• Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (Zxcv)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-12 16:43:12 följande:
    Det står i tråden att morfars arv skiftades mellan TS mamma och mammans syskon så arvskiftet är redan gjort vare sig det var korrekt eller ej. TS mamma dog för länge sedan, så arvskifteshandlingarna torde vara påskrivna av arvvingarna för länge sedan. Det är redan ett avslutat kapitel. 

Om TS morfar hade haft ett testamente som inte gav något till TS mamma, skulle TS mamma ha begärt jämkningen inom sex månader för att få sin laglott.
    Så jag förstår inte hur du menar. 
    Antagligen är det alldeles för länge sen, ja, och TS mamma hade behövt begära jämkning inom föreskriven tid.

Det jag inte förstår är varför dom skickar papper, vad är anledningen till att hon behöver skriva på något överhuvudtaget. I Sverige hade det väl inte behövts som jag förstått. Har tyvärr gjort en del arvskiften och då även till syskonbarn till avliden som inte haft egna bröstarvingar. Vi har inte behövt skriva på några papper för det.
  • Anonym (Funderar)
    Ensam hemma skrev 2023-02-12 16:20:13 följande:

Verkar väldigt långt efter dödsfallet som bouppteckningen ska göras. Dog inte mostern i juli 2022? I Sverige gäller 3 månader.

Endast om testamentet är juridiskt felaktigt som det kan bestridas.

Ja jag har oxå reagerat på det.. 3 månader i Sverige vad jag vet och jag vet inte orsaken. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Zxcv) skrev 2023-02-12 17:43:04 följande:
    Antagligen är det alldeles för länge sen, ja, och TS mamma hade behövt begära jämkning inom föreskriven tid.

Det jag inte förstår är varför dom skickar papper, vad är anledningen till att hon behöver skriva på något överhuvudtaget. I Sverige hade det väl inte behövts som jag förstått. Har tyvärr gjort en del arvskiften och då även till syskonbarn till avliden som inte haft egna bröstarvingar. Vi har inte behövt skriva på några papper för det.

Ja jag undrar lika. Varför ska jag skriva på nu om testamentet gäller? 

varför ska jag godkänna testamentet om det ändå gäller..?

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-12 19:09:57 följande:

Men det har jag ju skrivit om några gånger, om du inte godkänner tar det sex månader innan det vinner laga kraft. Arvingarna vill knappast vänta ett halvår i onödan. 
  • Ensam hemma
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-12 19:09:57 följande:

Myndigheterna ska ha ett bevis på att du har blivit delgiven ett testamente gällande ett dödsbo där du är dödsbodelägare.
  • Anonym (Funderar)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-12 19:19:07 följande:
    Men det har jag ju skrivit om några gånger, om du inte godkänner tar det sex månader innan det vinner laga kraft. Arvingarna vill knappast vänta ett halvår i onödan. 
    Hon dog i Juli förra året, verkar ju inte direkt som något brinner i knuten för dom ..
  • FuckGoggleAskMe
    Ensam hemma skrev 2023-02-12 20:01:52 följande:
    Myndigheterna ska ha ett bevis på att du har blivit delgiven ett testamente gällande ett dödsbo där du är dödsbodelägare.
    Precis, och reagerar man inte alls, måste de trassla med personlig överlämning av testamente av delgivningsman etc. Meddelar man då bara att man tagit del av testamentet, men inte godkänner det, börjar de 6 månaderna att ticka innan det vinner laga kraft. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-12 20:12:17 följande:
    Hon dog i Juli förra året, verkar ju inte direkt som något brinner i knuten för dom ..
    Nej det verkar som om de begärt uppskov med bouppteckning etc. 
  • Citronella

Jag hade skrivit under, det är det rätta att göra. Om det varit i Sverige hade du inte ens haft arvsrätt. 

• FuckGoggleAskMe
    Citronella skrev 2023-02-13 00:06:32 följande:

Jag hade skrivit under, det är det rätta att göra. Om det varit i Sverige hade du inte ens haft arvsrätt. 

Jo det hade hon. 
  • Ensam hemma
    Citronella skrev 2023-02-13 00:06:32 följande:

Det skulle hon ha haft.
  • Citronella
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-13 11:55:06 följande:
    Jo det hade hon. 
    Ensam hemma skrev 2023-02-13 16:04:22 följande:
    Det skulle hon ha haft.

I Sverige har bara ens barn och make/maka laglig rätt till arv. Är man ogift och utan barn kan man testamentera till vem man vill, man kan alltså göra syskon arvslösa. 
  • FuckGoggleAskMe
    Citronella skrev 2023-02-13 16:51:23 följande:
    Ensam hemma skrev 2023-02-13 16:04:22 följande:
    Det skulle hon ha haft.

I Sverige har bara ens barn och make/maka laglig rätt till arv. Är man ogift och utan barn kan man testamentera till vem man vill, man kan alltså göra syskon arvslösa. 
    Tydligen fungerar det ungefär likadant i både Sverige och Finland.
    Tex syskon eller syskonbarn har visst laglig rätt till arv, om det inte finns testamente.

Bara ens barn har en absolut rätt till arv om testamente finns, laglotten.
    En make har i Sverige rätt till ett visst belopp även om testamente finns, och i Finland har en make en viss rättighet kopplat till boendet tydligen.  

Så utan testamente hade TS visst haft laglig rätt till arv i båda länderna, fast ingen absolut rätt till laglott om testamente finns.

Visst kan man som ogift och barnlös i båda länderna testamentera bort allt till vem man vill, men det är ju något annat.

I Sverige skulle TS också varit dödsbodelägare (i egenskap av legal arvinge) och kallats till bouppteckningen, ingen skillnad.  
  • Citronella
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-13 20:03:43 följande:
    Tydligen fungerar det ungefär likadant i både Sverige och Finland.
    Tex syskon eller syskonbarn har visst laglig rätt till arv, om det inte finns testamente.

Bara ens barn har en absolut rätt till arv om testamente finns, laglotten.
    En make har i Sverige rätt till ett visst belopp även om testamente finns, och i Finland har en make en viss rättighet kopplat till boendet tydligen.  

Så utan testamente hade TS visst haft laglig rätt till arv i båda länderna, fast ingen absolut rätt till laglott om testamente finns.

Visst kan man som ogift och barnlös i båda länderna testamentera bort allt till vem man vill, men det är ju något annat.

I Sverige skulle TS också varit dödsbodelägare (i egenskap av legal arvinge) och kallats till bouppteckningen, ingen skillnad.  
    Nu fanns det ett testamente. Det finns en arvsordning. är personen inte gift, inte har barn och föräldrarna är döda ärver syskonen men syskonen har ingen laglott som barn har. Har man barn ärver inte syskonen och har man skrivit testamente kan man göra syskonen arvslösa. 
  • FuckGoggleAskMe
    Citronella skrev 2023-02-13 20:18:58 följande:
    Nu fanns det ett testamente. Det finns en arvsordning. är personen inte gift, inte har barn och föräldrarna är döda ärver syskonen men syskonen har ingen laglott som barn har. Har man barn ärver inte syskonen och har man skrivit testamente kan man göra syskonen arvslösa. 
    Ja, man kan göra syskon arvslösa med testamente. Men ditt första påstående gäller ändå inte. Och det visar sig att det är ungefär likadant i Finland som i Sverige. 
  • Citronella
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-13 22:10:36 följande:
    Ja, man kan göra syskon arvslösa med testamente. Men ditt första påstående gäller ändå inte. Och det visar sig att det är ungefär likadant i Finland som i Sverige. 
    Varför gäller det inte? Testamente finns, syskonen ärver inte om de inte står i testamentet. Syskon har ingen arvslott. 
  • FuckGoggleAskMe
    Citronella skrev 2023-02-14 17:39:53 följande:
    Varför gäller det inte? Testamente finns, syskonen ärver inte om de inte står i testamentet. Syskon har ingen arvslott. 
    Syskon ärver visst utan testamente, om det inte finns barn, barnbarn eller föräldrar. Finns inte heller syskon, ärver syskonbarn. Finns inga syskonbarn heller, ärver farfar, moster osv. Dock inte kusiner eller andra. 
Svar på tråden Testamente och arv