• ollileah

    Fler med foglossning/svår foglossning?!

    Hej!


    Sedan v. 12 har jag fått foglossning modell värre, har gått på kryckor sen v. 14. Nu är jag i v. 19 och kan inte längre köra manuell bil (tack o lov har jag tillgång till automat som funkar -än så länge!) jag har svårt att klä på mig och det gör ont jämt jämt jämt. Nu undrar jag om jag är ensam? Har försökt titta runt på FL men inte hittat nån tråd där flera foglossare hänger ihop... Om ni finns där ute vore det skönt med lite sällsis - det är skönt å få prata av sig med de som förstår. Tänkte att vi kan följas åt, glädjas åt de växande magarna men få gnälla på det som är elände "vanlig" eller svår foglossning -sak samma Och om det nu är nån tråd därute som jag missat får ni gärna tipsa mig  - Så, finns ni därute???!
  • Svar på tråden Fler med foglossning/svår foglossning?!
  • missis

    Hej! jag hoppar in här i tråden. är i v 30 nu och har haft detta helvete sedan v 12 ungefär. i v 16 blev det ännu värre och gick även över till värk i hela bröstryggen,har sedan dess varit heltidssjukskriven. hur jag än ligger eller sitter så gör det ont. när jag går kan det låsa sig helt o det gör ont att andas. jag är riktigt riktigt less nu o räknar bara ner veckorna. inget roligt alls att vara gravid när man bara har så här ont hela tiden. längtar sååå tills bebisenn kommer ut.

    jag har fått citodon utskrivet ( känns dock inte bra att ta den) sedan tar jag alvedon vad tar ni för värktabletter?

  • ollileah
    missis skrev 2010-02-18 10:55:33 följande:
    Hej! jag hoppar in här i tråden. är i v 30 nu och har haft detta helvete sedan v 12 ungefär. i v 16 blev det ännu värre och gick även över till värk i hela bröstryggen,har sedan dess varit heltidssjukskriven. hur jag än ligger eller sitter så gör det ont. när jag går kan det låsa sig helt o det gör ont att andas. jag är riktigt riktigt less nu o räknar bara ner veckorna. inget roligt alls att vara gravid när man bara har så här ont hela tiden. längtar sååå tills bebisenn kommer ut.jag har fått citodon utskrivet ( känns dock inte bra att ta den) sedan tar jag alvedon vad tar ni för värktabletter?
    Jag har oxå fått Citodon men inte tagit de än -känns inget bra, vill vänta in i det sista. Så det är Alvedon som gäller men det gör ju ingen större skillnad. Ska till läkaren nästa fre och då ska jag fråga mer om Citodon.
    Usch vad jobbigt det låter med låsningar upp mot bröstkorgen också -som om det inte är nog med allt annat! Är det första barnet för dig?
  • ollileah
    060810 skrev 2010-02-18 08:56:09 följande:
    Ersättning från gravidförsäkring? Nä det har jag inte fått... Har Trygg Hansas gratisförsäkring i o f s och den täcker inte ett skit i stort sett. Tog den mest om något händer bebis '(att den dör tex) men den täcker ju inget som rör mig som mamma direkt. Jag har även en egen sjuk och olycksfallsförsäkring men via den får jag nog inte heller någon ersättning.Idag har jag rätt så ont, men måste in till stan... :( Vet inte om jag ska göra det med eller utan barn bara.... Med barn kan jag hålla i vagnen som stöd, men måste passa på dem hela tiden, utan barn, inget att hålla i då jag inte vågar gå med mina kryckor i snön...Får se vad jag kommer fram till. Är lite sugen på att köpa något till bebis idag med, men vet inte vad... :p
    Ha så kul med shoppandet
  • missis
    ollileah skrev 2010-02-18 12:19:13 följande:
    Jag har oxå fått Citodon men inte tagit de än -känns inget bra, vill vänta in i det sista. Så det är Alvedon som gäller men det gör ju ingen större skillnad. Ska till läkaren nästa fre och då ska jag fråga mer om Citodon.Usch vad jobbigt det låter med låsningar upp mot bröstkorgen också -som om det inte är nog med allt annat! Är det första barnet för dig?
    Andra barnet. var fem år sedan jag väntade första, hade värk då med men inte så här fruktansvärt mycket. Jag känner åxå som dig med citodonet, har verkligen väntat in i de sissta med dem, men sisst jag var hos läkaren sa hon att hon absolut tyckte att jag skulle ta den, för att få sova åtminstonde.

    för en vecka sedan tog jag den för första gången just innan jag skulle gå o lägga mig, (man blir ganska trötta av den) o jag sov då hyfsat den natten. sedan har jag inte vågat ta den så mycket som jag skulle behöva, bara i nödfall då det är som värst.

    läkaren sa till mig att den inte ska vara skadlig för barnet, det ända som i enstaka fall kan inträffa är att barnet får lite abstinens när det föds, eftersom att medecinen är tillvänjande. men det är ju bara om man tar den ofta o varje dag som den lilla risken kan förekomma. (enligt henne iaf)

    Men jag vet som sagt hur du menar med att det inte känns bra att ta, för så känner jag med. Är du bättre vissa dagar? har du barn sedan innan?
  • 2barnsmorsa
    060810 skrev 2010-02-18 08:56:09 följande:
    Ersättning från gravidförsäkring? Nä det har jag inte fått... Har Trygg Hansas gratisförsäkring i o f s och den täcker inte ett skit i stort sett. Tog den mest om något händer bebis '(att den dör tex) men den täcker ju inget som rör mig som mamma direkt. Jag har även en egen sjuk och olycksfallsförsäkring men via den får jag nog inte heller någon ersättning.Idag har jag rätt så ont, men måste in till stan... :( Vet inte om jag ska göra det med eller utan barn bara.... Med barn kan jag hålla i vagnen som stöd, men måste passa på dem hela tiden, utan barn, inget att hålla i då jag inte vågar gå med mina kryckor i snön...Får se vad jag kommer fram till. Är lite sugen på att köpa något till bebis idag med, men vet inte vad... :p
    okej.
    Jag ringde Folksam nu och jag fick ersättning. Dock 1000kr men det är bättre än inget. man förlorar ju inte på att vara hemma. eller om man vill göra ngt för att pigga upp sig själv. De skulle ta bra tre dagar att få pengarna.

    Kolla med ert försäringsbolag och se vad de säger....det är kanske värt det

    Hopppas det gick bra med shoppandet även om jag förstår att det var jobbigt
  • nallen83
    2barnsmorsa skrev 2010-02-18 15:08:13 följande:
    okej. Jag ringde Folksam nu och jag fick ersättning. Dock 1000kr men det är bättre än inget. man förlorar ju inte på att vara hemma. eller om man vill göra ngt för att pigga upp sig själv. De skulle ta bra tre dagar att få pengarna.Kolla med ert försäringsbolag och se vad de säger....det är kanske värt detHopppas det gick bra med shoppandet även om jag förstår att det var jobbigt
    jag kollade upp på internet  med trygghansas gravid försäkring och det verkar inte stå nånstans om  ersättning vid gravidkomplikationer...det var synd....

    Bra att det finns på folksam iaf....
    ~* Wilmer 070826 Bebis beräknad 100316*~
  • 060810

    Blev inget shoppande till bebis idag för jag orkade inte alls. Hade så ont att jag åkte hem och hämtade barnen på dagis sen. Helt jävla slut. Ska nog hålla mig hemma så länge snön ligger på marken nu för jag får så jävla ont.
    Kan kylan göra att man får mer ont? I så fall längtar jag till sommaren! :)

  • Pishi

    Jag tänker stanna hemma imorgon. Har ingen lust att köra i detta vädret! Vågar inte heller!!

    Konstigt, men idag har jag mycket sammandragningar och det strålar smärta längst ner i magen. Ska jag oroa mig?

    Detta hände förra helgen med och jag var hos läkare i tisdag. De kollade tappen och det var opåverkat men läkaren tyckte inte det var bra med så mycket sammandragningar i v.30. Vet inte om jag ska höra av mig igen eller avvakta lite.

    Jag lutar lite mer åt avvakta tror jag! Hoppas det går över under natten.

  • ollileah
    missis skrev 2010-02-18 12:29:27 följande:
    Är du bättre vissa dagar? har du barn sedan innan?
    Jag har två barn,den yngsta fyller 3 om knappt en månad. Har inte haft ngr problem över huvud taget tidigare så det här var totalt oväntat. I vanliga fall är jag den som biter ihop och har full växel -många projekt och många bollar i luften samtidigt. Så att inte ens få ihop vardagen känns väldigt konstigt. Jag har bättre dagar -men egentligen känner jag att jag har sämre dagar. Det har blivit sämre för varje vecka och det som jag tidigare tyckt varit jobbigt har blivit till ngt bra. Har slutat hoppats på att bli bättre utan önskar bara att jag slutar bli sämre. Det är nog tur att jag inte vet hur det kommer att sluta. Men rullstol känns avlägset -jag får allt svårare att sitta över huvud taget utan ligga är det som funkar bäst. Får väl installera en stor-tv i sovrummet eller nåt
    Schnappi: tråkigt att det inte blev ngt shoppande... Har du broddar på kryckorna? Jag tycker de funkar hur bra som helst, känner mig fullkomligt trygg med dem. Alltid ngt Jag vet inte om man kan få mer ont av kylan -däremot av att underlaget är ojämnt. Men själv får jag mindre ont av värme så det kanske har betydelse ändå? 
    Pishi: Hoppas du mår bra och att sammandragningarna lagt sig?!
    Idag köpte jag första klädesplagget till nr 3: En liten body i ko-mönster Tyckte den var såå söt. Och jag erkänner -har tröstshoppat de sista dagarna, har haft så ont och varit deppig så det slutade med en sväng shopping och jag blev lite gladare -bra medicin Tror ni man kan få det subventionerat? (Och nej, jag åkte inte iväg för att shoppa -hade akupunktur hos sjukgymnasten och frös så mycket på vägen till bilen så gick enbart in för att värma mig på Kappahl i 10 min, men det blev ju bra i slutändan!)
    För övrigt var jag även iväg in till stan till en affär som sjukgymnasten rekommenderat med superduperspecialgravidbälten. Och jag köpte ett som ger ännu bättre stöd och inte är i vägen för magen -så nu kan jag även ha det i sittande och slipper ta av-på-av-på hela tiden. Dyrt men en väl investering!
  • t0va

    Börjar misstänka att jag har fått foglossning, har haft ont lite till och från men de senaste 3 dagarna har varit ett helvete. Jag har en sjukdom som bla. ger mig smärta i rygg och höfter men det här är något helt annat. 


    Gör ont när jag drar upp benen eller ligger på sidan, smärtar dels i ljumskarna och höfterna men just nu är svanskotan värst. Googlade och tydligen kan man ha ont där av foglossning. Kan inte sitta för det gör så ont. 
    Jag kan gå lite innan, men nu smärtar varje steg och jag är 10 gånger mer stel än vanligt. Eftersom mina muskler är stela och svaga från början så har jag så svårt att röra mig försiktigt och allt känns som om det gör ont. 
    Blir galen snart, fick knappt sova inatt inget hälper så jag måste försöka få tag på barnmorskan på måndag och se om de kan kolla om det är foglossning eller kanske ett nytt konstigt skov i min sjukdom. Men det verkar inte som om jag har sån tur... 
    Någon mer som har superont i svanskotan, känns som om den skulle vara bruten. 
Svar på tråden Fler med foglossning/svår foglossning?!