min sambo som är norsk!
    3. Jag är 24, men fyller 25 i juli. Min sambo är 25 och fyller 26 i December :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 14:14
    FredrikaN:
    1, 12 maj, vet ej kön
    2, bor i centrum, letar hus
    3, jag är 25 sambo 26

Pernillalundberg:
    1. Har bf den 5 Maj och vi vet att vi väntar en flicka :)
    2. Är ifrån Malmö, men bor i Norge tillsammans med min sambo som är norsk!
    3. Jag är 24, men fyller 25 i juli. Min sambo är 25 och fyller 26 i December :)

auapower:
    1. Bf 26 maj, vet inte kön
    2. Bor i Ulricehamn, 4 mil öst om Borås
    3. Jag är 22 (fyller 23 i mars) och sambon är 23 (fyller 24 i juli)

mindran:
    1. BF 12 maj, vet ej kön, men tror starkt på flicka
    2. Bor i Trandared i Borås
    3. Fyller 24 i juli, sambon 23

Dinetti:
    1. BF 1a maj, vet ej kön. Har en dotter född -11
    2. Bor på Sjöbo i Borås
    3. Fyller 31 i juli, maken fyller 39 i mars

Lostbehind
    1. Bf 2 april/28 mars, vet ej kön men hoppas å tror på en liten pojk :)
    2. Bor på Sjöbo i Borås
    3. Fyller 21 i november och maken är 25 :)

• Svar på tråden Majbebis 2013 (Borås)
  • auapower

jahopp, det är väl bara jag kvar i tråden som inte fått än? haha Tungan ute
    I förrgår fick jag ringa till förlossningen, eller ja, jag ringde 1177 som kopplade mig till förlossningen. Allt började med en klistrig/slemmig äcklig flytning som fanns i trosan när jag vaknade, det var nästan så att jag fastnade i lakanet på vägen upp! Under dagen hade jag vattniga flytningar, så kraftiga så att det kändes som att det bara rann från mig! På kvällen stod jag upp i 2h i sträck, var på vårkväll på skolan för mina systerdöttrar, och när vi kom hem hade jag obehagliga sammandragningar var 2-3:e minut och samtidigt stramade det rejält i högra ljumsken! Så jag bestämde mig efter en diskussion med sambon att ringa till 1177 och kolla om jag skulle avvakta och ringa min bm på morgonen, eller om jag behövde ringa förlossningen, hon sa att det lät som att någonting hade startat och kopplade mig till fl. Barnmorskan på förlossningen sa åt mig att ta två alvedon, gärna ett bad och gå och lägga mig.. Snacka om en stor besvikelse när jag vaknade igår, ingenting... inga sammandragningar, ingen smärta, ingen halsbränna ens en gång.. Så nu är jag otroligt bebissjuk! Vill ha min bebis NU!
    Var också på besök hos bm i tisdags, han sa att den klistriga flytningen antagligen var början till slemproppen, men ingenting har hänt sedan dess ju! Bara vattniga flytningar..
    Igår kunde jag slå vad om att vattnet skulle gå, hade bara den känslan, men ingenting hände.. Men idag vet jag inte vad det är med min kropp.. Är coollugn och fin, känns som att jag sover nästan, har någon slags "mensvärk" och magen kurrar nästan konstant utan att jag är hungrig! Och jag har blivit så otroligt lös i magen.... har redan varit på toa 3ggr (har varit vaken sedan 9) och då har det nästan runnit (ursäkta vidriga detaljer) och färgen är mer orange än vad den har varit innan... Kan detta vara tecken på att förlossningen börjar närma sig? Har 10 dagar kvar idag.

Var det någonting ni tjejer kan tänka på nu i efterhand som kan ha varit tecken på att fl inte var långt borta? Som dålig mage, någon konstig känsla, ändrad aptit...? vad ni än kan tänka på som förändrades de sista dagarna? 

det blev ett långt inlägg, men jag hatar att gå i ovisshet Tungan ute
    Hur går det för er och era bebisar hemma? Har ni kommit in i vardagen än eller är rutinerna fortfarande rubbade? Glad 

• FredrikaN

Auapower: åh förstår att det är jobbigt när kroppen "lurar" dig på det där viset!

För min del så gick slemproppen (tror jag) några dagar innan, efter samlag om jag minns rätt! Sedan dagen innan Julius föddes så vaknade jag och var blöt mellan benen. Inte så att vattnet hade gått men vääääldigt riklig flytning! Under dagen ändrade det färg till rosa, så jag ringde till fl och hörde efter, blev lite osäker om det kanske var vatten ändå. Men sen vid 22 gick vattnet på riktigt, inget snack om saken!

När mina värkar började så bajsade jag säkert 7 gånger hehe. Var dessutom så mkt lättare att ta värkarna sittandes på toa tyckte jag! Just ja, jag var lite lös i magen dagarna innan också! Antar att kroppen förberedde sig och tömde tarmen!

Men hoppas det kanske sätter igång för dig snart då :)

• FredrikaN

Går för övrigt jättebra här hemma, han är såååå snäll och gör inte så mkt väsen av sig än! Får väcka honom på natten för att mata honom! ;)

• auapower
    Fredrika: Oj, väcka honom på natten för att mata honom? verkar vara en snäll liten pojke Flört
  • auapower

Hej tjejer! (om det finns några kvar?)
    Här blev det ingen majbebis.. bebis trivs för bra i magen, har nu gått över 8 dagar Obestämd
    Det är väldigt psykiskt jobbigt att gå över, hade inte alls räknat med det.. Fick idag efter mycket tjat komma in på en undersökning, det verkade som att min tapp/livmoderhals var 50% mogen ungefär, så jag kan nog räkna med en bebis innan igångsättningen på måndag förhoppningsvis sa min bm, men också att antagligen kommer dröja några dagar så att jag inte går och hoppas idag eller imorgon..

Hur går det för er där hemma? Hur gamla är era skatter nu? Hur funkar familjelivet? Glad 

• FredrikaN

Auapower: förstår att det är segt att gå över, speciellt eftersom din BM hade sagt tidigare att du nog skulle få bebisen innan! Hur går det nu, kanske bebis kikat ut än?

Här hemma går det fint, Julius blir en månad på tisdag, växer som han ska! Om någon vecka får vi nog packa undan vissa plagg i storlek 50 tror jag! Familjelivet går framåt, svårt att få till lite egentid med sambon men det blir nog lättare när lillen har lite mer sovrutiner :)

• auapower
    Fredrika: Jo det har varit extremt tuff, har ju väntat sedan v.37 typ Flört bebis är enveten och har inte tittat ut än, imorgon blir det igångsättning, så vi får se det från den ljusa sidan nu, imorgon har jag förhoppningsvis bebis i famnen Glad
  • auapower

Oj här har jag glömt att uppdatera Flört Bebis är äntligen ute! Vår Love kom den 9 juni, blev igångsatt. När vi kom in på förlossningen var jag 3-4cm öppen så de kunde ta vattnet 12:30, värkarbetet satte igång efter fem minuter och jag öppnade mig fullt till kl.16:45. Körde bara på lustgas, och efter en kort tids krystande så var Love ute 17:25, så knappt 5 timmar sedan de tog vattnet tog det Tungan ute han vägde 3700gram och var 52cm lång GladJag sprack en del inuti, så de fick skicka iväg mig till operationssalen för att sy, gav mig där en ryggmärgsbedövning och jag sa att "om vi visste att jag skulle spricka så här mycket så kunde vi ju tagit ryggmärgsbedövningen innan förlossningen!" haha, sköterskorna skrattade och pratade på om hur duktig jag hade varit och att jag var "född för att föda barn" vilket var lite roligt att höra. Vi fick åka hem redan dagen efter men då ge honom ersättning som komplement eftersom min mjölk inte ville rinna till.. På återbesöket två dagar efter så blev vi inlagda på neo då Love hade tappat för mycket i vikt och kräktes ganska mycket, han var uttorkad och slö.. så vi fick ligga inne på neo från onsdag till söndag, sen fick vi komma hem på permission, gick på 3 återbesök och den 24 juni blev vi äntligen utskrivna.. Nu är han 3veckor och 2 dagar, och har gått över 4kg-gränsen, han går upp i snitt 60-70gram/dag vilket är jättebra säger BVC-sköterskan Glad
    Love är fortfarande lite lättkräkig men det kommer bara spottkräkningar, och det är fullt normalt säger både BVC-sköterskan och sköterskorna inne på neo Glad

Jag har däremot haft problem med mjölken och vikten, har rasat 16kg sedan v.41+4, ligger nu på -11kg sedan inskrivningen! Är rädd för att det har någonting med min dåliga mjölkproduktion att göra!
    Just nu får Love ca 50%ersättning och 50%bröstmjölk och är nöjd med det, men man önskade ju att han skulle klara sig på min mjölk, och kanske ta bröstet? Han tar inte bröstet nu nämligen, ligger bara och småsnuttar och får inte i sig någon mat, utan vi får mata allt på flaska, så jag får pumpa vid varje måltid.

min skatt på BB Hjärta

min skatt 2 veckor gammalHjärta
  • FredrikaN

Oj vilken äventyr, men skönt att vara utskriva och att lillen går upp i vikt ordentligt nu iaf! Låter knasigt det där med din vikt, för mig hade dock minus 16 kg varit väldigt välkomnande ;) men allt fungerat bra hemma annars, kommit in i mammarollen? Är love en snäll bebis?

• auapower

Love är en underbart snäll bebis Glad skriker knappt någonting, bara när han är hungrig eller övertrött Flört lämnade honom för första gången igår, behövde besiktiga bilen och tyckte synd om honom att han skulle behöva åka 6 mil enkel resa för att vara ute ur bilen i 10 min och sen hem igen (de hade inga tider här och hade panik då vi hade körförbud på bilen) och då skrek han när jag kom hem, då hade han mammalängtan, och jag hade Love-längtan Tungan ute
    16kg minus på vågen är väl välkomnande, men inte om det ska störa ut amningen, ska in på provtagning på måndag och utredning på fredag för att se om sköldskörteln fortfarande krånglar, kna ju vara därför jag har rasat så i vikt och då får vi utreda varför värdena fortfarande är dåliga..
    Jag har kommit in i mammarollen hyffsat i alla fall, sambon är ju hemma så han får avlasta mig ganska mycket, och mata Love och så, känner att det är viktigt att han knyter an till sin son också nu när han är hemma Flört känner mig fortfarande lite osäker och vill gärna inte bli lämnad ensam med Love än, är otroligt skönt att kunna ropa på sambon om det är någonting, så när han åker iväg till gymmet och ska vara borta i 2h blir jag nervös, men jag hoppas att nervositeten lägger sig snart!

Hur går det själv där hemma? Hur gammal är din skatt nu? 

• FredrikaN

Det går bra här också, Julius blir två månader nästa vecka (den 11e). Hade tre dagar förra veckan då han skrek typ 1 timma på kvällarna men började med minifom och nu är det bra igen :) så var nog lite magont bara!
    Jag är tvärtom, jag gillar när det bara är jag och Julius hemma och vi kan ha en riktigt mamma-bebis dag! Men det beror nog mest på att vi knappt är själva, sambon är hemma på lunchen ofta och sen kommer mormor och farmor på besök titt som tätt :).längat dock tills sambon har semester så vi kan göra lite familjeutflyckter och sånt!

Ska på bröllop nästa helg så hoppashoppas Julius sover mycket den dagen och absolut inte blir ledsen i kyrkan! Hehe

Skönt att du också fått en snäll bebis, man känner sig väldigt tacksam att det inte är skrik hela dagarna och sömnen är bra! Jag känner mig faktiskt utvilad nästan varje dag, så det är riktigt gött! Kanske ändrar sig sen så klart, men väldigt tacksamt nu :)

Svar på tråden Majbebis 2013 (Borås)