• lavender

    Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

    Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

    Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

  • Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • misstänkt

    Jag hoppar in här den tiden tills jag får svar på fvp.. Olidlig väntan..
    Gjorde provet idag och bör få svar på fredag enligt läkaren.. Hade risk 1:139.
    Fvp var det värsta jag gjort.. De fick sticka 2ggr, jag blödde och gjorde djävulskt ont. Flera med väldigt dålig upplevelse?

  • idab84

    Misstänkt: Fvp va de värsta ja någonsin gjort!!!! Stack bara en gång men fick sånna värkar plus att ja började läcka fostervatten efter,, hade Så ont i magen efter att ja låg i nästan en vecka (förutom gångerna ja gick åka på kontroll på sjukhuset) sååå skönt att det är över o ja skulle aldrig göra om de!!!

    Ser många (nästan alla) som inte haft ont alls eller besvär, antar att vi alla är olika...

    Massa lycka till och hoppas sååå att du får ett bra besked!!!!! Uppdatera gärna!!

  • mamma40plius

    Jag fick också problem, främst att läkaren inte lyckades sticka igenom båda hinnorna men jag fick sammandragningar medan nålen var i magen och jag sa sedan nej till ett tredje stick. Jag hade ont i ca två dagar efter trots att nålen aldrig var helt igenom. Av denna anledning beslutade vi att inte göra ngt Fvp.

  • jessmess

    Fick precis svaret på snabb analysen. Visar normalt svar!!!!!!! Jag är så jäkla glad!! Åh, mina händer skakar. Önskar bara att min sambo kunde svara i sin telefon så jag kan få dela med mig av glädjen :) Nu är det bara att hoppas att den fullständiga kromosomanalysen visar ett normalt svar.

  • LinaLinnea
    jessmess skrev 2013-06-05 12:31:14 följande:

    Fick precis svaret på snabb analysen. Visar normalt svar!!!!!!! Jag är så jäkla glad!! Åh, mina händer skakar. Önskar bara att min sambo kunde svara i sin telefon så jag kan få dela med mig av glädjen :) Nu är det bara att hoppas att den fullständiga kromosomanalysen visar ett normalt svar.



    Grattis!!! :)

    Jag kan ju bara vidarebefodra det som min läkare sa efter att jag fått ett normalt svar på snabbanalysen.
    "Det är lika stor sannolikhet att långanalysen visar på kromosomfel som om du skulle gå ut på stan idag och få en tegelsten i huvudet" :D Med andra ord kan du nog slappna av.

    Läste på extremt mycket själv när jag gick igenom FVP och läste i en medicinsk artikel med samlad statistik och fakta kring kromosomanalyser. Enligt den artikeln är det endast ca 7 st av gud vet hur många FVP som görs varje år, där långtidsanalysen visar på kromosomfel trots att snabbanalysen är normal.

    Det är extremt sällsynt!
  • Jolly23

    Dom gjorde inte ens långtidsanalysen när vi var i samma situation. Vi fick 1:2 och nackspalt 3,5. Snabbanalysen var bra och vi fick reda på att man kunde göra långtidsanalys efteråt. Så vi var ju självklart oroliga hela tiden men ut kom en frisk pojk. Men dom sa ju hela tiden att är snabbanalysen bra så utgå från det. Så det är säkert minimalrisk för nått annat:)

  • mteriksson

    Vad härligt jessmess! Vilken lycka! Mannen och jag grät när vi fick vårt svar om att allt var bra:) grattis:)

  • mamma40plius

    Vilka goda nyheter Jessmess!!! Med ert kub resultat finns det ju verklig anledning till oro, men nu får ni fira ordentligt idag.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!