• Bibob

    Barn födda i nov 06 !!!

    Här är en tråd för oss som fick barn i nov 06. MIn son är född den 4nov. Tanken är att man kan bolla med ideér och funderinga över våra guldklimpars utveckling , rutiner osv...=)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 13:25:51:
    Ps. Vad kul att det är så många som har barn födda i november och att så många hänger på tråden =)

  • Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!
  • am76

    Har era små börjat skratta än? När i så fall? Vi väntar forfarande på det där bubblande bebis skrattet. Vi får lite skrattliknande ljud "aaaaoaaahhh" när vi busar med henne men inget mer. Hoppas det kommer snart !

    Är broccoli förstoppande månne tro? Bara kissblöjor i 1 ½ dygn, aldrig hänt förr här.

  • TheCoopers
    am76 :

    Det där riktigt bubblande skrattet kom i förra veckan ... Pappa höll i henne och jag "dansade" och sjöng framför henne Skrattande hahah och då kom det .... ! Helt underbart ....

    Hon måste ha tyckt att jag var riktigt töntig :)
    Mark Levengood 4 President
  • Taneli

    Min tjej bajsar inte mer än typ 2-3 ggr i veckan. När jag enbart ammade så var det många blöjbyten men efter att jag började med ersättning så blev det mer sällan hon började göra nr 2. Men det gör mig absolut ingenting och Isa verkar inte heller lida av det. Kommer väl igång bättre nu när hon börjat äta lite pure. Idag fick hon potatis blandat med majs. Jag har i riktigt smör. Jag bryr mig inte riktigt vad de säger på bvc, man gör vad man känner bäst själv. Man kan ju inte göra allt de säger, de har nog inte rätt i allt de heller.

  • islandgirl

    Karl har ätit smakisar i dryga veckan och det har gått bra. Potatis, palsternacka och morot 3 dagar på varje. Men vad går man vidare med nu? Ärtor o majs har jag hört. Men kokar man det också och hur länge då innan man mosar o gör puré? Måste man tillsätta ngt i purén, morot är ju så vattnigt i sig själv. Knasiga frågor jag vet...

  • Taneli

    Till Islandgirl!
    Du kokar majset tills det är mjukt och färdikkokt. Sen mixar du det till en pure. Jag hade i lite av kokvattnet + lite smör. Har även läst att man kan blanda i potatis.  Sen frös jag in det  till iskuber så nu har jag massor klart i frysen som det bara är att mikra sen. Har samma sak med potatis så jag blandar de 2 ingredienserna till en o samma pure. Hoppas mitt tips var till nån nytta   Glad

  • dyckan

    am76: Martin har börjat skratta massor. Han skrattar så fort hans bror dansar för honom. det är så underbart att höra honom och det är ju ett hjärte skratt...

  • mexisis
    Taneli skrev 2007-04-10 17:10:39 följande:
    Min tjej bajsar inte mer än typ 2-3 ggr i veckan. När jag enbart ammade så var det många blöjbyten men efter att jag började med ersättning så blev det mer sällan hon började göra nr 2. Men det gör mig absolut ingenting och Isa verkar inte heller lida av det. Kommer väl igång bättre nu när hon börjat äta lite pure. Idag fick hon potatis blandat med majs. Jag har i riktigt smör. Jag bryr mig inte riktigt vad de säger på bvc, man gör vad man känner bäst själv. Man kan ju inte göra allt de säger, de har nog inte rätt i allt de heller.
    åå va skönt för dig att slippa byta allt för många mysiga bajsblöjor när jag ammade bajsade devin en gång om dan, men sen jag gick över till ersättning bajsar han 1-3 gånger om dan

    jag satt och läste lite i den där broschyren man fick av bvc om att börja ge mat. i och med att jag ska börja göra egna puréer nu så undrar jag en sak till. det stod att morotspuré går bra att frysa som iskuber men inte potatispuré. varför då? alltså varför kan man inte frysa potatispuréen också?

    taneli: jag tänkte på det där med smöret och tycker du tänker helt rätt. men bvc sköterskan (ing-mari, du vet)  betonade det så rejält när hon tog upp det där med maten att det var farligt pga att njurarna inte är helt klara så jag blev lite nervös. men det verkar ju som att många använder vanligt smör. det är ju så små mängder det handlar om
    jag brukar inte gå stenhårt på allt bvc tycker och säger utan följa min egen känsla och mitt sunda förnuft så jag tror jag ska fortsätta med det
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • Marijjasol

    Jag tar oxå gärna emot tips om hur man roar sin bebis för uppriktigt sagt så tror jag att hon tycker att jag börjar bli rätt trist.
    Vi går till Öppna förskolan 2 gånger i veckan.. det uppskattar hon och jag..*ler* Där tycker hon om gymmet, troligen för att det inte är samma som hemma. För det vi har tycker hon inte är så roligt.

    Ottilia tycker mest om fruktpuréer, vi gjorde en själva med banan, äpple och jordgubb den älskade hon.

  • islandgirl

    Taneli: Tack så mkt för tipset.
    Testade frysa in lite potatis/palsternacke/morotspuré men gjorde missen att fylla kuberna för fullt så det blev ett enda stort puréblock

    vet ngn varför man inte skall frysa potatisen?

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!