• Dallis

    Cerclage?

    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

  • Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    Niinis: du kommer att vara sjukskriven så din man kan ta ut föräldraledighet. Man kan inte göra mer än sitt bästa utefter sina förutsättningar och det låter som ni tänkt igenom det! En plan är alltid bra
    Kondom har jag aldrig litat på, har du provat kopparspiral?
    Hur som, lycka till nu och stanna i tråden! *kram*
  • Schäfer

    Niinis: en sak till - operationstiden är inte helt lätt att påverka, men du kan ju alltid försöka önska att den sätts till en torsdag eller fredag för att underlätta och din man inte behöver vara hemma så länge!?


     


     

  • Niinis

    tack för alla era svar och kramar Glad jag har nu fått tid till smvc på SÖS nästa måndag, beställde tid dit för det är närmare än KS, men börjar nu tänka, kan dom det här med cerklage?? Är de duktiga på att sätta och har erfarenhet?

  • Niinis

    alltså tiden är till en bm, och ev ultraljud för att fastställa grav längd som jag inte har en aning om! Många tankar här hemma, vi får se hur detta går....Nu ska jag lämna sonen på skolan!

  • Schäfer
    Niinis: det blir nog bra ska du se, spännande att se hur långt gången du är SÖS är ju också ett stort sjukhus så de har säkert god erfarenhet av cerklage!
  • Dallis

    Usch, nu har jag haft för mycket tid till att fundera igen...
    Idag är det två veckor kvar tills det är dags. Två veckor! Helt sjukt.

    jag har börjat känna ett tryck långt ner i magen. Det känns som att Plutt lägger all sin tyngd under naveln. Det är inte speciellt skönt, men det lättar iaf trycket från lungorna en del.
    Borde jag oroa mig eller är det bara som hoan fixerar sig?
    Det svider oftare och oftare runt cerclaget, så emellanåt vill jag bara skrika rätt ut.
    Sammandragningarna blir fler och fler, men de är inte regelbundna, dock mindre sköna....

    Märkte idag att jag börjar svälla om benen. Jag har haft turen att klara mig undan innan, men nu börjar benen fyllas med vätska... Skönt att det inte är så långt kvar nu

  • Schäfer
    Dallis: när min dotter fixerade sig så fick jag helt plötsligt luft igen och kunde andas. Men det ilade och var ganska obehagligt i underlivet och ibland även ner i låren.
    Tyckte det tryckte på ganska bra!
    Vet du om din plutt är fixerad?
    Du har kommit så långt nu så det är inte hela världen om det skulle sätta igång innan det planerade borttagandet och det är ju inte så att barnet bara ramlar ut
    Om du är orolig att cerklaget ska lossna kan du kanske få en koll? Det är ju aldrig bra att oroa sig heller....
  • Dallis
    Schäfer skrev 2010-10-04 18:22:42 följande:
    Dallis: när min dotter fixerade sig så fick jag helt plötsligt luft igen och kunde andas. Men det ilade och var ganska obehagligt i underlivet och ibland även ner i låren.
    Tyckte det tryckte på ganska bra!
    Vet du om din plutt är fixerad?
    Du har kommit så långt nu så det är inte hela världen om det skulle sätta igång innan det planerade borttagandet och det är ju inte så att barnet bara ramlar ut
    Om du är orolig att cerklaget ska lossna kan du kanske få en koll? Det är ju aldrig bra att oroa sig heller....
    Jag har ingen aning om Plutt har fixerat sig eller inte. Hoan ligger med huvudet neråt, ,men mer vet jag inte. Jag börjar misstänka att det är som Plutt har fixerat sig och kanske att det rentav är på G. Har knappt sovit någonting inatt och haft molande värk i magen och ryggen. Har fler sammandragningar och mår allmännt skumt.
    Ska ringa till smvc och höra vad de tycker. Det känns inte alls bra med tanke på cerklaget...
  • Schäfer

    Dallis: om du inte får tag på spec.mvc kan du alltid ringa förlossningen och kolla också!
    Om du inte blöder så tror jag inte att ditt cerklage är påverkat - men det är min amatör-prognos så bättre att kolla upp!
    Vet i alla fall att min läkare sa till mig förra gången att vid kraftiga och/eller regelbundna sammandragningar skulle jag höra av mig eller om det började blöda eller om vattnet gick!
    Lycka till!

  • Dallis

    Inga blödningar.
    Bm som skrev ut mig när jag var inlagd sist sa att det sämsta är att komma in och att de måste klippa cerklaget för att jag redan har börjat öppna mig. Det ultimata skulle vara att komma in i tid eller att gå tiden ut, så att det klipps som planerat. Avvaktar med att ringa förlossningen och försöker få tag i specmvc. Alla verkar ringa dit idag

Svar på tråden Cerclage?