• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Anonym (L)

Jag har inte läst hela tråden men det handlar väl inte bara om TS behov av att få tag på sambon om något händer utan att sambon också borde få veta om det uppstår en akut situation. 

Vilken förälder vill ta risken att inte bli informerad om ett barn till exempel hamnar på sjukhus?

Jag värnar verkligen min egentid och vill inte vara konstant kontaktbar men är det någon jag alltid vill bli kontaktad av/om så är det mitt barn. 

Jag är ensamstående men om jag hade levt med pappan så hade jag tagit för givet att han resonerar likadant. 

Jag gillar tanken på en fest utan mobiler men jag skulle vilja ha mobilen i närheten så att jag kan kolla den när det passar. 

Jag skulle aldrig kräva av en förälder att h*n måste lämna mobilen hemma av ovanstående anledningar. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-09-06 11:46:11 följande:

Sa jag att det är onormalt att höra av sig för god natt och att allt är bra? Nej. Det är mer okynnesringande med för att höra vad du gör osv. Ingen anledning till radiotystnad i normalläget. Kanske har någon av männen riktiga kontrollfior och klängisar som ledde till deras krav. Normal kommunikation är det inget fel på. Jag kunde tycka det var jobbigt i början med min partner som behöver försvinna med jobbet. Nödplan finns så klart. 

Tycker ändå TS ska låta karln åka iväg och leka. Komma hem med ny energi som sannolikt kommer henne till gagn. 

Ja du  skrev att damerna ringde och okynneskollade läget. Men nu skriver du att det är ok att ringa och kolla att allt är bra. Det är väl samma som "kolla läget" får man ändå säga.

Tycker inte heller att det är märkligt och ringa och fråga vad partnern gör. Men det kanske är jag som är konstig. Jag är inreessersd av honom och hans liv så jag tycker det är intressant och höra då och då vad han gör för skoj. 

Antagligen kommer han hem trött efter en fest och ingen ny energi. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-09-06 11:46:11 följande:

Sa jag att det är onormalt att höra av sig för god natt och att allt är bra? Nej. Det är mer okynnesringande med för att höra vad du gör osv. Ingen anledning till radiotystnad i normalläget. Kanske har någon av männen riktiga kontrollfior och klängisar som ledde till deras krav. Normal kommunikation är det inget fel på. Jag kunde tycka det var jobbigt i början med min partner som behöver försvinna med jobbet. Nödplan finns så klart. 

Tycker ändå TS ska låta karln åka iväg och leka. Komma hem med ny energi som sannolikt kommer henne till gagn. 

Hur vet du ens att det bara är män på festen? 

Det kan väl vara kvinnor på festen som har män hemmet.

Om nu någon som ska på fest som har en kontrollerande partner hemma så känner jag inte heller att det är bekantas sak att lösa det genom att ha kontakfria fester. 
  • Anonym (Kimchi)
    Anonym (Betty) skrev 2025-09-06 15:13:01 följande:
    Hur vet du ens att det bara är män på festen? 

Det kan väl vara kvinnor på festen som har män hemmet.

Om nu någon som ska på fest som har en kontrollerande partner hemma så känner jag inte heller att det är bekantas sak att lösa det genom att ha kontakfria fester. 

Du väljer ju att tolka det jag säger precis så negativt du vill att det ska låta. 

TS är van att vara själv då karln reser mycket så det är inte det. Grejen är att han påstår sig bli hekt utom räckhåll. Det kan vara lite läskigt. Tidsaspekten är inte särskilt lång. Massor av katastroftillstånd räknas upp av skribenter. Jösses! 

Det jag säger att man kanske la ribban liiite väl högt/lågt med radiotystnad. Jag tolkar det som att det finns erfarenhet i gruppen av just kontrollerande och klängiga partners som ska veta varje steg och varje mening samt kön på dem de pratar med. Gäller båda könen men håller vågskålen lite mer åt det kvinnor pysslar med.

Vad männen ska göra är eg egalt. Lajvar de eller kör överlevnadsläger så är det alltid någon som tycker det är löjligt. Det HLR inte hit. De leker och umgås som de vill. Hade det varit störtlöjlugt har man kunnat tacka nej. 

Tror att annat skaver. 

• Anonym (Lilly)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-09-06 17:54:33 följande:

Du väljer ju att tolka det jag säger precis så negativt du vill att det ska låta. 

TS är van att vara själv då karln reser mycket så det är inte det. Grejen är att han påstår sig bli hekt utom räckhåll. Det kan vara lite läskigt. Tidsaspekten är inte särskilt lång. Massor av katastroftillstånd räknas upp av skribenter. Jösses! 

Det jag säger att man kanske la ribban liiite väl högt/lågt med radiotystnad. Jag tolkar det som att det finns erfarenhet i gruppen av just kontrollerande och klängiga partners som ska veta varje steg och varje mening samt kön på dem de pratar med. Gäller båda könen men håller vågskålen lite mer åt det kvinnor pysslar med.

Vad männen ska göra är eg egalt. Lajvar de eller kör överlevnadsläger så är det alltid någon som tycker det är löjligt. Det HLR inte hit. De leker och umgås som de vill. Hade det varit störtlöjlugt har man kunnat tacka nej. 

Tror att annat skaver. 

Du är välkommen att tro vad du vill, men det är inget annat som skaver. Och det blir inte mer sant för att du upprepar det gång på gång. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Betty) skrev 2025-09-06 15:10:11 följande:
    Ja du  skrev att damerna ringde och okynneskollade läget. Men nu skriver du att det är ok att ringa och kolla att allt är bra. Det är väl samma som "kolla läget" får man ändå säga.

Tycker inte heller att det är märkligt och ringa och fråga vad partnern gör. Men det kanske är jag som är konstig. Jag är inreessersd av honom och hans liv så jag tycker det är intressant och höra då och då vad han gör för skoj. 

Antagligen kommer han hem trött efter en fest och ingen ny energi. 
    Du skulle väl ändå inte ringa honom när han är på fest, bara för att fråga vad han gör?
  • Anonym (C)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-06 17:57:58 följande:
    Du är välkommen att tro vad du vill, men det är inget annat som skaver. Och det blir inte mer sant för att du upprepar det gång på gång. 
    Jag tror dig.
  • EpicF
    Anonym (Välj strid) skrev 2025-09-06 10:09:38 följande:

Jag tycker det är lite häftigt faktiskt och tänker att du kommer att klara det fint. Fixera dig inte vid att han ska vara tillgänglig för dig för att du ska kunna finnas oavsett om ni har barn eller inte. Du fixar det. Det är inte en dealbreaker, du behöver inte ha kontroll över honom. Ha en plan, var självständig, lär dina barn att du är kompetent. Det är dessutom en utmärkt skola för dig själv om det skulle vara så att ni gör slut. 

Om det brinner eller du behöver akut sjukvård så ringer du 112. Om det inte är lika akut så ringer du din förälder eller en kompis. 

Jösses. Det handlar inte om kontroll eller att ts inte tror hon ska fixa det. 

Han är förälder, har ansvar över barn och då ser man till att vara kontaktbar på ett eller annat sätt. Allt annat är oacceptabelt. 
  • Anonym (Betty)

Hur blir det nu då ts? Har du fått honom att fatta att han intr vara kan åka iväg utan att du vet hur du kan kontakta honom eller står han på sig?

• Anonym (Betty)
    Anonym (Donna) skrev 2025-09-06 18:03:17 följande:
    Du skulle väl ändå inte ringa honom när han är på fest, bara för att fråga vad han gör?
    Vi skulle absolut kunna höras och kolla läget vad man gör om han skulle vara borta på nån festlighet. Han brukar vilja höra vad jag pysslar med hemma också medan han är borta. Men nu är det ju dessutom inte bara en fest på några timmar vi pratar om. Han kommer ju inte hem förrän dagen efter.

Hade det varit jag och min kille som var ifrån varandra ett dygn hade vi hörts nån gång på kvällen, behöver inte vara under en ev fest just utan det kan vara när man kommit hem till hotellet om det inte är alltför sent. Sen skulle vi messa god morgon på morgonen och sen skulle vi garanterat höras när man var på väg hem. Typ "nu börjar vi åka, hemma om fyra timmar" etc. 
  • Anonym (Bill)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-06 10:44:19 följande:
    Återigen en som inte läser alla inlägg. Jag är alltså hemma själv med barnen ungefär varannan vecka. Jag har inga problem att vara ensam med barnen. Skillnaden är att jag då KAN få tag på min man vid behov. Jag ringer i princip ALDRIG honom när han är borta. Genom alla år har det hänt någon enstaka gång. 
    Det låter som att det har blivit en principsak och en maktkamp för dig. Du inser själv att risken är försvinnande liten men ställer ändå till med ett bråk om saken. 
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Bill) skrev 2025-09-07 07:01:01 följande:
    Det låter som att det har blivit en principsak och en maktkamp för dig. Du inser själv att risken är försvinnande liten men ställer ändå till med ett bråk om saken. 
    Ställer till med bråk? Var läser du att jag ställt till med bråk? Jag har, tydligt och lugnt, förklarat min ståndpunkt och hur hans ståndpunkt får mig att känna. Ingenstans har jag ställt till med bråk. 
  • Anonym (Bill)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-07 07:05:14 följande:
    Ställer till med bråk? Var läser du att jag ställt till med bråk? Jag har, tydligt och lugnt, förklarat min ståndpunkt och hur hans ståndpunkt får mig att känna. Ingenstans har jag ställt till med bråk. 
    Ok men du inser att det är en maktkamp om en principsak som du lugnt och tydligt förklarar din ståndpunkt om
  • Anonym (C)
    Anonym (Bill) skrev 2025-09-07 07:20:31 följande:
    Ok men du inser att det är en maktkamp om en principsak som du lugnt och tydligt förklarar din ståndpunkt om
    Det handlar inte om maktkamp.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Bill) skrev 2025-09-07 07:01:01 följande:
    Vad är fel med att det är en principsak? Ja det är en principsak att man talar om vars man ska och hur man kan bli kontaktad. En principsak alla med respektive och familj borde följa. Något konstigt med det?

Om du så vill kalla det maktkamp så går väl det åt båda hållen i så fall. Det är väl lika mycket maktkamp att han inte vill säga vars han ska och hur man kan nå honom som att hon vill att han berättar vars han ska och hur man kan nå honom. 

Med den lilla skillnaden att det är hon som är vettigast eftersom att det är vettigt att meddela sådant. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Betty) skrev 2025-09-07 17:15:05 följande:
    Vad är fel med att det är en principsak? Ja det är en principsak att man talar om vars man ska och hur man kan bli kontaktad. En principsak alla med respektive och familj borde följa. Något konstigt med det?

Om du så vill kalla det maktkamp så går väl det åt båda hållen i så fall. Det är väl lika mycket maktkamp att han inte vill säga vars han ska och hur man kan nå honom som att hon vill att han berättar vars han ska och hur man kan nå honom. 

Med den lilla skillnaden att det är hon som är vettigast eftersom att det är vettigt att meddela sådant. 
    Så här skriver ts: "Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. "

Det är alltså inte ts kille som bestämt detta utan det är ett villkor för att delta.
    Kan man inte leva upp till ställda villkor så tackar man nej till festen. Ts kille kan acceptera, ska han då tacka nej för att hans tjej blir helt rabiat för en småsak???

Ett vettigt alternativ som festarrangören kunde tänkt på är att det kan finnas ett kontaktnummer till någon person som vid kris/stort behov kan vidareförmedla kontakt. Det hade varit vettigt.
  • Anonym (Bill)
    Anonym (C) skrev 2025-09-07 16:09:01 följande:
    Det handlar inte om maktkamp.
    Vem är du och varför vet du vad TS känner?
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Bill) skrev 2025-09-08 14:32:21 följande:
    Vem är du och varför vet du vad TS känner?
    Principfrågan handlar inte om maktkamp. 

Bra förslag med kontsktnummer att ringa om det skulle hända något!
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Donna) skrev 2025-09-08 05:33:24 följande:
    Så här skriver ts: "Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. "

Det är alltså inte ts kille som bestämt detta utan det är ett villkor för att delta.
    Kan man inte leva upp till ställda villkor så tackar man nej till festen. Ts kille kan acceptera, ska han då tacka nej för att hans tjej blir helt rabiat för en småsak???

Ett vettigt alternativ som festarrangören kunde tänkt på är att det kan finnas ett kontaktnummer till någon person som vid kris/stort behov kan vidareförmedla kontakt. Det hade varit vettigt.
    Han ska inte tacka nej för att hans tjej blir helt rabiat (vilket vi inte ens vet om ts blivit).

Han skulle ha tackat nej för att själv inte borde vilja lämna fru och barn ovetandes om var han är och hur han blir kontaktad. För att man själv borde vilja kunna bli kontaktad om något händer. Och för att man själv borde vilja meddela var man befinner sig om något händer med en själv också för den delen. För att han själv borde vilja ge den respekten till sin familj. 

Kanske därför detta är just en gammal studengrupp. Det kanske funkade när man var 20 och inte hade några personer man hade förpliktelser emot. Funkar inte lika bra när man är 40 med fru och barn. Och ja, det borde han fatta och tackat nej alternativt åkt men ändå skvallrat till frun. 

"Nä då måste han ju ljuga" tyckte nån. Ja men nu ligger inte hans förpliktelse gentemot några gamla studnepolare. Den ligger hos familjen. Och det är ju inte så att folk och fä ljuger om saker annars (vad fin tröja du har etc) så att så dåligt samvete behöver man nog inte ha över det.
  • Anonym (ML)

Alltså, jag tolkar det som att han inte får ha med sig telefonen under själva festligheterna, inte att den inte får följa med och ligga på rummet. Då är han ju kontaktbar hela resan dit och när han kommer tillbaka på rummet för natten. Han kanske också kan smita iväg en snabbis och kolla mobilen under tiden på dagen/kvällen också. I så fall blir det ju jämförbart med en längre flygning. Ingen människa i dagens samhälle skulle lämna sin telefon hemma ett helt dygn för detta, då vi är beroende av bank id och diverse saker till nästan allt.

Jag tycker absolut inte att du behöver veta hotellet eller så, det handlar nog mest om din nyfikenhet. Han har med sig telefonen och kollar när han kan. Ungefär som många får göra under en normal arbetsdag.

Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?