• adrift

    Leksaker

    Har läst lite i tidningar om barn och deras leksaker att många tycker man ska låta sina barn få leka med vad dem vill och inte dela in dem i "könsroller".
    Flickor med dockor och köks saker och pojkar med bilar mm. Mkt snack om att man ska inte heller låta färgen få bestämma, så pojkar kan ha flickfärger så att säga.

    Undrar bara om det verkligen stämmer där ute; vad tycker ni ?
    Jag och min sambo har pratat om detta då vi väntar vårt första barn nu och jag tycker personligen att pojkar inte ska leka med dockor,barbie mm.
    Det är min åsikt och undrar nu vad ni andra tycker eller har gjort med era barn.

    TIllägger att detta är inget påhopp utan min åsikt och en fråga om vad ni andra tycker.

  • Svar på tråden Leksaker
  • LindaJohansson81
    adrift skrev 2010-05-02 21:00:32 följande:
    Ablan: det är en flickleksak helt enkelt. tycker det bara är så. jag anser ju inget sker med min son bara för jag INTE låter honom leka med dem. konsekvenser enligt MIN mening som jag sett är att dem kan bli gnälliga mm. Min syn på hur jag sett pojkar som lekt med dockor, sen e de inte bara dockornas "fel" utan mkt annat med. men vill inte ha det så. Zekelina: absolut inte va bög hemma eller borta. :S har inget emot dem på det viset men vill inte min son ska bli det. alla vill väl ha barnbarn en dag ?!
    NEJ!

    Jag har INTE skaffat barn för att jag vill ha barnbarn- jag har skaffat barn för att JAG vill ha barn. Jag tänker inte gå in och ställa några krav alls på vad de ska bli ellr skaffa. Jag kommer att älska dem villkorslöst, oavsett sexuell läggning, barnbarn osv.

    Jag vill ha mina barn, precis som de är.
  • Ablan
    adrift skrev 2010-05-02 21:35:10 följande:
    ja det är mer ok men som sagt behöver ju inte bara bero pga dockorna, men tror absolut det påverkar.. ja vet dem kan ju det, men vi är skapta man och kvinna för få barn tillsammans och så tycker ja det ska vara.. MIN ÅSIKT !
    Jo, men är det då inte så att tjejer också borde bli gnälligare av dockor? Är det mer ok att tjejer är gnälliga än att killar är det?

    Att du är homofob får stå för dig, det har du rätt i.
  • linas fina
    LindaJohansson81 skrev 2010-05-02 22:00:53 följande:
    NEJ! Jag har INTE skaffat barn för att jag vill ha barnbarn- jag har skaffat barn för att JAG vill ha barn. Jag tänker inte gå in och ställa några krav alls på vad de ska bli ellr skaffa. Jag kommer att älska dem villkorslöst, oavsett sexuell läggning, barnbarn osv. Jag vill ha mina barn, precis som de är.
    Skriver under på det. 
    I en annan tråd var det någon som skrev att det var självklart att alla vill att ens barn ska vara hetero. Nej, är mitt barn homo så vill jag att hon ska vara det. Jag vill att hon ska vara den hon är. Varför skulle det vara så märkligt liksom..
  • Lady Dahmer
    Jhd skrev 2010-05-02 15:15:14 följande:
    Lady Dahlmer: Du har fel, finns inget stöd i det du säger. Dessutom förnekar du barnets eventuella vilja efter sin önskemål. Vilket är ett fel i sig. Dessutom, som jag har redan nämnt i mitt tidigare kommentar, så uppfattar pojkar och flickor leksaker olika, och leker med dom av olika anledningar. Givetvis finns det avvikande inom denna punkt, men detta är den generella slutsatsem som tillgänglig fakta visar.Förlåt, men tyckte det var komiskt att du skrev "pojkar till känslokalla förövare" och "flickor till offer".  Varför denna slutsats? Sist jag såg så var en mycket stor minoritet bland pojkar/män förövare. Extremt liten del. Det är däremot feminister som kollektivt skuldbeläggar män (manlig diskriminering) och målar kvinnor som offer utan eget ansar (kvinnlig diskriminering). Detta är inte biologi, utan ideologi.
    sist jag tittade så begicks 80% av alla våldsbrott av män och 98% av alla sexualbrott av män. Vill du förklara vad det beror på?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Zekelina
    LindaJohansson81 skrev 2010-05-02 22:00:53 följande:
    NEJ!Jag har INTE skaffat barn för att jag vill ha barnbarn- jag har skaffat barn för att JAG vill ha barn. Jag tänker inte gå in och ställa några krav alls på vad de ska bli ellr skaffa. Jag kommer att älska dem villkorslöst, oavsett sexuell läggning, barnbarn osv.Jag vill ha mina barn, precis som de är.
    Precis min mening.

    TS - om ditt barn, oavsett kön, inte kan få barn då? Kommer du älska ditt barn mindre då?

    Denna leksaksdebatt är nog det sjukaste jag sett på länge. "Tur" att man har en pojk då så han inte växer upp till en gnällig, mesig tjej för att hennes leksaker bara varit dockor.
  • 071001

    Jag tycker ingenting utan Siri får leka med det hon vill, men det hon alltid leker med hemma är sina dockor.

  • Highlandertess
    adrift skrev 2010-05-02 21:00:32 följande:
    Ablan: det är en flickleksak helt enkelt. tycker det bara är så. jag anser ju inget sker med min son bara för jag INTE låter honom leka med dem. konsekvenser enligt MIN mening som jag sett är att dem kan bli gnälliga mm. Min syn på hur jag sett pojkar som lekt med dockor, sen e de inte bara dockornas "fel" utan mkt annat med. men vill inte ha det så.Zekelina: absolut inte va bög hemma eller borta. :S har inget emot dem på det viset men vill inte min son ska bli det. alla vill väl ha barnbarn en dag ?!
    Homosexuella kan skaffa barn i dagens samhälle så visst kan det bli barnbarn ändå. Sedan finns heterosexuella som inte vill ha barn så... Man blir dessutom inte homosexuell av att leka med dockor.
  • adrift

    Ablan: homofob är jag ju inte då jag sj har vänner som är lagda på andra hållet. men vill inte mina barn ska bli det !
    Zekelina: Nej det är ju inget den kan hjälpa. Det finns adoption och andra sätt att lösa det på. (Och nu vet ja ditt svar redan, att den kan inte hjälpa om den e pojke å faller för en pojke ...men anser ine det e samma sak. )Om du anser det är den sjukaste någonsin förstår jag inte varför du skriver här, för oansett kommer vi tycka olika.
    Torrbollen: varför skulle jag inte mena allvar ? Vad är det som är sååå hemskt att inte köpa en docka till sin son ? :S
    Highlandertess: jag anser att det blir en större risk att dem kanske blir det om dem leker med dockor.

    tillägg: jag har själv vänner som är tillsammans som är homosexuella, och det stör mig inte direkt för jag lägger mig inte i deras, MEN vill inte ha barn själv som blir det !
    OCH oansett hur denna tråd slutar kommer jag stå fast vid att jag tycker inte det är fel att jag aldrig kommer köpa en docka till min son !

  • Lady Dahmer

    Det hemska är din attityd och inställning. Och dina gammalmodiga bakåtsträvande mallar för hur manligt och kvinnligt "ska" vara. Samt din vilja att begränsa och pressa in ditt barn i förutbestämda mallar.


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Leksaker