• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • ceke

Är det alldeles för tidigt för de små att börja titta på sina händer nu? Simon blir 9 veckor på onsdag.. (men kom en vecka sent) och jag har några dagar funderat på om det är ena handen han börjat titta på... Idag börjar jag känna mig hyfsat säker på det då han fäster en väldigt uppmärksamhet med blicken på ena handen när han håller den rakt upp. Har dock för mig att det kom lite senare?

• Kajsabet
    ceke skrev 2014-01-20 21:06:10 följande:
    Är det alldeles för tidigt för de små att börja titta på sina händer nu? Simon blir 9 veckor på onsdag.. (men kom en vecka sent) och jag har några dagar funderat på om det är ena handen han börjat titta på... Idag börjar jag känna mig hyfsat säker på det då han fäster en väldigt uppmärksamhet med blicken på ena handen när han håller den rakt upp. Har dock för mig att det kom lite senare?

Enligt min bok om alla utvecklingsfaser så upptäcker bebisen händerna i andra fasen som inträffar kring 8 veckors ålder (ålder räknas från BF och inte födelsedatum). Min bebis började stoppa händerna i munnen vid 6,5v (7,5 utifrån BF) men han ser dem inte riktigt än, men det kommer när som helst tror jag :)
  • Mindful

Min tjej har stoppat händerna i munnen sedan hon var ca 7 veckor. De är i munnen för jämnan men hon har inte upptäckt dem ännu på så vis att hon fäster blicken vid dem. Det tror jag kommer senare så Simon är nog tidig Ceke.

• ceke
    Kajsabet och Mindful: Spännande! Då kanske det inte är helt otroligt att det är så. Det är inte så där jättetydligt fokus på dem ännu, men misstänker som sagt att han börjat förstå att han har nåt där som tillhör honom då han emellanåt börjat kika på dem Stoppar dem i munnen gör han sen kanske 3 veckor tillbaka, tror jag
  • Solrosen 83

Stoppat händerna i munnen har vår tjej gjort rätt länge nu men tror inte hon riktigt har börjat kolla på dem än. Hon blev 8 v idag men kom 11 dagar efter bf.

Idag har vi gjort första dagen utan ersättning på morgonen. Har gått bra men hon har velat till bröstet lite mer under dagen än tidigare men det var ju väntat. Vill gärna trappa ner till 1 gång per dag då hon suger mkt bättre vid amningen nu. Kvällsflaskan får vi nog ha kvar för annars är risken att hon börjar krångla på nätterna och inte sova så bra som nu. Har ni andra som också gav ersättning som komplement till amningen kunnat sluta helt?

• Nov13

Vi ger fortfarande ersättning. Min lille son har bara ökat 768g sen födsel och han vart 2mån igår. Han har även för högt levervärde så vi går på kontroller titt som tätt. Hans värden får en till vecka på sig att gå ner annars blir det utredning på levern och gallgångarna. Värdet har stått stilla i en månad så jag räknar inte med att det gått ner till nästa vecka. Vägde igår och han hade bara ökat 58g på en vecka... Har mjölk och han äter bra så vi vet inte riktigt vad som är fel. Ska öka dosen ersättning nu. Mycket oro just nu. Livrädd att något är fel i levern eller gallgångarna... :(

• ceke

Nov13: usch va jobbigt! skickar en massa Styrkekramar till er. Hoppas ändå värdet gått ner och/eller att utredningen går bra och visar på nåt som är lätt åtgärdat.

• Solrosen 83

Nov13: Usch vad jobbigt med höga levervärden. Håller alla tummar här att värdena mot förmodan har gått ner ändån nu. Tanken på att något ska hända ens skatt eller att den skulle bli sjuk är ju hemsk så förstår verkligen din oro nu. Skickar stora styrkekramar!

• Mindful

Nov13: fy vad jobbigt med den oron du måste känna. Jag hoppas både hans värden blir bättre och att han ökar på i vikt. Styrkekram

• Mindful

Förra veckan hände det mycket med vår lilla tjej, även hon upptäckte sina händer så nu sträcker hon upp en hand i luften och tittar tills ögonen går i kors. Hon har även vänt sig nu ett par gånger.

Vår tjej ler och "pratar" mycket men jag undrar när de brukar börja skratta?

Jag tycker det händer nya saker varje dag nu och hon är så mysig. Jag känner att vi fått in rutiner och jag känner henne ganska bra nu. Hon sover hela nätter. Dock fortfarande i vår säng!

Hur går det för er andra? några roliga utvecklingsfaser?

• ceke

Idag har jag varit på gyn och klippt upp och gjort om stygnen samt satt i spiral. Själva ingreppet gick finfint men när bedövningen släppte bröt helvetet löst. Har haft så galet ont att jag varit en hårsmån från att svimma, hyperventilera trots att jag försökte tänka på andningen och skakat okontrollerat i hela kroppen. Som tur var, var storebror hos sin farmor och pojkarnas pappa kom hem. Innan dess lyckades Simon bajsa så det läckte både här och där men jag vågade inte bära honom till skötbordet med risk för att tappa honom i all smärta så han fick fint vänta tills pappa kom hem. Usch vilken dag. Nu känns det dock lite bättre, skönt nog, men kan knappt röra mig för det gör så galet ont...

Om nån ska göra samma sak, se till att få med starka värktabletter hem samt bedövningsgel...

• Solrosen 83
    ceke skrev 2014-02-05 19:47:12 följande:

Idag har jag varit på gyn och klippt upp och gjort om stygnen samt satt i spiral. Själva ingreppet gick finfint men när bedövningen släppte bröt helvetet löst. Har haft så galet ont att jag varit en hårsmån från att svimma, hyperventilera trots att jag försökte tänka på andningen och skakat okontrollerat i hela kroppen. Som tur var, var storebror hos sin farmor och pojkarnas pappa kom hem. Innan dess lyckades Simon bajsa så det läckte både här och där men jag vågade inte bära honom till skötbordet med risk för att tappa honom i all smärta så han fick fint vänta tills pappa kom hem. Usch vilken dag. Nu känns det dock lite bättre, skönt nog, men kan knappt röra mig för det gör så galet ont...

Om nån ska göra samma sak, se till att få med starka värktabletter hem samt bedövningsgel...

Oj fy stackare! Hoppas det snart blir och göra mindre ont. Annars får du väl ringa i morgon så de kan skriva ut något smärtlindrande till dig.

Är ju otroligt att de små liven kan lyckas bajsa eller spy ner allt precis när det är minst lämpligt.
  • ceke

Tack tjejer. Idag känns det bättre men håller mig i sängen och utan kläder på underläppen då det gör ont som 17 när nåt nuddar blygdläppen! Jag har sjukskrivit mig och min man är föräldraledig några dagar istället, och det är ju super att va hemma hela familjen, så inget ont som inte för nåt gott med sig. Vår 2 - åring har funnit sig fint vid att mamma ligger i sängen och inte kan leka och lille Simon har sovit massor så det har varit smidigt

Simon har börjat greppa saker lite med händerna och allt han får tag på ska in i munnen. Han har även börjat skratta när vi sjunger o han hoppar lite på mina knän (om ni förstår hur jag menar). Mys! Babygymet är spännande saker och på nätterna sover han som en liten prins. Kl 20 tycker han det är natt och sover till ca 7 med 1 eller 2 amningar. Lyx

• Mindful

Dags för 3 månaders vaccin idag. Lite nervöst, är orolig för att se lilla hjärtat ha ont. Vad kan man förvänta sig, blir de påverkade av vaccinet efteråt?

• ceke
    Mindful skrev 2014-02-19 08:06:45 följande:
    Dags för 3 månaders vaccin idag. Lite nervöst, är orolig för att se lilla hjärtat ha ont. Vad kan man förvänta sig, blir de påverkade av vaccinet efteråt?

Det går jättefort med sprutorna, så det är skönt i a f. De kan ha lite ont vid sticken samt ev få lite feber. Går att ge lite alvedon i s f... Lycka till!
Svar på tråden Novemberbebisar 2013