• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-27 13:05:30 följande:
    Fast Belle går inte att jämföra på samma dag med de övriga du skrev.
    Det är du säkert medveten om.
    Vadå på samma dag? Och varför går de inte att jämföras menar du? 
  • Anonym (vov)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-27 13:46:03 följande:
    Vadå på samma dag? Och varför går de inte att jämföras menar du? 
    Det tror jag (hoppas jag iaf) att du ändå begriper.
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-27 13:48:37 följande:
    Det tror jag (hoppas jag iaf) att du ändå begriper.
    Nej. Förklara gärna  
  • Anonym (Filmer)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-27 13:50:46 följande:
    Nej. Förklara gärna  
    Det kan vara någon som anar vem du är. 
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (Filmer) skrev 2022-04-27 13:55:18 följande:
    Det kan vara någon som anar vem du är. 
  • Anonym (vov)

Ungdomsminnena gör sig påminda.

• Anonym (Julia92)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-27 14:03:06 följande:

Ungdomsminnena gör sig påminda.

• Anonym (Julia92)

(Vov) Märkligt att du har åsikter du inte kan förklara. 

• Anonym (vov)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-27 14:47:29 följande:

(Vov) Märkligt att du har åsikter du inte kan förklara. 

Det kan jag, men jag orkar inte längre.
    Döp din unge till ett hundnamn om du vill, jag kliver ut från tråden nu.
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-27 14:49:29 följande:
    Det kan jag, men jag orkar inte längre.
    Döp din unge till ett hundnamn om du vill, jag kliver ut från tråden nu.
    Visst okej  
  • Xenia

Det gäller förstås att förnamnet passar ihop med efternamnet också. Belle Johansson flyter bra men inte Belle Ek. Och definitivt inte ett efternamn som börjar på L, Belle Lind/ström.

Sen funderar jag på hur man gör om man ropar: Be-ell? Enstaviga namn brukar få smeknamn: Siv blev Sivan, Britt blev Brittis, Maj blev Maja eller Majsan etc.

• toughshit

Haha, ?hundnamn?.. Förlåt, men den här tråden blev väldigt underhållande på grund av hur vissa försöker leka fina och tycka att det enda passar bättre än det andra. ?Vov? kan väl bara låta bli att döpa sina egna barn till Belle om det är så hemskt. 

Namn kommer och går och utvecklas och har så alltid varit. Olika namn som Gustav, Gustavo, Gusten, Gösta, Göte eller Carl, Carlos, Carolus, Caroline, Carin etc är namn som utvecklats och ?böjts? på olika vis genom tiderna. 

Belle kan väl vara något av de mest o-konstiga namnen i alla dessa namntrådar på FL? 

Det har väl sedan alltid varit så att man kan namnge sitt husdjur till ett ?människonamn?. Det är ju ett NAMN. Det behöver inte vara gulligull och hittepå Tufsilufsan bara för att det är en hund? Jag hade en katt som hette Greger en gång. Tror inte folk tycker att Greger är ett kattnamn för det. Hemskt för kungahuset att de nu måste förknippas med kattnamnet Gustaf också. 

Hoppas att du, TS, inte är osäker på ert namnval längre. Belle är vackert.

"Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Linnea.12

Du kommer få medhåll från vissa och andra kan inte alls tänka sig namnet. Som fler skrivit till dig så skit i vad andra tycker. Och hitta en fras som du kan använda dig av för att säga åt dem som inte gillar namnet att hålla sina åsikter till sig själva om de inte har något snällt att säga om namnet. Öknamn kan alla barn råka ut för oavsett vad de har för namn, inget som är okej så klart men det kan hända oavsett. Och alla de som heter Lisa har inte blivit kallade för Lisa-fisa heller. Så ta ett namn som du gillar och säg till dem som inte tycker om namnet att det behöver de inte göra men de kan hålla sina åsikter för sig själva om de nu måste påpeka det. Sen slutar du att fråga vad folk tycker. 

• Anonym (Vivan)

Herregud vad en del ska vara nedlåtande och taskiga. Men du kommer aldrig att hitta ett namn som alla tycker är bra, så namnge dottern till det du och eventuell partner tycker blir bäst. Personligen föredrar jag Belle framför många andra namnförslag som framförts av "välmenande" skribenter i tråden.

Ofta tycker jag människor växer i sina namn. Jag gillar inte alls min brorsons namn egentligen, men jag tycker om honom, så nu är inte namnet så tokigt längre. Och det är förstås svårt att tänka sig att han skulle heta någonting annat nu.

Tycker inte alls att Belle är ett "hundnamn", men den gränsen känns också rätt utsuddad. Jag jobbar med djur och är omgiven av hundar och katter i min umgängeskrets. Många djur heter sådant som Eva, Gösta, Emma, Johan osv. Känner dock inte till en enda Belle på fyra ben. =) (Inte på två ben heller visserligen.) 

• Anonym (poo)
    Xenia skrev 2022-04-25 23:45:07 följande:
    Varför skulle hon behöva skämmas för sitt namn? Urlöjligt!

Om hon hette Poo däremot...
    Som sagt, precis som vov menar att det är ett hundnman så är poo en hänvisning till att namnet är skit
  • Anonym (XXX)
    toughshit skrev 2022-04-29 11:31:24 följande:

Det har väl sedan alltid varit så att man kan namnge sitt husdjur till ett ?människonamn?. Det är ju ett NAMN. Det behöver inte vara gulligull och hittepå Tufsilufsan bara för att det är en hund? Jag hade en katt som hette Greger en gång. Tror inte folk tycker att Greger är ett kattnamn för det. Hemskt för kungahuset att de nu måste förknippas med kattnamnet Gustaf också. 

Nej, att ENSTAKA hundar - eller andra djur - blivit döpta till ett visst människonamn, gör ju inte namnet till ett hund- eller djurnamn. Det finns till och med folk som gör så för att hämnas - de döper en korkad mops efter sin värsta fiende, typ!

Men när det gäller vissa människonamn, så har de blivit så vanliga på djur att de nästan blivit omöjliga på människor. Jag känner att Brenda (som tidigare var ett vanligt hästnamn, men nu vet jag faktiskt inte om det är det längre) och Molly (jättevanligt på både hundar, katter, marsvin och hamstrar idag) hör till de namnen. Belle vet jag faktiskt inte - det är det minsta problemet i så fall. 
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-29 14:28:24 följande:
    Nej, att ENSTAKA hundar - eller andra djur - blivit döpta till ett visst människonamn, gör ju inte namnet till ett hund- eller djurnamn. Det finns till och med folk som gör så för att hämnas - de döper en korkad mops efter sin värsta fiende, typ!

Men när det gäller vissa människonamn, så har de blivit så vanliga på djur att de nästan blivit omöjliga på människor. Jag känner att Brenda (som tidigare var ett vanligt hästnamn, men nu vet jag faktiskt inte om det är det längre) och Molly (jättevanligt på både hundar, katter, marsvin och hamstrar idag) hör till de namnen. Belle vet jag faktiskt inte - det är det minsta problemet i så fall. 
    Vad är det största problemet i så fall? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-29 21:17:33 följande:
    Vad är det största problemet i så fall? 
    Jag skulle säga, att det största problemet är att det kommer från en saga (eller det är i alla fall det som folk i allmänhet associerar till). Precis som Cinderella, Snow White, Rapunzel, Ariel, Nemo, Caspian, Madicken, Anakin och Darth. Det är inte ett namn för en riktig människa, som ska leva ett vardagsliv i Sverige. Gå i skolan, sommarjobba, studera, arbeta, underteckna avtal, stå i kyrkan och gifta sig... Det blir bara fånigt. 

...men som jag har sagt tidigare, så spelar efternamnet också en viss roll. Belle du Riez, Belle de la Fleur, Belle Anckarswärdh, Belle Leijonhufvud, Belle Taube eller Belle Wahlén, funkar trots allt bättre än Belle Andersson, Belle Pettersson eller Belle Lundström. Överklassen har alltid haft "rätt" att vara lite excentriska. Sönerna har vanligen haft de gamla släktnamnen (Carl, Gustaf, Oscar, Jacob, Philip, Vilhelm...), men döttrarna - särskilt den yngsta i syskonskaran - har kunnat heta Aurora, Athena, Desdemona, Penelope, Afrodite, Sieglinde...
  • idisb

Belle är jätte gulligt Men ofta förkortning på Isabella eller isabelle,  så hon kanske får frågan va hela hennes namn är :)

Svar på tråden Belle?