• Bueno

4 månader kräver konstant underhållning

Är det en fas nu som gör vår 4 månaders dotter så extremt uppmärksamhetskrävande och gnällig? Försöker med allt, bara tyst när man leker och dingar sig extremt med henne eller bär runt på henne. Men även då kan det gnällas. Blir ju helt slut av att bära omkring eller leka varje vaken stund hela tiden. Även i sele, behöver ju kunna sitta ner också för att vila. Tv vill jag ej låta henne se även om det hjälper en stund. Vagn promenad tar vi varje dag. Någon som har tips på vad man kan göra för att få barnet nöjt? Denna fas har precis börjat och känner mig redan trött.. Är det bara att härda ut? Blir det bättre sen?

Trött mamma

• Svar på tråden 4 månader kräver konstant underhållning
  • Bueno
    Inga bekymmer skrev 2018-01-04 10:19:16 följande:

Jag tror inte att du har haft barn som kräver uppmärksamhet på samma nivå som Ts dotter gör nu och som är lika gnällig, för då hade du inte kommit med dina självgoda svar här. Hade de varit så krävande så hade du nog inte skaffat dem så tätt heller. Vad är vitsen med att sitta och kritisera Ts när hon bad om tips och råd?

Tack! <3
  • lillterror

Känner igen mig så väl! Min dotter var (är fortfarande till viss del) "krävande". Räddningen för mig var bärsjal, bar henne alltid mot mig. Turen för oss var att hon är ett vårbarn- så det blev många promenader ute i solen som gav mig energi och mental styrka. Och jag upprepade konstant "Detta kommer gå över, det är en kort period i det stora hela". Det mantrat följde med genom extrem sömnbrist pga uppvak med 1-3 timmars mellanrum, när hon vägrade släppa taget om amningen och intressera sig för mat, när inte ens sjal och Alvedon hjälpte under tandsprickning, när jag fick dansa och sjunga och göra miner i duschen för att kunna "spola av mig" lite snabbt medan hon satt i babysittern och tittade på osv. Hon blir två i mars och har sen ett par månader tillbaka börjat kunna leka själv kortare perioder. Så det blir bättre!!

Har ni varit på öppna förskolan någon gång? Annars kanske det kan ge lite stimulans, eller se om det finns något där som intresserar dottern i lekväg som sen kan köpas hem? Testat babysång, massage osv?

• Fnutte

STYRKEKRAM!

Jag har två barn som jag båda upplevt som krävande. Min yngsta sov aldrig (jag menar aldrig) längre än 45 min i sträck varken dag eller natt under hela första året. Jag var så slut att jag ville kasta in handduken. På dagarna var han superaktiv och lärde sig gå redan vid 8 mån och kaoset var ett faktum. Min äldsta var liknande och dessutom rätt tjurig i sin personlighet. Båda hade också kolik i 4 mån vardera.

För mig kändes det lite lättare med båda när de blev ett år. Vid två år kändes det mycket lättare, och från tre år och framåt som piece of cake! Mina barn har inte passat som bebisar, då de bara varit enormt frustrerade över vad de inte klarade av.

Jag vet att det här är en väldigt klen tröst just nu och att ettårsdagen känns väldigt avlägsen. Det som funkade bäst för mig vid extra klängiga perioder var att inte streta emot, utan att försöka ge de det de ville ha. En självklarhet för de flesta kanske, men jag behövde jobba en hel del med att släppa de rutiner jag försökt bygga upp.

Stort lycka till! Och jag tycker absolut inte att du är en dålig mamma för att du känner som du gör!

• lillterror
    Fnutte skrev 2018-01-05 05:24:45 följande:

Mina barn har inte passat som bebisar, då de bara varit enormt frustrerade över vad de inte klarade av.

Låter precis som min dotter! Man såg att det urusla humöret berodde på ren frustration många gånger, och blev ofantligt mycket bättre för varje framsteg hon tog. Ilskan hon visade när hon bara lyckades putta sig bakåt i sina försök att krypa framåt, hur kroppen inte "löd" henne när hon skulle sitta, eller benen som inte rörde sig rätt när hon skulle gå. Hon var också rätt tidig med grovmotoriken, viljan att göra som oss andra var extrem :)
  • Anonym (Matilda)

Jag har för mig att 4 månader är en av dom lite jobbiga tiderna. Man glömmer så snabbt när barnen växer men jag har för mig att min dotter var väldigt krävande då. Hon vill inte vara själv en enda sekund, jag kunde inte ens gå på toaletten utan att hon pep. Jag bar med mig henne i babysittern var jag än gick.

När man väl är inne i en fas så känns det som den aldrig ska ta slut. Men bara längtar efter något annat. Och ja det blir lättare för de blir mer självständiga ju äldre de blir men varje ålder har sin fas som är jobbig.

Det är det som är föräldraskap. Bland annat. Att tycka att det är skitjobbigt.

Min dotter är ett och ett halvt nu. Hon klättrar överallt och springer omkring som en liten dåre. Visst det kan låta mysigt för någon som har 4 månaders som är klängig och gnällig men även den här perioden är väldigt jobbig.

Härda ut, DET KOMMER ÄNDRA SIG.

• fluu

Helt normalt(men urjobbigt!). Sådan var min dotter hela första året(high need baby). Det var bara att hjälpas åt och att tänka på att det är normalt och pågår under en kort period i barnets liv. Ja, det är lätt att säga så här i efterhand, men det hjälpte faktiskt att liksom ge efter och bara ta allt som det var. Inte jämföra med andra lätta bebisar och inte tänka att det är fel.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Barnbubblan

Minns att mellan 3 och 4 månader va skittufft. Började ge välling efter 12 veckor och lillen började bli mycket mer harmonisk. Men blev uppläxad otaliga gånger om att jag kunde förstöra mitt barns mage eller göra honom laktosintolerant å allt så. Men våga pröva lite. Du märker ju om ditt barn inte är redo! Lycka till och hoppas att du får vila snart!

• Anonym (Hfhffyyf)
    Anonym (Va) skrev 2018-01-04 16:18:07 följande:
    Vad lustigt att tro att människor dom hanterar barn bättre än andra helt enkelt haft "lättare barn". Det kan inte vara då att vi helt enkelt är bättre föräldrar?
    Anonym (Hfhffyyf) skrev 2018-01-04 13:53:25 följande:

Härligt att du är en sån mamma som aldrig blir lite trött och sliten. Jag menar det verkligen utan ironi, roligt för dig! Ge dig själv en klapp på axeln. Men jag förstår inte varför det hindrar dig från att visa andra människor lite empati och förståelse? Eller, om du känner att empati är för krävande, bara låta bli att vara otrevlig?

Var var jag skrivit att jag inte blivit/blir trött och sliten?
    Ok, nu fick du äntligen sagt vad du ville med dina inlägg i tråden, nämligen att du är helt enkelt är en bättre förälder än vi som  vågar uttrycka att det ibland kan vara lite jobbigt. Kul för dig!

Men jag förstår fortfarande inte varför det hindrar dig från att vara empatisk och förstående. Om du är en bättre förälder, kom med bra tips, knep och praktiska råd istället för att vara nedlåtande. 
  • Anonym (Hfhffyyf)

Sen tyckte jag det hjälpte med öppna förskolan också. Där var så många nya leksaker att lillen höll sig sysselsatt ett tag och jag kunde andas. Plus andra mammor som kunde passa så att jag kunde gå på toaletten ifred. 

• Anonym (Va)
    Anonym (Hfhffyyf) skrev 2018-01-05 14:19:11 följande:

Ok, nu fick du äntligen sagt vad du ville med dina inlägg i tråden, nämligen att du är helt enkelt är en bättre förälder än vi som  vågar uttrycka att det ibland kan vara lite jobbigt. Kul för dig!

Men jag förstår fortfarande inte varför det hindrar dig från att vara empatisk och förstående. Om du är en bättre förälder, kom med bra tips, knep och praktiska råd istället för att vara nedlåtande. 

Än en gång, var har jag skrivit att jag inte har tyckt att det har varit jobbigt i perioder?
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Va) skrev 2018-01-05 15:07:49 följande:

Än en gång, var har jag skrivit att jag inte har tyckt att det har varit jobbigt i perioder?

Om du själv också tycker att det kan vara jobbigt, varför känner du då en så trängande längtan efter att trycka till andra som tycker detsamma?
  • Anonym (Va)
    Anonym (Josefin) skrev 2018-01-05 17:19:32 följande:

Om du själv också tycker att det kan vara jobbigt, varför känner du då en så trängande längtan efter att trycka till andra som tycker detsamma?

Jag har aldrig trott att ett litet barn ska kunna hålla sig själv nöjd! Det är det jag inte begriper. Att människor skaffar barn för att sedan undra varför de ska behöva ta hand om dem och varför de vid fyra månader inte kan underhålla sig själva.

Jag förstår varför så många bm i min närhet beklagar sig över nyblivna föräldrar som inte tar hand om sina spädbarn utan bara vill sova och pilla på mobilen.
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Va) skrev 2018-01-05 17:34:58 följande:

Jag har aldrig trott att ett litet barn ska kunna hålla sig själv nöjd! Det är det jag inte begriper. Att människor skaffar barn för att sedan undra varför de ska behöva ta hand om dem och varför de vid fyra månader inte kan underhålla sig själva.

Jag förstår varför så många bm i min närhet beklagar sig över nyblivna föräldrar som inte tar hand om sina spädbarn utan bara vill sova och pilla på mobilen.

Jag kan ju bara tala för mig själv. Jag var förberedd på att min tid på många år inte skulle vara min egen och att ta om barn är en 24/7-sysselsättning. Men när man står där mitt i det och inte ens kan ta ett andetag utan att ågon kräver ens fulla uppmärksamhet VARJE SEKUND. Då är det lätt att tappa modet. Och då handlar det inte om att man vill sova halva dagen eller pilla på mobilen, utan andas, skita och dricka ett glas vatten.

Det sista man behöver då är någon främling på internet som måste (för att själv må bättre, vad vet jag) trycka ner en med att man nog inte borde ha blivit förälder.
  • Fnutte
    Anonym (Josefin) skrev 2018-01-05 20:20:56 följande:

Jag kan ju bara tala för mig själv. Jag var förberedd på att min tid på många år inte skulle vara min egen och att ta om barn är en 24/7-sysselsättning. Men när man står där mitt i det och inte ens kan ta ett andetag utan att ågon kräver ens fulla uppmärksamhet VARJE SEKUND. Då är det lätt att tappa modet. Och då handlar det inte om att man vill sova halva dagen eller pilla på mobilen, utan andas, skita och dricka ett glas vatten.

Det sista man behöver då är någon främling på internet som måste (för att själv må bättre, vad vet jag) trycka ner en med att man nog inte borde ha blivit förälder.

Word!
  • twinboymom

Sätt på tvn när du behöver andas...

(hade tvillingar som var lika, fick utnyttja mkt babblarnatid på tvn, tyvärr... Men barnen överlevde och blev normala ändå)

• Anonym (Gunga)
    Anonym (Kul) skrev 2018-01-04 13:48:16 följande:

Alltså det är en 4-månaders bebis vi talar om, som inte kan göra nåt på egen hand.. Det hade inte varit en bra överlevnadsstrategi att låta föräldrarna vila och ha egentid jämt. Vet man inte om innan man skaffar barn att i vissa fall (eller många) får man sätta sina egna behov åt sidan. Man sitter väl hungrig och kissnödig för att tillgodose sitt barns behov före sina egna?

Och att påstå att andra har glömt denna "jobbiga" tid är bara löjligt. Det handlar om hur man ser på saken. Om man tycker det är viktigt att barnet skall kunna "leka ensam" långa stunder redan från födseln och att det skall kunna somna ensam i ett rum och sova långa stunder så förstår jag att man blir utmattad och besviken över att det inte alls fungerar så. Antingen kan man skylla på att barnet jämt är i någon fas eller så kan du inse att ditt barn hela tiden kommer kräva nya saker av dig ju längre tiden går och det enklaste för alla är att tillgodose barnets behov. Eller så kan man ignorera detta beteendet och snart så förstår barnet att det inte är någon idé för föräldrarna kommer inte bära/kramas/gosa och då kanske det blir lite andrum.

Mitt barn var 4 månader i våras så minnet är färskt och jag bär fortfarande runt på hen hela tiden eller aktivt underhåller/leker men hör och häpna, barnet gnäller ändå, hela dagar ibland. Trodde att det hörde till..

Nu verkar det ju som du missuppfattat hela poängen med ts tråd om att få tips om hur man gör detta bäst, inte hur man låter bli att underhålla sitt barn. Men nu har vi alla noterat hur oerhört duktig du är som klarar allt själv utan andras hjälp, lycka till med livet som superförälder och hoppas du lyckas med ditt system utan att känna dig helt bortglömd när barnet växt upp. :)
  • Fru Ve

Har en 10-månaders som vi har burit enormt mycket sedan dag 1. Det är lite intressant för jag/vi har inte upplevt honom som så krävande, just för att han är nöjd med att bli buren och vi accepterar det. Detta är vårt tredje barn och första var likadan. Med ettan upplevde jag det som enormt jobbigt och "onormalt", funderade mycket på vad vi kunde göra o.s.v. för att det skulle bli bättre. Denna gång försöker jag bara tänka att det är okej och normalt att det är så här en viss period, och att vi inte alltid kommer att bära så här mycket. Visst blir man trött både fysiskt och psykiskt ibland, men det gäller att hitta det barnet är nöjd med och göra det. Bra "bärdon" är A och O. Vi använder mest vävd långsjal men också ergonomisk bärsele. Jag tycker det är bra att passa på att få något gjort medan jag bär, t.ex. städa/plocka eller så ser jag på TV medan jag går fram och tillbaka på kvällen. Så jag råder att jobba med mindfulness och att acceptera situationen som den är. Det blir betydligt lättare då.

• Fru Ve

Finns en bra bok som heter Mindfulness för föräldrar som jag kan råda dig att läsa. Där kan man få mycket bra om att landa i det som är och tänka mer positivt. Det ÄR jobbigt med bebisar, jag är själv en sån förälder som är bäst med större barn. Men det är bra om man klarar att se det positiva som finns även då det är tufft.

• Inga bekymmer
    Anonym (Va) skrev 2018-01-04 16:18:07 följande:

Vad lustigt att tro att människor dom hanterar barn bättre än andra helt enkelt haft "lättare barn". Det kan inte vara då att vi helt enkelt är bättre föräldrar?Var var jag skrivit att jag inte blivit/blir trött och sliten?

Lustigt att tro att du är en bättre förälder bara för att du inte upplevt bebistiden som lika påfrestande som Ts och en del andra i tråden. En bra förälder lär bl a, enligt mitt tycke, sina barn att visa förståelse, medkänsla och respekt mot andra och jag har svårt att se att en person med din attityd skulle lyckas göra det. Så jag tror inte du är en bättre förälder. Jag tror att olika föräldrar är bra på olika saker och ingen är perfekt! Sen är det klart att man hanterar omställningen att bli förälder olika och andra saker spelar också in. Ts har ju skrivit att det finns andra saker som tynger också och då är det inte så konstigt om påfrestningen känns jobbigare än om man har det bra på alla plan i livet för övrigt.

Ingenstans har jag läst att Ts inte ser till barnets behov utan hon ville ha tips på hur hon kunde göra för att bebisen ska vara mer nöjd.
Svar på tråden 4 månader kräver konstant underhållning