• Dallis

    Cerclage?

    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

  • Svar på tråden Cerclage?
  • elaisa

    Grazila, nej min första var helt normal ganska mycket smdr men inget som jag då uppfattade som onormalt. Vid nästa grav öppnade jag mig tyst i v 18 o kom in med fosterhinnan utbuktande och det gick inte att stoppa missfallet. Eftersom jag gick hela tiden ut vid min första grav. var läkarna lite osäkra på om jag verkligen hade försvagad  livmoderhals/tapp men fick iallafall remiss till specmvc för att kolla tappen som tur va!

    Har du någon aning om varför du har cervix insuffiens? Jag misstänker att ngt hände vid min första förlossning då jag sprack ganska illa men läkarna kan inte ge någon direkt förklaring...

  • Grazila

    Det är ju egentligen omöjligt att veta. Jag skrapades efter mitt sista tidiga mf -00. Det är inte helt omöjligt att livmoderhalsen skadades genom mekanisk åverkan då. Det finns ju ingen anledning att misstänka att problemet är medfött, men man kan ju heller inte avfärda det. Jag har aldrig haft några andra gynekologiska problem eller infektioner i övrigt... so only God knows, I suppose.


    Ja fy vilken tur att de hade koll på dig! Jag känner också att mitt barn hade änglavakt när jag höll på att mista honom i v.22. Jag kollades v.a. vecka och just den dagen när jag kom in öppnades jag -under besöket! Jag skickades direkt till Lund, där man lyckades hejda förloppet och morgonen efter tippades hinnsäcken tillbaka in i livmodern och cerclaget sattes. Jag vet inte om jag hade vågat försöka mig på en graviditet till om det inte gått väl. Det är oerhört nervpåfrestande när saker sker akut. 
  • Dallis
    Grazila skrev 2010-03-09 12:21:16 följande:
    jag har opererats för cellförändringar två gånger väldigt tätt och enligt läkarna var det det som var anledningen till det hela. Det var den enda anledningen de kunde hitta.
    Jag tycker det är skönt att de beslutade att sätta ett cerclage och jag hoppas verkligen att de fortfarande tycker det. Jag har inte fått komma i kontakt med spec mödravården än, inte ens med min egen bm. Första april är första besöket. jag känner mig helt nojig. Jobbar i vården och har tunga lyft och obekväma arbetstider (jobbar natt). Vill att tiden ska gå fort nu!
  • Grazila

    Usch, jag förstår ungefär hur du känner. Jag oroade mig också väldigt mycket tills dess att cerclaget var satt.


    Vilken vecka är du i nu? Jag antar att det är planerat för cerclage i ca v.14? En liten tröst är att fram tills dess är inte fostret så stort och väger väldigt lite, så det utgör inte så stor belastning på din cervix.
    Om du jobbar nätter, har du tillfälle att vila mellan rundorna och lägga upp fötterna? Eller håller kollegorna och arbetsuppgifterna dig på benen hela långa natten? Har jobbat med såna själv, en del stressar i onödan. I så fall kanske du kan berätta om läget? Känner du av obehag i magen, be om sjukskrivning. Jag fick det i v.10 pga sammandragningar när jag väntade sonen.
    I övrigt, var jättenoga med att lyfta med benen och allt sånt som du säkert redan vet, så du inte överbelastar mag- och ryggmuskler. Det kan ju även öka trycket mot livmodern.
    Hoppas verkligen det går bra för dig!
  • Dallis
    Grazila skrev 2010-03-14 18:27:27 följande:
    Usch, jag förstår ungefär hur du känner. Jag oroade mig också väldigt mycket tills dess att cerclaget var satt. Vilken vecka är du i nu? Jag antar att det är planerat för cerclage i ca v.14? En liten tröst är att fram tills dess är inte fostret så stort och väger väldigt lite, så det utgör inte så stor belastning på din cervix. Om du jobbar nätter, har du tillfälle att vila mellan rundorna och lägga upp fötterna? Eller håller kollegorna och arbetsuppgifterna dig på benen hela långa natten? Har jobbat med såna själv, en del stressar i onödan. I så fall kanske du kan berätta om läget? Känner du av obehag i magen, be om sjukskrivning. Jag fick det i v.10 pga sammandragningar när jag väntade sonen. I övrigt, var jättenoga med att lyfta med benen och allt sånt som du säkert redan vet, så du inte överbelastar mag- och ryggmuskler. Det kan ju även öka trycket mot livmodern. Hoppas verkligen det går bra för dig!
    Jag är inte så långt gången, "bara" i v.6+0 :)
    Japp, runt v.14 är det tänkt att det ska sättas in. Trots att jag vet att fostret väger väldigt lite nu, känns det jobbigt. Jag fick ont i magen efter en långpromenad i skogen häromdagen och genast vandrade tankarna iväg....
    När jag jobbar är det ganska intensivt från 21.15- ca 01, sen efter det varierar det från natt till natt. Det beror på hur många larm man får.
    Att vänta sig förståelse från kollegan är inte att räkna med :(
    Ska prata med bm när jag är där om några veckor, får se vad hon säger.

    Vart bor du? Läste nånstans innan att du åkte till Lund :)
  • Grazila

    Jag bodde utanför Växjö innan, när det där hände. Numera bor jag i Västernorrland (Sundsvallshållet) :) så lite långt till Lund nu :D Du då?


    Trist att känna så på jobbet, det gynnar ju alla med ömsesidig förståelse. Låter bra att du tar upp det med barnmorskan. 
    Jag känner igen det där med ont tidigt tidigt av ansträngning. Jobbade med tunga lyft och vändningar mm och fick som du redan runt v.6, även lite blödningar, men det vet man ju inte vad det eg. berodde på. Det är ju rätt märkligt egentligen att känna av när fostret är så litet, där ser man vad graviditeten påverkar kroppen! Livmodern växer ju så det knakar iaf redan då.
  • Dallis

    Jag bor i Kristianstad. Ja, nu blir det en bit till Lund :)

    Det hade varit skönt om man hade kunnat räkna med förståelse på jobbet, men får tänka att jag inte har så lång tid kvar att jobba :)
    Tunga lyft och vändningar är en stor del av mitt jobb, tyvärr. Innan jag var gravid så trodde jag inte att man kände av det så tidigt, men ack vad man bedrog sig :)

  • jazzkatten

    jag fick satt cerklage akut i vecka 21, cervix var i princip utplånad (4mm) pga att jag hade för mycket fostervatten. Efter att de tömt ut ett par liter återhämtade sig livmoderhalsen till 17 mm på ett par dagar och då fick jag satt cerklaget. Hade strikt sängläge i ca 3 veckor men fick sedan rådet att leva ungefär som vanligt, då hade också livmoderhalsen gått upp till 25 mm minst. Nu är jag i vecka 38 och väntar otåligt på att det ska hända nåt


    Jag tyckte man fick ganska olika rekommendationer beroende på vilken läkare man pratade med. Vissa tyckte absolut sängläge eller mkt vila, andra menade att det inte finns några bevis för att sängläge hjälper och sa att så länge jag inte åkte puckelpist så kunde jag leva som vanligt. Jag blev sjukskriven resten av graviditeten trots att jag inte har ett tungt eller ansträngaden arbete.
  • Grazila

    Mm håller med om att det är ganska skilda bud om hur mycket vila som behövs. Helsjukskrivning verkar vara praxis vid akut cerclage, dock. Där kan ju bara kvinnan själv känna om hon behöver mer vila av och till.


    Härligt att det gått så bra för dig {#lang_emotions_smile}
  • elaisa

    Jazzkatten, men då har du kanske inte försvagad cervix till och börja med, min tapp har aldrig mätt mer än 20mm efter cerklaget sattes och funnelingen har blivit bredare och bredare ju större/tyngre bebisen blir så mitt sängläge fortsätter tills det anses ok att föda.

Svar på tråden Cerclage?