• Bibob

    Barn födda i nov 06 !!!

    Här är en tråd för oss som fick barn i nov 06. MIn son är född den 4nov. Tanken är att man kan bolla med ideér och funderinga över våra guldklimpars utveckling , rutiner osv...=)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 13:25:51:
    Ps. Vad kul att det är så många som har barn födda i november och att så många hänger på tråden =)

  • Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!
  • mexisis
    Olle i Alingsås skrev 2007-04-08 10:19:49 följande:
    Jag känner igen det litegrann. När Clara blir trött och det kan gå bara på några sekunder så gnäller hon och vill ingenting. Då sätter jag mig och vyssjar henne liggandes på armen och sjunger olika lugna sånger då somnar hon oftast väldigt fort eller så kan det ta lång tid men hon somnar. Ibland sover hon 30 minuter och ibland flera timmar. Så jag kan inte planera något.
    att vyssja devin på armen har funkat jättebra för oss med ända tills för en vecka sen, nu kanske det funkar var tredje gång. de andra gångerna blir han vansinnigt hysterisk, nästan som att han förstår att det är dags att sova men inte vill. jag hoppas det går över snart för det är otroligt påfrestande när inget man gör hjälper. det enda som funkar är att bada honom för det är det bästa han vet, men så fort man tar upp honom börjar han om med gnällandet tills han helt plötsligt tvärslocknar.
  • Criffegirl
    mexisis: Ganska precis sådär är Pontus om kvällarna, fast om man orkar höra gråten och daskar honom på blöjan så det gungar lite så somnar han i knät efter många om o men. Oj glömde....man MÅSTE sjunga Trollmor oxå...och det funkar INTE med nån annan visa.
    Sen kan man bara glömma att lägga honom ifrån sig inom den närmaste timmen....då vaknar han efter max 3 min.....skitjobbigt!!!

    Jag har börjat planera kvällarna i minsta detalj...jag ser till att allt jag skulle vilja ha finns inom räckhåll, går på toa innan så det är gjort, lägger fram telefonen och mobilen så jag når om det ringer, sätter mig tillrätta i en fåtölj och där blir jag sittandes LÄÄÄÄNGE.
  • mexisis
    Criffegirl skrev 2007-04-08 11:50:33 följande:
    mexisis: Ganska precis sådär är Pontus om kvällarna, fast om man orkar höra gråten och daskar honom på blöjan så det gungar lite så somnar han i knät efter många om o men. Oj glömde....man MÅSTE sjunga Trollmor oxå...och det funkar INTE med nån annan visa. Sen kan man bara glömma att lägga honom ifrån sig inom den närmaste timmen....då vaknar han efter max 3 min.....skitjobbigt!!!Jag har börjat planera kvällarna i minsta detalj...jag ser till att allt jag skulle vilja ha finns inom räckhåll, går på toa innan så det är gjort, lägger fram telefonen och mobilen så jag når om det ringer, sätter mig tillrätta i en fåtölj och där blir jag sittandes LÄÄÄÄNGE.
    hahaha exakt som här då. va otroligt skönt att veta att fler har det på samma sätt. när man pratar med många andra är ju deras barn alltid perfekta små änglar som aldrig gnäller och då känns det ju extra jobbigt när man sitter där på kvällarna med sin fåntrattiga gnällspik men det går väl förhoppningsvis över. igår kväll somnade han av sig själv i soffan runt nio. han var lite gnällig runt sju men då badade jag honom och sen var han lugn tills han somnade. i vanliga fall somnar han runt åtta. det ska bli kul att se hur han är ikväll. gnällfasen kanske håller på att gå över
  • Marijjasol

    Thinner: Åh, vad jag känner igen det där med att sömnen är körd efter midnatt. Så har jag oxå det och haft i en vecka eller så.. är lite trött ja..usch.
    Fast det var skönt att höra att det inte bara är här.

    Jag har inte heller presenterat mig och är oxå ny här.. Jag är 33 år och gift sen 2,5 år tillbaka. Vi bor i en förort till sthlm men hoppas på att få möjligheten att flytta till Gotland som min man kommer ifrån. Vi fick vårt första barn Ottilia den 16/11 och hon var 9 dagar tidig. Hon hade en otroligt seg gulsot och solade 2 gånger och har undersökts grundligt. Ett tag var vi på sjukhuset dagligen för blodprov men sen dom kom på att det var min mjölk som höll gulsoten igång så har det lugnat ner sig.

  • islandgirl

    Den här tråden är alltid lika härlig att läsa. Så mycket igenkänning

    Karl är som en berg o dalbana just nu. Mest glad för tillfället och sover gott. Men dra åt...... när han blir arg. Han har hittat kastratsången igen... Det är ett omänskligt och övernaturligt ljud som hotar att spränga alla fönster i lägenheten för att inte tala om våra trumhinnor. Han är inte alltid arg när han gör det, han testar väl sina stämband och jag kan intyga att DE FUNGERAR.

    Musik är verkligen perfekt för de här små. Kalle älskar musik, just nu är det "Älskade barnvisor" som körs hett på stereon.

    Marijjasol: Samma här, vi bor i Sthlm men letar en chans(eller jag letar i allafall) att få flytta hem till ön, men i vårt fall är det Öland eftersom jag är därifrån. Men det ser tungt ut. Är det lika svårt att hitta bra jobb på Gotland i dag?

  • Thinner
    Mirjjasol, va skönt att man inte är ensam Fattar inte vad ungen är "besatt" av så fort klockan slår midnatt *varulv?*
    I´m Not Afraid Of Dying, But I Am Afraid Of Losing You
  • SannaStina

    Oj vad jobbiga sovrutiner ni har! Jag får nog vara extra glad att Max inte tagit dem till sig - ännu?? Somnar oftast på 5-10 minuter på kvällen runt 18.30-20. Dagtid när han vill somna tar det oftast inte mycket längre tid. Har han själv "bestämt" att han behöver sova så går det på 30 sekunder.

    Fast nu är han förkyld så det är en del "katastrofskrik" när han är hungrig och upptäcker att han inte kan suga pga täppt näsa. Tar lite extra tid droppa koksalt, näsdroppar och använda Näsfrida så näsan blir fri för andning. Som tur är ammar han på typ 10 minuter så egentligen är det inte längre än runt 30 minuter allt tar ändå. Skrikandet har dock gjort stackarn superhes!

    Innan i veckan har förkylningen gjort att jag och sonen sovit lite lite om främst nätterna. Igår lade han sig som vanligt vid 19.30-tiden, ammades vid 23.30 och 03.30 (efter ovanstående krishantering), vaknade vid 07 då sambon gick upp och åt frukost med honom. De återvände till sängs strax innan 8 då jag försökte amma honom men fick genomgå näsbehandlingen igen innan det gick. Sedan somnade vi allihopa runt 8.30 och jag vaknade vid 10.30 och sonen och sambon inte förrän 12.30!! 

    Det är helt ofattbart så mycket sovandes det är för oss denna påskhelg. Igår sov vi till 10.30 men hade förstås då också en frukostpaus mellan 7-8. Måste vara sömnmedel i lägenheten eller nåt!

    Sambon som skall vara pappaledig i höst hoppas på sådana här sovpass då också eftersom han har ett sovbehov på runt 9-10 timmar/dygn...
    Jag är dock säker på att sonen bara är extra trött pga förkylningen menjag hoppas inte han "ger igen" senare med att kräva gå upp ännu tidigare än innan som var runt 7-8-tiden.


    Mamma till Max 061104
  • SannaStina

    Hmm... blev mycket skrivande och kanske låter som om jag skryter över sonens goda sömn kontra er som nu har tvärtom! Inte min mening.
    Men dagarna blir allt lite konstiga här när det är så mycket sovande - även om det är skönt få sova länge (om än lite hackigt för mig pga amningen).

    Jag hoppas ni andra får ordning på era barns sömn snart igen!

  • mexisis

    SannaStina, snacka om att jag blir avundsjuk så länge har aldrig devin sovit. en enda morgon vaknade han vid sju, åt och somnade om. då sov vi äääända till halv nio och jag var överlycklig

    jag vet inte om hans gnällighetstjafs som varit den senaste veckan börjat gå över för igår kväll låg han ju och jollrade på soffan och somnade helt plötsligt av sig själ. nu för fem minuter sen låg han i soffan och undersökte sina händer, jag tittade bort en stund och när jag tittade tillbaka så sov han. så otroligt skönt att slippa det där hysteriska skrikandet som han haft för sig innan han ska sova. men, men, det kanske bara är en bra dag. får väl vänta och se hur han är resten av dan *hoppas hoppas hoppas*

  • am76

    *Hehe* jaa det finns fler som har sömnbehov på minst 9-10 timmar (jag) men inte är det alltid man får sova så. Jag brukar dock alltid få sovmorgon på helgerna, sambon o Tea går upp ca 08 o så sover jag själv vidare till 10-11, det är underbart och jag känner mig som en ny människa. Tur sambon bara behöver typ 6 h sömn per natt!

    Är det fler som planerar o börja jobba till hösten? Jag sitter o planerar lite, antingen jobba kanske 25 % eller börja plugga på halvfart.

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!