• JA77

    Provrörsbarn är fejkbarn (?)

    Min kusin har haft svårt att få barn i flera år. Nyligen kom IVF & adoption på tal, och hon motsätter sig bestämt: Hon vägrar all form av IVF. "Det är ju bara fusk, man ska få sina egna barn, vad ska jag säga till barnet som stor? Att de inte blev tillverkade som sina vänner blev, nä, mamma & pappa KÖPTE dig, sedan blev du gjord i ett provrör"

    Likaså vägrar hon adoption, hon vill inte köpa sina barn.

    Vidare menar hon att jag inte ska ha någon åsikt som har egna barn...

    Har ni tänkt som min kusin?

  • Svar på tråden Provrörsbarn är fejkbarn (?)
  • caroline 32
    Fossa skrev 2008-10-02 21:40:27 följande:
    Måste vara någon som blandar ihop kärlek med samlag. Och det är klart, "samlagsbarn" vill jag inte att det ska stå på mina IVF-tvillingars bodys, inta bara för att det är missvisande
    Ha ha det var jättekul !!Skrattande
  • 7804

    HahHhahHa!!


    Fossa skrev 2008-10-02 21:40:27 följande:
    Måste vara någon som blandar ihop kärlek med samlag. Och det är klart, "samlagsbarn" vill jag inte att det ska stå på mina IVF-tvillingars bodys, inta bara för att det är missvisande
  • Fru X

    Synd om din kusin, som antagligen aldrig kommer att uppleva föräldraskapet. Om hon inte helt ändrar uppfattning.

  • Arien
    7804 skrev 2008-10-02 15:55:59 följande:
    Jag har ett företag som säljer babykläder. På en body är det ett stort rötthjärta med en banderoll över, i vilken det står "Kärleksbarn". En tjej kom in och kikade på den, hon var ute efter julklapp till sin kompis nyfödda dotter. "En sån här kan man ju INTE köpa" utbrast hon när hon såg bodyn. "De har ju fått en IVF-bebis".Otroligt sårande tycker jag, som är inne i både adoption och ivf-karusellen. Tänker folk verkligen så här?
    Som min man sa när jag "beklagade" mig över den oromantiska tillblivelsen av vårt barn (eller det vi hoppas få om ca en månad): "oromantiskt visst, men det krävs oerhört mycket kärlek för att göra barn genom IVF".
  • caroline 32
    Arien skrev 2008-10-03 09:26:36 följande:
    Som min man sa när jag "beklagade" mig över den oromantiska tillblivelsen av vårt barn (eller det vi hoppas få om ca en månad): "oromantiskt visst, men det krävs oerhört mycket kärlek för att göra barn genom IVF".
    Helt sant !
  • JA77

    /.../jag vill med mitt inlägg, blir mest svammel. Tror jag stör mej oerhört på trådens rubrik egentligen.Tack för mej !
    [/citat]

    Rubriken valdes för att locka läsare, givetvis.

  • caroline 32
    JA77 skrev 2008-10-03 15:42:48 följande:
    /.../jag vill med mitt inlägg, blir mest svammel. Tror jag stör mej oerhört på trådens rubrik egentligen.Tack för mej ![/citat]Rubriken valdes för att locka läsare, givetvis.
    Självklart gjorde den det ! Och du fick ju minst sagt respons oxå.
  • Sulpicia
    Svar på #124
    Håller med till 100 %.
    Jag har också oroat mig lite för det oromantiska, men kom väl fram till att det ju inte innebär att barnet inte är ett "kärleksbarn" bara för att dess föräldrar inte har pippat.
  • Mephala the ranger

    Uj, jag visste inte att syrrans barn var fejk. Hon bar då på henne lika länge som jag bar på hennes kusin och vi hade nästan liknande förlossningar. Svammel!

  • Ronjan709

    Alla barn som finns är ju på riktigt! Provrör eller vanligt samlag spelar väl ingen roll. Tycker dessutom att adoptera ett barn som kanske inte har föräldrar i livet eller som kan ta hand om barnet är det finaste man kan göra. Det viktigaste är ju att ma ger barnet kärlek och en trygg uppväxt. Tror många föräldrar som väntat länge på att bli föräldrar har massor av kärlek och ge.
    Är gravid men har alltid velat adoptera och skulle jag ha ekonomisk möjlighet skulle jag gärna adoptera nästa gång. Tycker vi vuxna människor har skyldighet att ta hand om föräldralösa barn. Har själv jobbat på barnhem i Kenya och tycker inte barn ska behöva växa upp på ett barnhem.

  • Bling1975
    JA77 skrev 2008-09-28 08:47:37 följande:
    Jag förstår. Jag har inte rätt till någon åsikt eftersom jag lyckligtvis kunnat få barn på egen hand.Sammantaget är detta mer komplext än vad man kan uttrycka i detta forum, då det om och om igen blir missförstånd och en hätsk debatt. Och nej, jag är ingen supermoderat, även om jag tycker att en del av moderaternas politik är bra (men det är helt off topic, det kan jag ventilera någon annanstans). I mitt drömsamhälle får alla hjälp och stöd (du också!), men det är också en prioriteringsfråga. Jag ser hellre att mina pengar går till forskning om potentiellt dödande sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom eller cancer. Att inte få barn, är inte dödande - även om det känns så! Men å andra sidan är jag inte fullt insatt, och det är grovt av mig att komma med åsikter, det var ju inte därför jag startade en tråd som denna - jag ville helt enkelt se om min kusins funderingar är vanliga i dessa sammanhang. Att jag sedan var klumpig nog att medge att jag höll med min kusin i ovanstående (även en barnlös kan alltså känna så), var ju bara väldigt klumpigt.
    Fast du måste förstå att vi ofrivilligt barnlösa är rejält trötta på att en massa människor tycker det är ok att bortprioritera just den vård som vänder sig till människor i vår situation?

    Jag har ärligt talat aldrig sett en enda tråd om att man inte ska bekosta någon annan typ av vård för ett tillstånd som inte är förknippat med döden men med stort lidande. Ingen har tex missunnat min mor en starroperation, trots att hon kan leva utan den, även om hon då blir blind. Eller min farfar en höftledsoperation så att han gå på ålderns höst. Att vara ofrivilligt barnlös är en sjukdom/skada som medför stor påverkan på livskvalitén och hälsan, det är nog fullt jämställt med att inte kunna se eller gå. Man dör inte, men livet blir oändligt mycket svårare.

    Att jämföra vård känns sällan meningsfullt, vi får istället vara tacksamma för att det finns vård att få, både när vi får cancer, en öroninflammation, skadade äggledare eller ett avslitet korsband.

    Att din kusin vill ha ett barn "av sitt egna kött och blod" har väl för övrigt ingenting med IVF att göra? Adoption kanske inte är rätt väg för alla då det ställer stora krav på de blivande föräldrarna, och för många tar det dessutom lång tid att komma fram till att det känns rätt för dem. Men IVF barn är 100% ens eget kött och blod. Man köper de inte heller. Vården nyttjar ju de flesta i samband med att de får barn, med MVC, förlossning, ev kejsarsnitt, efterkontroller mm. Jag tror ju inte att tex du skulle tänka att du har "köpt" ditt barn bara för att en förlossning kostar ca 80.000:-

    Men som jag har sagt tidigare, låt din kusin få bestämma själv och ta den tid hon behöver. Antingen så väljer hon att leva som barnlös, eller så är detta bara en reaktion på ett jobbigt besked och hennes sätt att bearbeta känslorna på. Det bästa du kan göra är att stötta henne och hjälpa till att bygga upp hennes självförtroende som tyvärr verkar vara väldigt lågt.
    Stitch längtar efter Lilo
  • Marpal

    Jag tycker synd om din kusin! Ett IVF-barn är ju verkligen ett kärleksbarn. Man har längtat, gråtit och slagits för detta MIRAKEL! Det finns en del som säger att om man inte kan få barn på det naturliga sättet så är det inte meningen...

    Men det finns många saker vi människor gör för att "hjälpa naturen":

    * Klipper gräset. (Det vill enligt naturen växa)

    * Skönhetsopererar sig.

    * Tvätta bilen. (iaf vill MIN natur (vår grusväg) att den alltid ska vara skitig)

    * Flyger till Thailand på semester. (spyr ut flygbränsle och helt plötsligt kan människan flyga

    * Blir bruna och fina på vår semester och i solariet. Vi nordbor "ska" vara lite grå-beige-vita (iaf på vintern).

    Jag kan räkna upp hur mycket som helst där människan hjälper naturen på traven.
    Var stolta över era IVF-barn och hjälp din kusin så att hon inte går miste om det underbara livet som förälder!

  • JA77
    Marpal skrev 2008-10-09 09:34:35 följande:
    Jag tycker synd om din kusin! Ett IVF-barn är ju verkligen ett kärleksbarn. Man har längtat, gråtit och slagits för detta MIRAKEL! Det finns en del som säger att om man inte kan få barn på det naturliga sättet så är det inte meningen... Men det finns många saker vi människor gör för att "hjälpa naturen":* Klipper gräset. (Det vill enligt naturen växa)* Skönhetsopererar sig.* Tvätta bilen. (iaf vill MIN natur (vår grusväg) att den alltid ska vara skitig)* Flyger till Thailand på semester. (spyr ut flygbränsle och helt plötsligt kan människan flyga* Blir bruna och fina på vår semester och i solariet. Vi nordbor "ska" vara lite grå-beige-vita (iaf på vintern).Jag kan räkna upp hur mycket som helst där människan hjälper naturen på traven. Var stolta över era IVF-barn och hjälp din kusin så att hon inte går miste om det underbara livet som förälder!
    Ja, jag tror absolut att IVF-barn är välkomnade
    och efterlängtade. Faktum är att jag inte kan stötta mer än jag redan gör.

    Se denna länk, www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=837885

    Att evigt tjata om eventuella barn, ger säkert de barnlösa ännu mera stress. Kanske är min kusins spontana reaktion med "provrörsungar är fejk, ju", bara ett försvar för att hon själv hittills inte lyckats på naturlig väg. Blir hon gravid, ja, då lär jag väl få reda på det!
  • Mulle78
    JA77 skrev 2008-10-09 21:16:14 följande:
    Att evigt tjata om eventuella barn, ger säkert de barnlösa ännu mera stress. Kanske är min kusins spontana reaktion med "provrörsungar är fejk, ju", bara ett försvar för att hon själv hittills inte lyckats på naturlig väg. Blir hon gravid, ja, då lär jag väl få reda på det!
    Det är helt riktigt, det är fruktansvärt jobbigt när folk frågar om man ska ha barn. Det är precis som det står i artikeln en fråga man ALDRIG ska ställa. Det kan vara oerhört jobbigt vare sig man kan få barn eller ej.
    Dock förstår jag inte riktigt vad du menar med att din kusin försvarar sig mot detta genom att säga att IVF barn är fejk.
    Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • Zsarah

    Ja har inte din kusin hur fejkade de ser ut

    Nemen hur man kan påstå något sådant? Alla barn är väl lika mycket riktiga oavsett hur de blev till eller föddes..

  • JA77
    Mulle78 skrev 2008-10-09 23:13:51 följande:
    Det är helt riktigt, det är fruktansvärt jobbigt när folk frågar om man ska ha barn. Det är precis som det står i artikeln en fråga man ALDRIG ska ställa. Det kan vara oerhört jobbigt vare sig man kan få barn eller ej.Dock förstår jag inte riktigt vad du menar med att din kusin försvarar sig mot detta genom att säga att IVF barn är fejk.
    Ja, att hon istället för att bli ledsen för att inte kunna få barn på naturlig väg, så blir hon förbannad över att det inte går - IVF är ju inte ett önskvärt alternativ för henne.
  • Mulle78
    JA77 skrev 2008-10-10 23:25:34 följande:
    Ja, att hon istället för att bli ledsen för att inte kunna få barn på naturlig väg, så blir hon förbannad över att det inte går - IVF är ju inte ett önskvärt alternativ för henne.
    Jag kan inte annat än beklaga att hon känner så för hennes egen skull, hon riskerar att missa mycket. Nu vet ju inte jag hur gammal hon är, hon har kanske många år på sig att försöka själv alternativt att ändra sig och ändå gå på IVF linjen.
    Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • Wasabi

    fejkbarn? ja..jo..jag valde att få min i velour för det var en så mysig känsla att krama den då, och ibland kan talmekaniken hänga upp sig så man måste slå till den lite lätt ibland, men det gör inget....vi valde också färgerna orange/röd blommigt för en varmare känsla...och vi ångrar oss inte en sekund!!

  • JA77
    Mulle78 skrev 2008-10-10 23:38:29 följande:
    Jag kan inte annat än beklaga att hon känner så för hennes egen skull, hon riskerar att missa mycket. Nu vet ju inte jag hur gammal hon är, hon har kanske många år på sig att försöka själv alternativt att ändra sig och ändå gå på IVF linjen.
    Min kusin är 32.
Svar på tråden Provrörsbarn är fejkbarn (?)