• Anonym (?Stre­ssmamm­a?)
    Mon 5 Dec 2022 21:25
    20278 visningar
    98 svar
    98
    20278

    Hinner inte med barnet när sambon är hemma

    Ja, när min sambo är hemma tar allting mycket längre tid. Hinner mer när jag är ensam hemma med barnet.

    Han stör mig med allt och är typ i vägen.
    Sen tycker han att jag stressar med barnets utveckling.
    Känns som att han sinkar mig medvetet för att jag inte ska få rätt i att barnet är moget för nästa steg. 


    Potta, eget rum, inte äta på natten, äta nya saker, gå-träna.. ni förstår.

  • Svar på tråden Hinner inte med barnet när sambon är hemma
  • Anonym (?Stre­ssmamm­a?) Trådstartaren
    Thu 8 Dec 2022 20:52
    #81

    Har inte hunnit med något svar. Men så kul ändå att tråden lever vidare. 

    Var barnet sover är väl många faktorer som avgör.
    Vet många som upplever att man stör varandra när man sover i samma rum. Det ligger mycket status i att barnet ska sova som ett ljus i sin egen säng i sitt eget rum typ 11 timmar i sträck. Det anses vara något som man som familj har uppnått. 

    Den här stressmamman har märkt att VÅRT barn sover bättre på natten om vi har vilat tillsammans i vår säng på dagen. 


    I vårt fall verkar det vara någon närhetsdos som måste fyllas. Den har givetvis varit olika i olika perioder.

    Varit så nöjd någon gång över en fin vila på dagen i egen säng i eget rum men det blev inte bra på natten sen. 

  • Anonym (...)
    Thu 8 Dec 2022 22:04
    #82
    -1 +1
    Anonym (sand) skrev 2022-12-08 13:57:38 följande:
    Håller med helt.

    Jag och mitt syskonbarn åkte iväg till en nära vän i somras utan att hennes föräldrar var med. Jag var alltså hennes primära trygghet där.

    Hon var såklart mer otrygg för att det var ett nytt ställe. När jag nattat henne första natten och gick ner till de andra kom hon springande ner, nattade igen, hon kom ner igen. Så gick upp och nattade och stannade i rummet och satt och läste i en fåtölj nära sängen, vilket jag gjorde de tre nästföljande kvällarna också. När hon vaknade nästa gång så vände hon sig och kastade en blick på mig och somnade om direkt istället.
    Vi sov i samma säng. Kunde vakna av att hon rörde sig oroligt men så fort jag kände en liten fot mot mitt ben så blev hon stilla och somnade om direkt. Flera gånger, varje natt.

    Då snackar vi ändå om en 6-åring. Som förvisso var på sin första längre resa från mamman. Tycker ändå att det verkar rätt talande. Ett spädbarn lär känna samma sak av att bara vara i ett annat rum eller på en annan våning i huset än sina föräldrar.
    Du tänkte ju helt rätt där. Har en nioåring som fortfarande ibland vill sova med oss. Han är jättesocial och orädd, med många vänner i skolan och fritiden..
    Men på kvällen kan det ändå vara lite ängsligt liksom, inget konstigt alls och jag säger till honom att han alltid är välkommen. 

    Sen tycker JAG det är mysigt också! Har till och med burit in mina ungar en och annan gång när jag saknat dem haha. 

    Kan tycka lite synd om föräldrar som är så "ogosiga",... De måste liksom ha missat den där närmaste anknytningen eftersom de aldrig ens kan tänka tanken att somna ihop med sitt eget barn. Stört. 
  • Anonym (...)
    Thu 8 Dec 2022 22:08
    #83
    -1 +2
    Anonym (?Stressmamma?) skrev 2022-12-08 20:52:38 följande:

    Har inte hunnit med något svar. Men så kul ändå att tråden lever vidare. 

    Var barnet sover är väl många faktorer som avgör.
    Vet många som upplever att man stör varandra när man sover i samma rum. Det ligger mycket status i att barnet ska sova som ett ljus i sin egen säng i sitt eget rum typ 11 timmar i sträck. Det anses vara något som man som familj har uppnått. 

    Den här stressmamman har märkt att VÅRT barn sover bättre på natten om vi har vilat tillsammans i vår säng på dagen. 


    I vårt fall verkar det vara någon närhetsdos som måste fyllas. Den har givetvis varit olika i olika perioder.

    Varit så nöjd någon gång över en fin vila på dagen i egen säng i eget rum men det blev inte bra på natten sen. 


    Själv tycker jag inte att det är någon status i det över huvudtaget. Sett it.ex. influensers lägga upp videos där de lämnat barnet gråtandes bakom en stängd dörr och tydligen ansett det vara goalz. 

    Men är man så förbannat självupptagen, satsa på dig själv istället för att skaffa barn som du inte orkar ge närhet till.  
  • Anonym (vända­)
    Fri 9 Dec 2022 09:48
    #84
    Anonym (?Stressmamma?) skrev 2022-12-08 20:52:38 följande:

    Har inte hunnit med något svar. Men så kul ändå att tråden lever vidare. 

    Var barnet sover är väl många faktorer som avgör.
    Vet många som upplever att man stör varandra när man sover i samma rum. Det ligger mycket status i att barnet ska sova som ett ljus i sin egen säng i sitt eget rum typ 11 timmar i sträck. Det anses vara något som man som familj har uppnått. 

    Den här stressmamman har märkt att VÅRT barn sover bättre på natten om vi har vilat tillsammans i vår säng på dagen. 


    I vårt fall verkar det vara någon närhetsdos som måste fyllas. Den har givetvis varit olika i olika perioder.

    Varit så nöjd någon gång över en fin vila på dagen i egen säng i eget rum men det blev inte bra på natten sen. 


    Så ditt barn ska uppfylla ditt behov av STATUS i andras ögon?? Låter helt sjuk och hoppas att barnets pappa kan vara en motvikt till dina idéer om hur ert barn ska bli behandlat. 
  • Fri 9 Dec 2022 12:16
    #85
    Anonym (vända) skrev 2022-12-09 09:48:36 följande:
    Så ditt barn ska uppfylla ditt behov av STATUS i andras ögon?? Låter helt sjuk och hoppas att barnets pappa kan vara en motvikt till dina idéer om hur ert barn ska bli behandlat. 
    Håller med, så djukt.

    Ts du låter som en robot i alla inlägg,  "nån slags närhetskvot som tydligen måste uppfyllas".
    Riktigt läskig är du. Ditt barn kommet fara illa av detta
  • Anonym (?Stre­ssmamm­a?) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 13:45
    #86
    Wolfie13 skrev 2022-12-09 12:16:07 följande:
    Håller med, så djukt.

    Ts du låter som en robot i alla inlägg,  "nån slags närhetskvot som tydligen måste uppfyllas".
    Riktigt läskig är du. Ditt barn kommet fara illa av detta

    Här är så mycket folk som vill läsa in så mycket dåligt och missförstå. 
    Menade inte att JAG tycker att det är en statusgrej att barnet får sova i egen säng hela natten utan att min upplevelse är att den allmänna diskussion går åt det hållet. När barnet sovit gott i sin säng och jag har berättat det för folk så har de vänt sig till barnet och sagt ?åhhh så duktig du är?. Det har inte hänt att de säger att barnet är duktigt för att det har gosat hos mamma hela natten. 


    Det är väl bra att man förstår att sitt barn behöver en viss dos av närhet för att må bra? Det vore läskigt om man inte noterade detta och därmed inte finns där för sitt barn i det behovet. Det kräver en hel del lyhördhet som inte en robot klarar av. 

  • Anonym (Ninni­)
    Fri 9 Dec 2022 14:03
    #87
    +1

    Men jisses! Ni missförstår ju TS medvetet för att kunna hacka på henne. Skärpning! 

  • Anonym (?Stre­ssmamm­a?) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 14:10
    #88
    Anonym (Ninni) skrev 2022-12-09 14:03:38 följande:

    Men jisses! Ni missförstår ju TS medvetet för att kunna hacka på henne. Skärpning! 


    Tack! 
  • Anonym (Teddy­)
    Fri 9 Dec 2022 14:48
    #89
    +1
    Anonym (?Stressmamma?) skrev 2022-12-09 13:45:21 följande:

    Här är så mycket folk som vill läsa in så mycket dåligt och missförstå. 
    Menade inte att JAG tycker att det är en statusgrej att barnet får sova i egen säng hela natten utan att min upplevelse är att den allmänna diskussion går åt det hållet. När barnet sovit gott i sin säng och jag har berättat det för folk så har de vänt sig till barnet och sagt ?åhhh så duktig du är?. Det har inte hänt att de säger att barnet är duktigt för att det har gosat hos mamma hela natten. 


    Det är väl bra att man förstår att sitt barn behöver en viss dos av närhet för att må bra? Det vore läskigt om man inte noterade detta och därmed inte finns där för sitt barn i det behovet. Det kräver en hel del lyhördhet som inte en robot klarar av. 


    Varför berättar du ens för folk om hur ditt barn sover om det inte är för att få "status"?
  • Anonym (Ninni­)
    Fri 9 Dec 2022 15:02
    #90
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-09 14:48:19 följande:
    Varför berättar du ens för folk om hur ditt barn sover om det inte är för att få "status"?
    Vet ju inte hur det är för TS, men generellt är det ett VÄLDIGT vanligt samtalsämne bland småbarnsföräldrar. 
  • Anonym (?Stre­ssmamm­a?) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 15:36
    #91
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-09 14:48:19 följande:
    Varför berättar du ens för folk om hur ditt barn sover om det inte är för att få "status"?

    Den frågan är bara för att spela djävulens advokat.

    Om det något man får frågor om som förälder så är det sömn och mat. 


    Klart att jag själv kanske berättar ibland för man skulle ju ljuga om man säger att man inte är nöjd över en god natts sömn. Men då är det inte för status utan mer för att det är bra att man har fått sova. Jag berättar gärna när det har varit kaos också. Hellre det för att inte spela några charader.  

  • Anonym (Teddy­)
    Fri 9 Dec 2022 15:55
    #92
    Anonym (Ninni) skrev 2022-12-09 15:02:01 följande:
    Vet ju inte hur det är för TS, men generellt är det ett VÄLDIGT vanligt samtalsämne bland småbarnsföräldrar. 
    Jo, jag vet. Och visst är det mest dom som vill visa upp sina barn som sover hela nätter i egna rum som initierar såna samtal? 
  • Anonym (Teddy­)
    Fri 9 Dec 2022 15:57
    #93
    Anonym (?Stressmamma?) skrev 2022-12-09 15:36:11 följande:

    Den frågan är bara för att spela djävulens advokat.

    Om det något man får frågor om som förälder så är det sömn och mat. 


    Klart att jag själv kanske berättar ibland för man skulle ju ljuga om man säger att man inte är nöjd över en god natts sömn. Men då är det inte för status utan mer för att det är bra att man har fått sova. Jag berättar gärna när det har varit kaos också. Hellre det för att inte spela några charader.  


    Om du får frågan så är det klart att du svarar, konstigt vore annars. Ts beskrev hur hon berättar hur barnet sover, vilket jag tolkar som att hon initierar samtalet med att berätta/skryta hur barnen sover.
  • Anonym (?Stre­ssmamm­a?) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 19:35
    #94
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-09 15:57:27 följande:
    Om du får frågan så är det klart att du svarar, konstigt vore annars. Ts beskrev hur hon berättar hur barnet sover, vilket jag tolkar som att hon initierar samtalet med att berätta/skryta hur barnen sover.

    Mina föräldrar frågar ofta om det.

    För min pappa med fru är det definitivt en diciplingrej.
    Eller status. Kalla det vad du vill men utifrån hur de pratar så är det någon kvalitetstämpel på ens föräldraskap om man uppnår det. 


    För min mammas del handlar det mest om att hon är mån om min hälsa. Haft sömnproblem pga skiftarbete tidigare och hon vill mest kolla om jag har fått sova. 

  • Anonym (Teddy­)
    Fri 9 Dec 2022 19:49
    #95
    Anonym (?Stressmamma?) skrev 2022-12-09 19:35:05 följande:

    Mina föräldrar frågar ofta om det.

    För min pappa med fru är det definitivt en diciplingrej.
    Eller status. Kalla det vad du vill men utifrån hur de pratar så är det någon kvalitetstämpel på ens föräldraskap om man uppnår det. 


    För min mammas del handlar det mest om att hon är mån om min hälsa. Haft sömnproblem pga skiftarbete tidigare och hon vill mest kolla om jag har fått sova. 


    Skönt att du har en omtänksam mamma iaf. Tycker du det är jobbigt när din pappa frågar? 
  • Anonym (?Stre­ssmamm­a?) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 20:36
    #96
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-09 19:49:18 följande:
    Skönt att du har en omtänksam mamma iaf. Tycker du det är jobbigt när din pappa frågar? 

    Jag tycker egentligen inte att det är jobbigt när pappa frågar. Hans tankesätt kommer från min farmor som har haft ett ganska kärlekslöst sätt mot sina barn. Pappa har försökt vara annorlunda mot oss men det når inte ända fram alltid.

    Är mer brydd över pappas fru. Det ska alltid jämföras och tävlas bland deras totalt 8 barnbarn. 


    Mamma är väldigt fin som frågar av den anledningen.

  • Anonym (...)
    Fri 9 Dec 2022 22:36
    #97
    Anonym (?Stressmamma?) skrev 2022-12-09 20:36:17 följande:

    Jag tycker egentligen inte att det är jobbigt när pappa frågar. Hans tankesätt kommer från min farmor som har haft ett ganska kärlekslöst sätt mot sina barn. Pappa har försökt vara annorlunda mot oss men det når inte ända fram alltid.

    Är mer brydd över pappas fru. Det ska alltid jämföras och tävlas bland deras totalt 8 barnbarn. 


    Mamma är väldigt fin som frågar av den anledningen.


    Men är det viktigt för dig vad de tycker? Eller vad är anledningen till att allt då måste styras åt det disiplinära hållet (sömn, pottning, eget rum, gåträning)?
    På en trettonmånaders, verkar det rimligt i din egen bok? 

    Och kan inte pappan får göra saker på sitt sätt också, dvs ta det lugnare och få njuta av sin bebistid också?
  • Anonym (Teddy­)
    Fri 9 Dec 2022 23:51
    #98
    +1
    Anonym (?Stressmamma?) skrev 2022-12-09 20:36:17 följande:

    Jag tycker egentligen inte att det är jobbigt när pappa frågar. Hans tankesätt kommer från min farmor som har haft ett ganska kärlekslöst sätt mot sina barn. Pappa har försökt vara annorlunda mot oss men det når inte ända fram alltid.

    Är mer brydd över pappas fru. Det ska alltid jämföras och tävlas bland deras totalt 8 barnbarn. 


    Mamma är väldigt fin som frågar av den anledningen.


    Din pappas frus åsikter kan du väl skita i. Hon är inte din förälder.
Svar på tråden Hinner inte med barnet när sambon är hemma