• Anonym (Hade rätt)

ljug

Nu efter 15 år så har man fått facit.
    En biomamma som aldrig har haft fel enligt sig själv. Ljuger för att få sin vilja igenom.
    Hon bestämmer och hon har alltid rätt.
    Nu är hon överkörd bonus kör över henne fullständigt bonus styr.
    Bonus ljuger, går bakom ryggen på sina vänner.
    Allt för att få som man vill...
    Man lär sig av omgivningen.
    Tillägger att bonus bott vh hos oss så det är svårt o har varit svårt att ändra beteendet.
    Så går det med en biomamma som får bestämma över hela situationen
    För Guds skull be era män sätta ner foten om dom inte gör det!!!

• Svar på tråden ljug
  • Brumma
    Anonym (Bra man?) skrev 2014-10-01 13:07:58 följande:
    Jag har förståelse för att det kan vara på andra sätt. Jag har från de jag känner uppfattat det som om att det dåliga samarbetet ofta hänger ihop med hur förhållandet tig slut. Men självklart behöver det inte alltid vara så och det har jag inte heller påstått.
    HELA ditt första inlägg fullkomligt osar motsatsen. Utan att det finns minsta lilla antydan till dina "kanske" så tar du upp att "kanske" beror på att pappan lämnade. "Kanske" tvingas barnet bo med en bonusmamma som inte tycker om det. "Kanske" väljer pappan sin nya familj o nya barn framför sitt barn från innan.

VÄLDIGT mycket antaganden och "kansken" som är tagna helt ur luften och inte går att förankra NÅGONSTANS i TS inlägg. Inte NÅGOT av det du skriver om. Sedan jiddrar du om att det inte är riktat direkt mot TS... Men varför då ens ta upp frågan? Dina funderingar har INGET med problematiken TS beskriver. Den är HELT OT och som sagt finns inget i dina "kansken" som går att koppla till TS inlägg. Om det inte har ngt med innehållet i tråden att göra- varför mamman motarbetat konstant - varför tog du ens upp det?

Ledsen - men hade du haft förståelse för att det kunnat vara på annat sätt skulle du utgått från vad TS skrivit och inte efter hur det skulle kunna vara istället.
  • Anonym (Bra man?)
    Brumma skrev 2014-10-01 14:03:59 följande:
    HELA ditt första inlägg fullkomligt osar motsatsen. Utan att det finns minsta lilla antydan till dina "kanske" så tar du upp att "kanske" beror på att pappan lämnade. "Kanske" tvingas barnet bo med en bonusmamma som inte tycker om det. "Kanske" väljer pappan sin nya familj o nya barn framför sitt barn från innan.

VÄLDIGT mycket antaganden och "kansken" som är tagna helt ur luften och inte går att förankra NÅGONSTANS i TS inlägg. Inte NÅGOT av det du skriver om. Sedan jiddrar du om att det inte är riktat direkt mot TS... Men varför då ens ta upp frågan? Dina funderingar har INGET med problematiken TS beskriver. Den är HELT OT och som sagt finns inget i dina "kansken" som går att koppla till TS inlägg. Om det inte har ngt med innehållet i tråden att göra- varför mamman motarbetat konstant - varför tog du ens upp det?

Ledsen - men hade du haft förståelse för att det kunnat vara på annat sätt skulle du utgått från vad TS skrivit och inte efter hur det skulle kunna vara istället.
    Då vi två inte verkar förstå varandras poänger ser jag ingen mening med att vi fortsätter diskussionen. Tack för mig.
  • Anonym (solsken)
    Brumma skrev 2014-10-01 13:53:50 följande:

Nej. Men eftersom rätten dömde (flera gånger av vad jag kan se det) till vv och mamman FORTSATTE motarbeta skulle ännu en stämning antagligen lett till att antingen mamman eller pappan förlorat vårdnaden av barnet. Och det hade inte heller varit bra för barnet.

Barnet ville inte bo med bara mamman - men när barnet blev TVUNGEN att välja valde det mamman pga de orsaker du nämnde. Varför är det så mkt värre än att välja pappan av ngn anledning? MÅSTE man välja så hittar man en anledning - gör inte du det om du tvingas välja?

Säg att du har två barn varav det ena mår dåligt och är ledset. Båda vill ha din uppmärksamhet. Vilket barn väljer du? Det barn som för tillfället mår bra och är på gott humör, har en kompis hemma att leka med eller det barn som är ensamt och ledset?

Själv hade jag valt att ge mitt sjuka barn extra uppmärksamhet just i det tillfället eftersom det har störst behov av det just då. Du tror inte barn resonerar ngt liknande?

Det var inte möjligt för barnet att ha delat boende och alla inblandade valde då att låta barnet bo hos den mindre lämpliga föräldern, för att barnet själv ville det.. Jeez, tycker du att någon av de vuxna lyckades där?
  • Anonym (Hade rätt)
    Anonym (solsken) skrev 2014-10-01 14:20:11 följande:
    Det var inte möjligt för barnet att ha delat boende och alla inblandade valde då att låta barnet bo hos den mindre lämpliga föräldern, för att barnet själv ville det.. Jeez, tycker du att någon av de vuxna lyckades där?
    Googla på vårdnadstvist.

Min man blev lämnad. Mamman ville ej ha schema. Dvs hennes tider gällde. Pappa ren barnvakt. Min man tröttnade och sa ifrån det funkade inte med hans jobb o liv att inte kunna planera sedan ville han ju träffa sitt barn. Mamman gick till familjerätt. Där pratade dom om samarbete o viktigheter som båda föräldrarnas närvaro. Alltså bestämda tider. Funkade icke. Biomamman ville ha sina egna tider och bestämde dagar själv. Ingen kunde planera. Jag kom in i bilden. Familjerättsomgång nr 2.

Sedan blev det ett juridiskt schema. Biomamman fortsatte. Egna tider och gap o skrik. Undanhöll info. Bokade resor på pappas veckor meddelade två dagar innan osv kan inte ta allt här.

Bonus fanns inte på dagis när vi skulle hämta och sådana saker.

Sen blev det tvist igen och sen vet ni ju.

Välkommen till att ringa advokat familjerätt och hör efter med dom hur tvister påverkar barn samt hur det påverkar vuxna . Detta är inget tog du min spade ? Detta är psykiskt jobbigt och tar tid och kraft.

Det kan ta upp till ett halvår och då kan rätten besluta att barnet ska bo på ett av ställerna under tiden..

Tror inte att du förstår!
  • BioBonus

Jag tror ingen kan föreställa hur det är att vara mitt i en vårdnadstvist. Hur mycket det sliter det sliter på alla inblandade. Man kan förstå rent juridiskt och praktiskt hur det fungerar, men känslomässigt måste man nog ha upplevt en för att kunna uttala sig om vad som är rätt eller fel agerande.

Jag tror inte vi heller hade orkat en tredje tvist om vi varit tvungna. Vår familj, inklusive barnen, har gått helskinnade ur två tvister. Men ju äldre de blir desto mer involverade blir de också i tvisterna, och desto större är risken att de mår riktigt dåligt över dem. Det är en svår balansgång. Och det krävs mod och insikt att veta när det är bättre att sluta kriga även om man då går mot ett nederlag.

• Brumma
    Anonym (solsken) skrev 2014-10-01 14:20:11 följande:
    Det spelar ingen roll om de "lyckades" eller inte. Vårdnadstvister ser ut såhär - välkommen till verkligheten. Ibland blir det bra ibland inte... Här blev det inte bra, men ja, det ligger på mamman eftersom det var hon som fortsatte förstöra.

Att lägga det på pappan som försökte rädda vad som räddas kan är ungefär som att säga att ngn som är mobbad är delaktig i mobbningen.
  • Anonym (Ano)

Om jag räknat rätt så måste barnet var minst 17 år gamalt nu så någon vårdnadstvist är väl inte aktuellt.
    Förstår fortfarande inte syftet med tråden , det verkat bara som Ts vill tala om att biomamman i hennes ögon (subjektivt) har misslyckats där hon själv (själgodt) tror sig kunnat lyckas bättre.

• Anonym (Hade rätt)
    Anonym (Ano) skrev 2014-10-01 15:41:36 följande:

Om jag räknat rätt så måste barnet var minst 17 år gamalt nu så någon vårdnadstvist är väl inte aktuellt.
    Förstår fortfarande inte syftet med tråden , det verkat bara som Ts vill tala om att biomamman i hennes ögon (subjektivt) har misslyckats där hon själv (själgodt) tror sig kunnat lyckas bättre.

Precis jag vill berätta hur det kan gå.
  • Anonym (Hade rätt)

Precis jag är inte typen sim ljuger o kör över andra för att få min vilja igenom.

Jag kämpar när det behövs men inte kör jag över när någon tycker olika.

Respektera andra! Tänka på andra!
  • Ess

Hon vill tala om att göra på det viset blir inte bra i slutänden.

Jag sitter också med facit, och kan också peka ut vad som blev fel utav föräldrarnas agerande. 
    Det är ju inget som förändrar situationen som varit, men det har förändrat hur jag själv ser på styvfamiljen, och hur ett visst agerande påverkat barnens utveckling till självständiga vuxna individer.
    Jag kan ju direkt peka ut fel som jag förhoppningsvis inte själv gör likadant, om det skulle bli aktuellt.

Kanske någon förälder som hyser ett väldigt hämndbegär mot exet läser ts inlägg och faktiskt tänker steget längre, tex på hur agerandet inverkar på de egna älskade? barnen.
    Även om jag egentligen inte själv tror att någon som agerar på ett sådant vis, sitter inne med den minsta gnutta självkritik och/eller eftertanke.
    Men hoppet finns ju att kanske ett barn slipper bli förälderns slagträ.
  • Anonym (Hade rätt)
    Ess skrev 2014-10-01 16:19:37 följande:

Jag sitter också med facit, och kan också peka ut vad som blev fel utav föräldrarnas agerande. 
    Det är ju inget som förändrar situationen som varit, men det har förändrat hur jag själv ser på styvfamiljen, och hur ett visst agerande påverkat barnens utveckling till självständiga vuxna individer.
    Jag kan ju direkt peka ut fel som jag förhoppningsvis inte själv gör likadant, om det skulle bli aktuellt.

Kanske någon förälder som hyser ett väldigt hämndbegär mot exet läser ts inlägg och faktiskt tänker steget längre, tex på hur agerandet inverkar på de egna älskade? barnen.
    Även om jag egentligen inte själv tror att någon som agerar på ett sådant vis, sitter inne med den minsta gnutta självkritik och/eller eftertanke.
    Exakt jätte bra skrivet!
  • Brumma
    Ess skrev 2014-10-01 16:19:37 följande:

Satt i försökte formulera men fick inte till det :)

Just det där med att man kan "pin-pointa" saker i agerandet som påverkat barnen negativt under utvecklingen.... Själv tror jag ibland att man skulle bli en ganska bra "biomamma" pga att man varit "bonusmamma" - man vet vad man ALDRIG skulle kunna utsätta barn och ex för....
  • Anonym (x)

Jag har en bonusdotter som växte upp med sin mamma. Både mamman och barnet ville ha det så och det var dumt kanske att vi inte krigade om att hon skulle bo här. Istället sa vi att hon var välkommen hit när hon ville. Fel taktik kan jag tycka såhär i efterhand. Barnet är nu 19 och har inga betyg och inget jobb. Däremot bråkar hon konstant med sin mamma och nu vid 19 vill hon flytta hem till oss med sina 3 hundar. Vi bor i en trea och har ett barn som är 5. Känns inte optimalt att dom delar rum och hundarna är inte rumsrena heller.  Hon sover till 2 varje dag och gör inte mycket annat. Vi sa nej till att hon fick flytta in här. Det kändes jättejobbigt men jag ser inte hur det skulle funka.

• Anonym (Hade rätt)
    Anonym (x) skrev 2014-10-01 18:09:50 följande:

Jag har en bonusdotter som växte upp med sin mamma. Både mamman och barnet ville ha det så och det var dumt kanske att vi inte krigade om att hon skulle bo här. Istället sa vi att hon var välkommen hit när hon ville. Fel taktik kan jag tycka såhär i efterhand. Barnet är nu 19 och har inga betyg och inget jobb. Däremot bråkar hon konstant med sin mamma och nu vid 19 vill hon flytta hem till oss med sina 3 hundar. Vi bor i en trea och har ett barn som är 5. Känns inte optimalt att dom delar rum och hundarna är inte rumsrena heller.  Hon sover till 2 varje dag och gör inte mycket annat. Vi sa nej till att hon fick flytta in här. Det kändes jättejobbigt men jag ser inte hur det skulle funka.

En till med erfarenhet. Ja nu när man har facit. Tyvärr så är vägen lång o mycket hinder. Titta bara på FL oj vad jag har skrivit om våra problem. De mesta av svaren har varit sarkastiska. Min man dum i huvudet o jag ska inte ens bry mig det är ju inte jag som är mamma. Jag har inget med barnet att göra låt föräldrarna osv vad då inte med barnet att göra? Jag blev ju drabbad i högsta grad. Hela våran familj.

Det värsta är att fram tills för några år sedan hade halva samhället den filosofin. Pappa värd 25% bonusmamma5% syskon 10% mamman resten.

När det sen blir tok o knas så är allt pappas fel eller bonusmammans eller 50% med mamman.

Dessa mammor som vill styra o ställa o utnyttja. De ser sig själva på en pedistal och titulerar sig som MAMMA som vet och kan allt!!!! Dessa mödrar skulle ha gjort en insemination då de ej verkar vilja dela föräldrarskapet utan endast det ekonomiska!!!!
  • falukorv

orkade inte läsa hela tråden men jag tycker det är skrämmande att så många beskyller mannen när det uppenbart är (verkar vara) kvinnan som är störd.

Antingen är ni den sortens mamma själva, eller så kan ni ju aldrig ha mött en galen 'biomamma'!!

I de fall där ena föräldern bråkar år efter år är det ENBART den förälderns fel - inte den andras!

Den ena föräldern ska inte behöva offra sitt liv och allt i sitt liv för att den andra anser sig vara bättre.

Kan man inte komma överens ang barnen så ser man till att komma överens om tider (vv när det går) och sen håller man sig ur varandras liv. Svårare än så borde det inte vara.

• Anonym (solsken)
    Anonym (x) skrev 2014-10-01 18:09:50 följande:

Är det mamman eller pappans misslyckande att det blev som det blev för barnet?
  • Ess
    Anonym (solsken) skrev 2014-10-01 21:30:14 följande:
    Är det mamman eller pappans misslyckande att det blev som det blev för barnet?
    Den föräldern som vägrar samarbeta är den första som gör fel, sen drar det felet med sig en hel kedja av fel.
    Föräldern som vägrar samarbeta har fått över barnet på "sin" sida, sedan gäller det att hålla kvar barnet där. Det kan ske genom uppassning, barnet får vad det pekar på osv.
    Umgängesföräldern i sin tur blir rädd att bli bortvald om den ställer krav, varpå barnet blir uppassat och får det den pekar på där med.
    Vilket resulterar i ett barn som varken kan tänka själv, ta dricka i kylen, eller ens lösa det enklaste problem på egenhand.
    Ett barn som alltid blir uppassat och satt på piedestal har ganska troligt även dragit på sig ett rättså tråkigt och bortskämt beteende.

Så man kan ju peka finger och ge skuld åt den som började. Fast sen till fortsättningen så är egentligen båda lika skyldiga, eftersom ingen vågar backa och börja ställa krav på barnet av rädsla att bli bortvald.
Svar på tråden ljug