• Lindsey Egot the only one

Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?

Precis som rubriken lyder. Har ditt barn fått sitt namn efter en känd person, musiker, filmstjärna osv eller en karaktär i någon film eller serie och varför? Min äldsta son heter Liam efter skådespelaren Liam Neeson. Vi föll handlöst efter filmen Shindlers list som kom 1993 men vi såg den tillsammans nån gång på slutet av 90 talet. Yngsta dottern heter Laura efter Laura Ingalls i Lilla huset på prärien. Jag sa att får vi en till rödhårig dotter ska hon heta det. Och så blev det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-26 12:54
    Förtydligande är kanske bra.

Syftet med tråden är enbart om du har namngett ditt barn efter din stora idol alt karaktär. Vill ni diskutera namnens negativa charm med andra och berätta vilken idiot de är pga valet så gör det någon annanstans. Jag vill bara veta hur och varför och det är trådens syfte.

• Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?
  • sötare
    LindaEfraim skrev 2013-01-30 15:38:31 följande:
    Haha... Ja det frågar folk om Efraim också. Nä varför då. Det är bibliskt men man måste inte vara jude för det. Youshua är en form av Yeshua som är Jesus på arameiska. Det språk som Jesus föräldrar pratade. Så Jesus hette Yeuhua egentligen men det har blivit Jesus i väst precis som engelsmännen säger Mary om Jesus moder och hon hette inte heller Maria utan Maryam.
    Jag är inte så insatt i bibliska namn vet bara att Youshua (vet ej den bibliska stavningen) hade en betydelse i GT och har för mig att han stod närma Moses.  Är ganska kul med betydelser på namn :) och deras ursprung.

Efraim betyder den fruktsamme/fruktbare.
    Det stämmer iaf. Vi har fått fem barn.

• Isaura

Vår dotter är döpt efter min favoritlåt:) Eloise ;D

• CMM
    Isaura skrev 2013-01-31 10:37:47 följande:
    Vår dotter är döpt efter min favoritlåt:) Eloise ;D
    Det var ju tur att du hade just den som favoritlåt då. Tänk om det hade varit någon annan låt, typ Meatloafs "I Would Do Anything For Love (But I Won't Do That)". Så får man nog inte ens heta.
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Höghus

CMM: "Skaka rumpa" hade kanske funkat. Typ Skaka rumpa Johansson

• Traallan

Om jag får en son nu i maj så kommer han heta Sheldon....
    För det första för att jag och sambon bägge älskar serien The Big Bang Theory och för det andra för det är entt fint namn!

• CMM

Det här med amerikanska namn (med därpå följande uttal) till typiskt svenska efternamn fattar jag mig inte på. "Hailey" och liknande är ett skräckexempel.

"Hej, jag heter Hejli Nilsson..." 

Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Isaura
    CMM skrev 2013-01-31 12:25:27 följande:
    Det var ju tur att du hade just den som favoritlåt då. Tänk om det hade varit någon annan låt, typ Meatloafs "I Would Do Anything For Love (But I Won't Do That)". Så får man nog inte ens heta.
    Haha, en av mina favoritlåtar är "Poison";) Hade nog inte funkat lika bra, nej:P
  • Isaura

Och LindaEfraim..:)
    Jag ÄLSKAAR Lilla huset på Prärien och hade Laura som förslag på dottern:D Men sambon vägrade, synd!:P 

• vampyria2

Min äldsta fick namnet Amanda efter Thåströms dåvarande tjej, Amanda Ooms, gissa hur glad jag blev när de blev ett par i gen

Min dotter nummer två är döpt till Anna, efter låten "varför är du så tyst" av Thåström...ingen av mina barn har varit så pratsam och högljud som henne, så det var inte så passande hehe 

Isaura

Ja det gjorde min man också men vi kör ofta dealer. Och tyvärr förlorade han den. Den var att va hon rödhårig skulle hon få heta det och vad var hon? Rödhårig!

• Isaura

Haha skulle nog också kört på den, Eloise är också rödhårig;);)

Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?