Tow2Mater skrev 2022-07-17 17:05:40 följande:
Skulle ditt barn hellre ha pappa borta som sjöman, upptäcksresande, soldat, sändebud eller affärsman månader och år i sträck än hemma forläldraledig? Av vilken anledning skulle ditt barn inte vilja ha pappa hemma? For att du som mamma vill
lägga beslag på hela ledigheten sjäv? Har du barn?
Jag tror att ett barn mår bra av att ha Båda föräldrarna närvarande. Sen finns det undantag då både mamma och pappa är olämpliga. Och med närvarande betyder det inte enbart föräldraledighet. det handlar om att vara med då barnet borstar tänderna, lär sig cykla, hämta och lämna på dagis, trösta och uppmuntra och finnas där. Du kan jobba heltid och ändå vara en närvarande pappa eller mamma. du kan jobba borta och du kan ändå få ditt barn att känns att du har varit närvarande.
mitt barn har en pappa som inte ville vara delaktig under Hennes första år mer än va 12 h i månaden. Hade jag fått välja hade han träffat henne iaf varannan dag och fler än 2 h per tillfälle. som de var. vi separerade då dottern var 4 månader Och efter det hade jag henne på heltid. Förutom då 12 h i månaden. under den tiden hann jag ta en dusch i fred och städa. Thats it. Jag hade gärna önskat mer egentid.
om jag ser tillbaka hur mitt förhållande var och hur familjelivet med barnets pappa var så hade jag hellre sett att jag var mammaledig i större utsträckning. varför? Jag fick saker gjort i hemmet. Jag städade, tvättade, handlade, lagade mat Och skötte småfix. Sjutsade barn på dagis, hämtade, tog hand om en hundvalp. Pappan får en klapp på axeln som klippte gräset 1 gång varannan vecka, bytte däck på bilen och gjorde småservicar på bilarna vi hade. Han hämtade på dagis några dagar i veckan också. Han har ett barn sen innan så jag var bonusmamma. Och han lagade mat ibland.
då han kom hem från jobbet och jag ville ha egentid tyckte han jag kunde va med bebisen då jag var mammaledig. Knappt man fick gå o duscha 5 min ensam utan att få dåligt samvete. Egentid var att handla.. och gå på toa.
Jag vet också att hade han vart pappaledig hade jag fått sköta allt med hushållet att göra ändå. Så för husfridens skull hade jag hellre sett att jag var mammaledig mer.
det handlar inte om att man vill lägga beslag på föräldraledigheten. Det handlar om vad man själv tycker funkar bäst.