• Darimna

Nu peppar vi varandra att komma i form igen!

Välkomen till en tråd där vi följs åt och hjälper varandra att komma igång efter graviditet och förlossning, bli av med eventuella extra kilon och få mer styrka och energi som är bra att ha till att ta hand om barnen. 

Berätta var du är och vart du vill komma så kan vi följa upp resultat efter hand. 

Var och en kan ta det i den takt de vill, men tänk på att det bör ha gått ett par månader efter förlossningen innan du börjar träna på allvar.

• Svar på tråden Nu peppar vi varandra att komma i form igen!
  • tiramisu

Hej!

Nu har jag hittat tillbaka till denna tråd.

Jag har gått ned mina gravidkilon och väger samma vikt som före, men behöver träna för att komma i form igen. Började med yoga hemma ett tag, men nu är det bara hemmaträning med utfall och knäböj ibland.

Måste komma igång med konditionsträning. Har bokat en träningsdejt med en kompis nästa vecka.

• tiramisu
    Darimna skrev 2016-11-06 16:46:39 följande:

Senaste grejen för mig nu är en app som heter 7 minuters träning

Den är verklgien toppen, man blir helt slut om man följer programmet 7min, första gågnerna klarade jag det inte ens, men efter bara 3-4 gånger gick det jättemycket lättare. Och man kan liksom inte skylla på att man inte hinner

Låter som en intressant app. Måste kolla in den. Tack för tipset!
  • tiramisu
    Blicka skrev 2016-11-08 06:01:16 följande:

Blev zumba o core för egen del igår. Så kul!

Bra jobbat!

Jag gillar också Core. Hoppas kunna komma iväg på ett core-pass snart.
  • Loppan84

Hej alla!

En månad sen förlossningen här. Gick upp ca 14 kg från 61 till 75 och har nu gått ner 9, så har ca 5 kg kvar. Jag tänker också passa på att försöka gå ner några extrakilon till ca 57 kg som jag vägde nått halvår innan jag blev gravid och då kände jag mig väldigt bra. Vikten känns egentligen helt ok då jag helammar och tror de 8 kg hag vill gå ner kommer relativt lätt.

Men däremot har jag extremt delade magmuskler och hängig mage, hela min viktuppgång satt egentligen på magen och den var konformad och stod rakt fram. Syntes inte ens att jag va gravid eller hade gått upp bakifrån så inget på sidorna.

Har börjat med appen "mamma mage" och är på nivå 1. Känns som väldigt lång väg till fast mage igen om ens möjligt. Men tänker köra hela mamma mage programmet plus mammayoga på en yogastudio som bara har gravid och mammayoga. Andra tips som fokuserar på att strama upp djupa magmuskler och på sikt ger fast mage mottas tacksamt.

• Loppan84

Glömde säga stt jag har ganska ont i bäckenet påkvällarna om jsg ansträngt mig med promenad eller lyft nått. Så varan väldigt korta barnvagnspromenader än så länge. Tror kilona kommer lättare när man åtminstone kan promenera lite.

• Blicka
    Loppan84 skrev 2016-11-27 11:01:14 följande:

Hej alla!

En månad sen förlossningen här. Gick upp ca 14 kg från 61 till 75 och har nu gått ner 9, så har ca 5 kg kvar. Jag tänker också passa på att försöka gå ner några extrakilon till ca 57 kg som jag vägde nått halvår innan jag blev gravid och då kände jag mig väldigt bra. Vikten känns egentligen helt ok då jag helammar och tror de 8 kg hag vill gå ner kommer relativt lätt.

Men däremot har jag extremt delade magmuskler och hängig mage, hela min viktuppgång satt egentligen på magen och den var konformad och stod rakt fram. Syntes inte ens att jag va gravid eller hade gått upp bakifrån så inget på sidorna.

Har börjat med appen "mamma mage" och är på nivå 1. Känns som väldigt lång väg till fast mage igen om ens möjligt. Men tänker köra hela mamma mage programmet plus mammayoga på en yogastudio som bara har gravid och mammayoga. Andra tips som fokuserar på att strama upp djupa magmuskler och på sikt ger fast mage mottas tacksamt.

Grattis till bebis!

Mammamage är toppen - kör hårt med övningarna där ska du se att musklerna hittar tillbaka. Min delning har gått ihop men visst platt mage som innan mina tre barn har jag inte - men huvudsaken är att delningen löst sig. Kämpa på!
  • Loppan84

Hur går det för alla så här på nyåret

Jag har fått ts det ganska lugnt hittills pga magmuskeldelningen och inte direkt ätit nyttigt med allt decembermys hehe men nu tror jag delningen är ok så nu kickstartar jag.

Började på 65,2 kg och 80 cm i midjemått i fredags så har en del fett runt magen, dock inte på benen eller resten av kroppen - men redan ner 2 cm och 1 kg så ligger nu på 64 kg och 78 cm. Lite viktnedgång på agendan alltså - vill ner till 57 kg. Största utmaningen blir ändå att righta till core, bål och magmuskler siktar på 72-73 cm i midjan.

Äter mycet protein och mycket grönsaker men kan inte helt hoppa över kolhydrater pga amningen men försöker äta sockerfritt på vardagarna iaf.

Träning är verkligen försiktig start - kör pilates och yoga övningar från youtube som är för "post natal" plus promenerar med barnvagnen. Försöker gå 10 000 steg om dagen

Vad gör ni andra? Heja!

• Blicka
    Loppan84 skrev 2017-01-18 10:08:53 följande:

Hur går det för alla så här på nyåret

Jag har fått ts det ganska lugnt hittills pga magmuskeldelningen och inte direkt ätit nyttigt med allt decembermys hehe men nu tror jag delningen är ok så nu kickstartar jag.

Började på 65,2 kg och 80 cm i midjemått i fredags så har en del fett runt magen, dock inte på benen eller resten av kroppen - men redan ner 2 cm och 1 kg så ligger nu på 64 kg och 78 cm. Lite viktnedgång på agendan alltså - vill ner till 57 kg. Största utmaningen blir ändå att righta till core, bål och magmuskler siktar på 72-73 cm i midjan.

Äter mycet protein och mycket grönsaker men kan inte helt hoppa över kolhydrater pga amningen men försöker äta sockerfritt på vardagarna iaf.

Träning är verkligen försiktig start - kör pilates och yoga övningar från youtube som är för "post natal" plus promenerar med barnvagnen. Försöker gå 10 000 steg om dagen

Vad gör ni andra? Heja!

Heja! Kör så det ryker.

För egen del blev det sjukgymnast före jul. Min rygg gör så ont... försöker hitta tillbaka till ett normaltillstånd utan smärta. Hård träning ligger på is tyvärr. Just nu iaf.
  • Loppan84
    Blicka skrev 2017-01-18 19:55:48 följande:

Heja! Kör så det ryker.

För egen del blev det sjukgymnast före jul. Min rygg gör så ont... försöker hitta tillbaka till ett normaltillstånd utan smärta. Hård träning ligger på is tyvärr. Just nu iaf.

Ajdå stackare. Är det skada eller allt bärande av bebis och graviditet som är boven? Kan du gå på lite promenader iaf så du kommer ute eller är det kört? Viktigt att ta saker i riktigt tempo, märker själv att jag är ganska skör efter graviditeten alltså och detta är tuuuuungt med min älskade 6kilos klump som vill bli buren och gungad HELA tiden
  • Blicka
    Loppan84 skrev 2017-01-18 20:23:59 följande:
    Ajdå stackare. Är det skada eller allt bärande av bebis och graviditet som är boven? Kan du gå på lite promenader iaf så du kommer ute eller är det kört? Viktigt att ta saker i riktigt tempo, märker själv att jag är ganska skör efter graviditeten alltså och detta är tuuuuungt med min älskade 6kilos klump som vill bli buren och gungad HELA tiden
    Tre graviditeter o så en massa bärande. Kroppen har vant sig i att vara i fel läge så det är bara att jobba sig tillbaka helt enkelt... promenera går bra men törs mig inte på ngn styrka förutom övningar från sjukgymnasten.
Svar på tråden Nu peppar vi varandra att komma i form igen!