• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-21 07:09:50 följande:
    Ja du har nog rätt! Nu har hon ju varit gnällig i några dagar ( fått i sig små mängder med vete dessa 3 dagar ) så nu ska vi hålla upp ett tag. Hon har nämligen ätit jätte dåligt nu dessa dar och det vill vi ju inte! Så nu får hon vara utan en vecka och sen testar vi igen!
    ville inte låta elak men tycker synd om henne (för att hon behöver må dåligt) OCH om er (för att ni känner er så osäkra). OM hon nu blir bättre när ni INTE ger vete och sen blir sämre när ni provocera så måste ni tro på det, det är ju synd om henne att behöva må dåligt samt att ni ska behöva uppleva att hon mår dåligt.

    Jag har haft svårt att sätta fingret på vad sonens "fel" är. Eftersom ingen läkare trott oss och han inte haft jättetydliga symtom (enligt oss i alla fall, eftersom han "bara" varit missnöjd till och från) så har jag inte riktigt velat tro på det heller så jag förstår dig! MEN nu har vi ju redocerat vetet sedan en vecka nästan och från o i går fick han inget alls. I natt sov han 18.30-07!!!!!! Glad som en lärka och låg till och med kvar i sängen till 07:30 och bara mös utan att skrika och vilja upp!! Helt sanslöst! Han har t o m bajsat nu på morgonen, normalt, utan att ha fått laktulos sen i går morse och då bara 5 ml!!

    Nu kör vi på med detta och jag ska prata med dem i morgon på dagis och säga att vi vill testa helt utan vete i ca 1 månad i alla fall.

    Så OM hon reagerar nästa gång som sagt, TRO på det och ta bort vetet några månader i alla fall innan ni provocerar igen. Det är en fröjd att se en glad kille som bara springer runt och skrattar och busar och SOVER!! Han är NÖJD! Och det är bara efter några dagar. Tänk vad bra det kan bli när han varit utan ett tag!
  • Snutten

    K kAvat: nu var det ett par dagar sedan du skrev om dagis men vi har varit bortresta så nu har jag läst i kapp mig. Siri går inte på allergidagis, fast egentligen hade hon nog passat bra där, men det ligger på andra sidan stan och det hade blivit DYRT för vå stadsdel att betala den platsen. Dessutom tycker jag och fsk personal att det är viktigt att barnet går på fsk nära hemmet så det går med de barnen som det kommer att gå i skolan med sedan. På dagis serverar de inte rent ägg som pålägg tex eftersom det blir så smuligt osv. Numera serverar de inte heller fisk när Siri är där, hon går 4 dagar/vecka. Dessutom är det en städfirma som städar efter frukost och lunch, det har vi däremot varit tvugna att ha läkarintyg för plus att de själva såg hur dålig hon blev utan städet. Nu har vi det beviljat fram till hösten så får vi väl se hur det går. På vår stadsdels hemsida står det att alla barn oavsett fysiska och psykiska förutsättningar har rätt till en förskola anpassad för dem. Det har varit bra att hänvisa till det när rektorn har bråkat.

  • Tibell
    EL I skrev 2010-03-21 08:09:07 följande:
    ville inte låta elak men tycker synd om henne (för att hon behöver må dåligt) OCH om er (för att ni känner er så osäkra). OM hon nu blir bättre när ni INTE ger vete och sen blir sämre när ni provocera så måste ni tro på det, det är ju synd om henne att behöva må dåligt samt att ni ska behöva uppleva att hon mår dåligt.Jag har haft svårt att sätta fingret på vad sonens "fel" är. Eftersom ingen läkare trott oss och han inte haft jättetydliga symtom (enligt oss i alla fall, eftersom han "bara" varit missnöjd till och från) så har jag inte riktigt velat tro på det heller så jag förstår dig! MEN nu har vi ju redocerat vetet sedan en vecka nästan och från o i går fick han inget alls. I natt sov han 18.30-07!!!!!! Glad som en lärka och låg till och med kvar i sängen till 07:30 och bara mös utan att skrika och vilja upp!! Helt sanslöst! Han har t o m bajsat nu på morgonen, normalt, utan att ha fått laktulos sen i går morse och då bara 5 ml!!Nu kör vi på med detta och jag ska prata med dem i morgon på dagis och säga att vi vill testa helt utan vete i ca 1 månad i alla fall. Så OM hon reagerar nästa gång som sagt, TRO på det och ta bort vetet några månader i alla fall innan ni provocerar igen. Det är en fröjd att se en glad kille som bara springer runt och skrattar och busar och SOVER!! Han är NÖJD! Och det är bara efter några dagar. Tänk vad bra det kan bli när han varit utan ett tag!
    Vad skönt att sonen din mår bättre nu !! Riktigt rolig läsning =)

    Idag har hon ätit betydligt bättre ( fick ingen vete igår). Hon har inte puttat ifrån flaskan och skrikigt utan nöjt och glatt smaskat i sig hela flaskans innehåll! Så nu ska vi vänta i en vecka och sedan ska vi försöka med vete igen! Vore ju himla smidigt om hon tålde det. Då ska vi börja med lite enago gröt i ersättningen! Våran lilla donna behöver ALL extra näring hon kan få! Fast nu börjar hon faktiskt få rätt så goa lår. Tänk vad mjölkallergin kunde ställa till det =(
  • saffe
    Helle76 skrev 2010-03-20 15:44:32 följande:
    Igår kom beslutet om vårdbidrag och de godkänner inte det. De menar på att det inte är en merkostnad på mer än 7896 kronor per år för båda, det har de fått fram enligt konsumentverkets riktlinjer. Men de har inte förstått att det står på deras sida att man ska räkna den faktiska kostnaden. Sen för att få i sig den mängden kalcium de måste ha per dag så blir det en högra åtgång på mjölken än 2 dl per dag och barn.  Vet någon om det finns en sida där det står att soyaallergi och mjölkallerig ihop blir en extra kostnad? De menar på att det inte ska bli fördyrande med soyaallergi oxå. Men det hävdar jag då det är sojalectin i det mesta som de har tagit bort mjölken ur och våra barn reagerar på det.
    Fick du avslag på vårdbidraget eller bara merkostnaden? Måste man söka både vårdbidrag och merkostnad eller kan man söka bara merkostnad?
    Jag velar fram och tillbaka om jag ska söka VB på mina barn.. J (2 år) är allergisk mot mjölk, ägg, alla sädesslag och soja. E (8 mån) är allergisk mot mjölk, soja och eventuellt vete. Jag vet inte hur jag ska kunna få ihop en ansökan, jag vet inte vart jag ska börja. Vill inte lägga ner en massa tid och sen få avslag. Det kanske är lättare att bara få för merkostnad? Blir ju inte lika mycket att skriva då och några extra kronor i månaden kanske man får...Det är ju bättre än inget.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-21 15:07:08 följande:
    Vad skönt att sonen din mår bättre nu !! Riktigt rolig läsning =) Idag har hon ätit betydligt bättre ( fick ingen vete igår). Hon har inte puttat ifrån flaskan och skrikigt utan nöjt och glatt smaskat i sig hela flaskans innehåll! Så nu ska vi vänta i en vecka och sedan ska vi försöka med vete igen! Vore ju himla smidigt om hon tålde det. Då ska vi börja med lite enago gröt i ersättningen! Våran lilla donna behöver ALL extra näring hon kan få! Fast nu börjar hon faktiskt få rätt så goa lår. Tänk vad mjölkallergin kunde ställa till det =(
    Tibell skrev 2010-03-21 07:09:50 följande:
    Ja du har nog rätt! Nu har hon ju varit gnällig i några dagar ( fått i sig små mängder med vete dessa 3 dagar ) så nu ska vi hålla upp ett tag. Hon har nämligen ätit jätte dåligt nu dessa dar och det vill vi ju inte! Så nu får hon vara utan en vecka och sen testar vi igen!
    Tibell skrev 2010-03-20 21:41:50 följande:
    Uj Uj Uj vilken dag. Lillhönan har sovit max tre timmar mellan klockan 6-21 idag! snacka om övertrött och gnällig liten tjej ! dessutom har hon inte bajsat idag =/ veten eller vanlig utvecklingsfas..det är frågan?!
    Tibell skrev 2010-03-20 16:07:18 följande:
    K Kavat: Nu har dottern fått ytterst lite vete i två dagar. Hon fick smaka lite rån i förrgår..inte meningen som provocering dock. Symptom än så länge: Hennes eksem på armarna är rödare och torrare idag ( dock inte smörjt idag ..kanske därför?), Man ser en antydan till eksem på kinderna..de är alltså rödare och lite torrare! Sen har hon ätit väldigt dåligt..skjutit ifrån sig flaskan när jag försökt ge henne mat och gråtit istället, även lämnat massa mat..sen har hon haft väldigt svårt att somna/sova ( brukar bara kunna lägga ner henne i sängen och hon somnar ) Sen bajsade hon för en stund sedan men kom bara ut en liten hård plupp. Hon har ju varit väldigt bra i magen i flera veckor nu. Men sen tycker jag att förstoppningen kom för "fort", om du förstår vad jag menar Men såhär brukar hon vara när hon är inne i en utvecklingsfas också. Så det är ju svårt att veta vilket som är vilket. Hur ska jag gå vidare?! Ska jag ge henne en liten mängd vete i dag också?! Ååhhh  vad svårt detta var!
    Låter ju onekligen som ett samband. Om jag var du och ni vill att hon ska gå upp i vikt så hade jag låtit bli vete MINST en månad, kanske längre och istället satsat på att hon ska få må bra och lägga på sig lite.
    Vill ni ge mer mat så ge mat som ni tror hon tål istället så att hon äter. Ni vet att ni bör ha 1 tsk-1 msk olja/fett i välling, gröt, mat, ja allt de äter.
    Sen kan ni koka den tjockare på majsmjöl eller rismjöl t.ex.
    Och om ni gör välling med Nutramigen så kan ni även förtjocka den med t.ex Sempers risgrötpulver (om banan funkar?) och nu hade de ju även släppt en ny mjölkfri välling som väl var utan allt (risbaserad?)? (Hittar den fortfarande inte på Sempers hemsida...)

    Man brukar inte få eksem eller bli dålig i magen av utvecklingsfaser.

    Men sen skulle det ju kunna vara så att det är för tidigt med "mat" för hennes känsliga mage! Mår hon inte bra att det och äter sämre så ger det ju helt motsatt effekt mot vad ni vill och då är det bättre att vänta.
    Dock låter det ju som att vete ställer till det för henne nu.
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-21 19:39:38 följande:
    Låter ju onekligen som ett samband. Om jag var du och ni vill att hon ska gå upp i vikt så hade jag låtit bli vete MINST en månad, kanske längre och istället satsat på att hon ska få må bra och lägga på sig lite.Vill ni ge mer mat så ge mat som ni tror hon tål istället så att hon äter. Ni vet att ni bör ha 1 tsk-1 msk olja/fett i välling, gröt, mat, ja allt de äter.Sen kan ni koka den tjockare på majsmjöl eller rismjöl t.ex.Och om ni gör välling med Nutramigen så kan ni även förtjocka den med t.ex Sempers risgrötpulver (om banan funkar?) och nu hade de ju även släppt en ny mjölkfri välling som väl var utan allt (risbaserad?)? (Hittar den fortfarande inte på Sempers hemsida...)Man brukar inte få eksem eller bli dålig i magen av utvecklingsfaser. Men sen skulle det ju kunna vara så att det är för tidigt med "mat" för hennes känsliga mage! Mår hon inte bra att det och äter sämre så ger det ju helt motsatt effekt mot vad ni vill och då är det bättre att vänta.Dock låter det ju som att vete ställer till det för henne nu.
    Jo när man läser det jag skrivit nu i efterhand ser ju till och med jag sambandet. Nu har hon ju inte fått någon vete sen i förrgår och idag har hon varit betydligt lugnare och kunnat äta igen!
    Så visst finns det ett samband. Och att patchtestet gav positivt resultat gör ju inte misstankarna mindre direkt!

    Då ska jag testa att blanda i lite semper risgröt från apoteket! Den har hon ju kunnat äta rätt mycket utav och vi har inte märkt några biverkningar! Nu var det ju nästan 5 dagar sedan hon fick gröt i ofs. Men när vi var uppe i 5-6 teskedar märkte vi inte av något i allafall!!

    Eksemen såg bättre ut nu i kväll. Och de liknade inte hennes mjölkprickar. För när hon får mjölk i sig blir hon prickig. Nu är hela armbågarna röda och fnasiga!
    Sen upptäckte vi en annan sak idag. När hon legat på mage på golvet (hade body på sig ) i drygt 10 min var hon helt eksemig på magen! Vad kom det ifrån tro ?! Nu ikväll var det borta i allafall...märkligt
  • JPL
    Helle76 skrev 2010-03-21 14:53:50 följande:
    JPL: Tack för informationen. Var hittade du ref3, sid 32, punkt 32, bilaga 2?
    Ref 3 är: Vägledning vid vårdbidrag och handikappersättning, Svenska Celiakiförbundet, 2002 .
    Är inte säker på att de säljer den längre dock. Att det står bilaga 2 betyder att jag hade kopierat aktuell sida och bifogade den. För att vara övertydlig så att de inte skulle kunna bortse från informationen. Eftersom skriften inte finns längre kan jag ju skanna den och maila om du vill?
  • JPL
    saffe skrev 2010-03-21 18:11:20 följande:
    Fick du avslag på vårdbidraget eller bara merkostnaden? Måste man söka både vårdbidrag och merkostnad eller kan man söka bara merkostnad? Jag velar fram och tillbaka om jag ska söka VB på mina barn.. J (2 år) är allergisk mot mjölk, ägg, alla sädesslag och soja. E (8 mån) är allergisk mot mjölk, soja och eventuellt vete. Jag vet inte hur jag ska kunna få ihop en ansökan, jag vet inte vart jag ska börja. Vill inte lägga ner en massa tid och sen få avslag. Det kanske är lättare att bara få för merkostnad? Blir ju inte lika mycket att skriva då och några extra kronor i månaden kanske man får...Det är ju bättre än inget.
    Det som ger mest pengar är mertiden (det du kallar vårdbidrag) så satsa där. Jag får 200 kr i måanden för merkostanden, kanppt lönt allt besvär. Dessutom är det nog svårt att få till merkostnad om du inte har två barn som äter "glutenfritt". Och om jag minns rätt så är gränsen ännu högre för merkostnad om man inte har mertid också.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-03-21 08:29:40 följande:
    K kAvat: nu var det ett par dagar sedan du skrev om dagis men vi har varit bortresta så nu har jag läst i kapp mig. Siri går inte på allergidagis, fast egentligen hade hon nog passat bra där, men det ligger på andra sidan stan och det hade blivit DYRT för vå stadsdel att betala den platsen. Dessutom tycker jag och fsk personal att det är viktigt att barnet går på fsk nära hemmet så det går med de barnen som det kommer att gå i skolan med sedan. På dagis serverar de inte rent ägg som pålägg tex eftersom det blir så smuligt osv. Numera serverar de inte heller fisk när Siri är där, hon går 4 dagar/vecka. Dessutom är det en städfirma som städar efter frukost och lunch, det har vi däremot varit tvugna att ha läkarintyg för plus att de själva såg hur dålig hon blev utan städet. Nu har vi det beviljat fram till hösten så får vi väl se hur det går. På vår stadsdels hemsida står det att alla barn oavsett fysiska och psykiska förutsättningar har rätt till en förskola anpassad för dem. Det har varit bra att hänvisa till det när rektorn har bråkat.
    Tack!
    Ja, vi får se vad de kommer fram till. Helst vill nog ingen ha honom.
Svar på tråden Allergitråden