• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • sasssyy

    Jag har läst näringslära och då fick vi iaf lära oss att GI är en speciell diet utformad för diabetiker men som man märkt även gör att man går ned i vikt med om man har det behovet..

    LIKVÄL så går du på som en ångvält.. vilket bara späder på mina "fördomar" om att LCHF-anhängare tillhör en sekt..

    FINNS INGEN information whatsoever som kan få mig att börja med den kosten för då kommer jag med största säkerhet att pajja några inre organ till, förutom de som redan gått.

    MIN tes till varför vi är så överviktiga idag mot för 30 år sedan är att för det första så har epitetet normalvikt förflyttats 8 kg nedåt på skalan. Där har vi det första.

    Det andra är att barn och ungdomar i dag tycks ha obegränsad tillgång på pengar, som lärare ser jag dagligen ungar som ständigt har något i munnen och tuggar. Jag har aldrig sagt emot att socker är dåligt.. eller snabbmat.. och detta är vad vi äter i dag.
    När jag var 10 hade jag aldrig hört talas om Mc Donalds, Pizzan hade precis kommit till min stad.. i min familj ÅT vi oss feta... på just det som idag kallas LCHF-kost till största delen...

    Idag äter man konstant, det är GIGANTISKA kakor och bullar, det är näst intill omöjligt att köpa en kanelbulle i vad jag anser vara är normal storlek
    Där har du min tredje tes....

    Sen lägg till det att vi idag är så "stressade" och har ett sånt behov av egen tid att vi inte lägger ner tid och omsorg på vår mat utan slänger i feta och söta halvfabrikat och lägger hellre tiden att dricka kaffe med våra väninnor än att laga rotmos och fläsklägg till våraa barn..

    ÅTERIGEN.. ät som du vill,,,... men bespara mig mässandet och hallelulja-momenten..

  • Vildhonung

    Du använder härskartekniker. Angriper mig istället för att bemöta mina argument.

    ag tillhör inte gruppen du angriper kollektivt. Jag äter inte själv strikt LCHF, men får jag diabetes kommer jag garanterat att göra det.

    Det finns många hypoteser om vad som orsakar gallsten. Sockerrik kost är en, sedan kan fett trigga igång ett anfall om man redan har dem.

    Många som blir överviktiga som barn har fått för stora portioner och det har ju knappast med fördelningen av makronutrienter att göra.
    I en hel del familjer använder man mat som känslomässigt substitut eller belöning.

    Det finns olika sätt att gå ned i vikt. Men LCHF har visat sig vara något mer effektivt än andra viktminskningsprogram. Det finns inte heller några bevis för att det är farligt att äta mättat fätt. Alltför stort sockerintag (även mjöl etc) leder till att levern får arbeta för mycket vilket antas vara en av anledningarna till att så många får förhöjda levervärden och i slutändan fettlever eller skrumplever. Så vilka inre organ menar du blir förstörda av att minska andelen processade kolhydrater?

    J
    Man kan äta LCHF och vara vegetarian eller endast äta fisk och kyckling, eller viltkött.

    Det är inte gränsen för normalvikt som gått upp utan viktkurvan för svenskar. Titta tex på vikten hos 18-åringar som mönstrar.

    Godis etc fanns att köpa även på 1970-talet. Många barn gick till kiosken och köpte vitt bröd som de stoppade in kokosbollar i. Väldigt trendigt då. Ändå var de smala som stickor.

  • musli

    En sak som säger mig att ni inte är pålästa om LCHF är att någon här inne påstod att LCHF blev "uppfunnet" 2007 eller liknande...
    Hört talas om William Banting? Han "uppfann" LCHF på 1860-talet, gick ner 20 kg på ett år och blev 82 år gammal.

    Och visst kan man äta kolhydrater när man äter LCHF. Det är bara att äta kolhydraterna sist i måltiden. Och vi äter ju kolhydrater vi också...

    Sen lyssnar jag inte till Dr. Dahlström, jag lyssnar till Skaldeman i sådana fall och han är då rakt inte någon predikare...

    Sen kan jag ju nämna också att jag har heller ingen gallblåsa men jag kan äta enligt LCHF eftersom det som bygger gallsten är kolhydrater. Det som påverkar urspolningen av gallan är fett och om man äter fettsnålt är risken för gallsten som stannar kvar i gallblåsan och växer till sig större.


    Hanna 050511 & Elias 090910
  • sasssyy
    musli skrev 2009-10-01 17:56:13 följande:
    En sak som säger mig att ni inte är pålästa om LCHF är att någon här inne påstod att LCHF blev "uppfunnet" 2007 eller liknande... Hört talas om William Banting? Han "uppfann" LCHF på 1860-talet, gick ner 20 kg på ett år och blev 82 år gammal. Och visst kan man äta kolhydrater när man äter LCHF. Det är bara att äta kolhydraterna sist i måltiden. Och vi äter ju kolhydrater vi också... Sen lyssnar jag inte till Dr. Dahlström, jag lyssnar till Skaldeman i sådana fall och han är då rakt inte någon predikare... Sen kan jag ju nämna också att jag har heller ingen gallblåsa men jag kan äta enligt LCHF eftersom det som bygger gallsten är kolhydrater. Det som påverkar urspolningen av gallan är fett och om man äter fettsnålt är risken för gallsten som stannar kvar i gallblåsan och växer till sig större.
    Det var jag.. och jag är väl medveten om detta... men det var den stora HYPEN jag menade. Vi åt som sagt enligt detta sätt hemma.. mamma är i dag död, jag har förstört flera inre organ och det räcker för mig...

    Sen tänker jag inte ge mig in i någon debatt om hur gallan fungerar för det fick jag förklarat för mig av läkare.. och i och med att jag inte har någon galla så kan jag inte äta fettrikt just nu iaf utan att få extrema kramper i gallgångarna.. och det riskerar jag inte.

    Kör ert lopp så kör jag mitt...

    Det märks ju direkt vilken sekt-känsla det är så fort en sån här tråd startas.

    Att jag skulle köra med härskarteknik är också väldigt intressant men inget jag tänker be om att få bevisat för det är på tok för OT men jag ska komma i håg det till nästa gång jag hamnar i en obehagligt debatt med en LCHF:are så kanske jag får vara ifred någon gång..
  • bakeacake

    intressant de här med colting.. sitter precis å läser senaste receptet som han gjort för runner's world.. pankaka på vanligt vitt mjöl och lättmjölk.. är de lchf?

  • musli
    sasssyy skrev 2009-10-01 18:29:25 följande:
    Det var jag.. och jag är väl medveten om detta... men det var den stora HYPEN jag menade. Vi åt som sagt enligt detta sätt hemma.. mamma är i dag död, jag har förstört flera inre organ och det räcker för mig... Sen tänker jag inte ge mig in i någon debatt om hur gallan fungerar för det fick jag förklarat för mig av läkare.. och i och med att jag inte har någon galla så kan jag inte äta fettrikt just nu iaf utan att få extrema kramper i gallgångarna.. och det riskerar jag inte. Kör ert lopp så kör jag mitt... Det märks ju direkt vilken sekt-känsla det är så fort en sån här tråd startas. Att jag skulle köra med härskarteknik är också väldigt intressant men inget jag tänker be om att få bevisat för det är på tok för OT men jag ska komma i håg det till nästa gång jag hamnar i en obehagligt debatt med en LCHF:are så kanske jag får vara ifred någon gång..
    Oj, men jag menade inte att DU skulle äta LCHF bara för att jag kan det. Jag nämnde det bara för att klargöra att man kan äta LCHF fast man inte har gallblåsa, man vet inte förrän man provat.

    Och nej, jag predikar inte LCHF och jag är inte med i någon sekt. Jag kör mitt race och ingen annans. Andra får köra vilka race de vill.
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • sasssyy
    bakeacake skrev 2009-10-01 18:30:15 följande:
    intressant de här med colting.. sitter precis å läser senaste receptet som han gjort för runner's world.. pankaka på vanligt vitt mjöl och lättmjölk.. är de lchf?
    Colting är intressant och en duktig föreläsare... men att han skulle vara LCHF-anhängare är inte helt sant. Han varnade för att leva längre perioder på just den dieten då jag var o lyssnade på honom senast samt att ska man leva längre än 3 månader på den borde man vara under läkarbevakning för att undvika risker att få njursvikt, leverproblem, hjärtklappning eller gallproblem vilket är besvär som kan dyka upp.
    Han rekomenderade metoden som en bra "kick-start" men varnade för alla sk extrema dieter... och med tanke på det receptet du nämner så står han nog kvar i den åsikten
  • sasssyy
    musli skrev 2009-10-01 18:32:50 följande:
    Oj, men jag menade inte att DU skulle äta LCHF bara för att jag kan det. Jag nämnde det bara för att klargöra att man kan äta LCHF fast man inte har gallblåsa, man vet inte förrän man provat. Och nej, jag predikar inte LCHF och jag är inte med i någon sekt. Jag kör mitt race och ingen annans. Andra får köra vilka race de vill.
    NEJ man kan inte och man bör inte... fick strikta regler från 3 läkare på sjukhuset efter min operation och den läkare jag går regelbundet hos (pga en armskada) sa det samma..

    "Att ge sig på LCHF när man inte har galla är extremt dumt, du bör inte ens tänka på det"

    Och det är inget jag tänkt eftersom jag som sagt levt efter de metoderna redan innan och det tog död på min mor.
  • bakeacake
    sasssyy skrev 2009-10-01 18:32:51 följande:
    Colting är intressant och en duktig föreläsare... men att han skulle vara LCHF-anhängare är inte helt sant. Han varnade för att leva längre perioder på just den dieten då jag var o lyssnade på honom senast samt att ska man leva längre än 3 månader på den borde man vara under läkarbevakning för att undvika risker att få njursvikt, leverproblem, hjärtklappning eller gallproblem vilket är besvär som kan dyka upp.Han rekomenderade metoden som en bra "kick-start" men varnade för alla sk extrema dieter... och med tanke på det receptet du nämner så står han nog kvar i den åsikten
    nej det har ja också hört.. men de var just det att man får hans artikel i ansiktet å får höra att även elitidrottare förespråkar dieten.. inte helt sant.. :)
  • sasssyy

    NEJ NEJ elitidrottare förespråkar extremt sällan den dieten..
    Det skulle de inte fixa..

    Men ....de behöver ju inte oroa sig för övervikt iaf...har sett hur Frölunda-killarna lassar in både chips och pasta och inte många gram onödig vikt på de killarna inte :-P

Svar på tråden LCHF en sekt?