• Anonym (Ifrågasätter)

    Det där med att en socanmälan förstör liv

    Jag har läst flera inlägg där folk hävdar att en anmälan till socialen förstört deras liv. Det berättas om att man "förlorat allt", att anmälan lett till depressioner, totalt sänkt självkänsla, helt förstörd tillit osv. 

    När jag läser sådana inlägg känner jag oftast att anmälaren har helt rätt. Om en anmälan till socialen kan få sådana gräsliga följder att man upplever att man "förlorar allt" - då kan man nog knappast vara stabil nog att ta hand om ett barn?

    Jättejobbigt kan det såklart vara. Jag förstår helt klart att man känner sig ifrågasatt, sviken, misstänksam och så vidare. Men att förlora allt? Bli så deprimerad att man inte kan jobba på många månader? Nej, det köper jag inte. Inte om man från början är trygg och stabil. 

    Jag jobbar i det offentliga och har varit med om att anmäla en del familjer. Alla blir upprörda, så klart. Men många kan samtidigt se att det är så systemet fungerar, många uttrycker faktiskt en lättnad över att barn blir lyssnade på och tagna på allvar och de förstår anställdas skyldigheter att rapportera saker. Samtidigt som de är arga och besvikna på oss. Ofta visar utredningarna sedan ingenting, men familjerna kan oftast som sagt ändå se att vi har en skyldighet att anmäla och kan också uttrycka tacksamhet över systemet och barnens rätt. Även om de har svårt att vara glada mot oss efter anmälan. Och det förstår vi. 

    Anmälan kommer ju antingen från myndigheter och då är personalen tvungna enligt lag och barn exempelvis säger att de blir slagna. Personal ska inte värdera eller själva utreda. Det är en LAG. Att tjänstemän följer LAGEN borde man kunna förstå om man är ansvarsfull nog att uppfostra barn. Även om man som sagt kan bli både ledsen och arg. Eller så kommer anmälan från en knäpp granne eller ytlig bekant med skumma psykiska besvär. Och det borde man väl också kunna hantera? Knäppisar kommer man ju alltid kunna råka ut för. Ledsen får man så klart bli och det blir nog de flesta i en sådan situation, men det är stor skillnad på att gråta på nätterna under någon vecka och på att bli så deprimerad att man inte kan gå till jobbet på ett år.

    Jag tänker - är man så svag att man mår så otroligt dåligt av en socanmälan att man knappt fungerar, då kanske det är BRA att socialen får upp ögonen och kan bidra med stöd till både den vuxna och barnen i familjen..

  • Svar på tråden Det där med att en socanmälan förstör liv
  • pepziz

    Jag håller med dig HELT, ts.
    Jag har själv både varit inblandad i soc och anmält en familj till soc.
    Blev sedan hatad av hela denna familjen (Redan här funderar man på hur moget det är
    om inte föräldrarna ens kan hantera något på ett sunt sätt?) och i det fallet är jag mycket glad att jag gjorde en anmälan, det behövdes utan överdrift.  Det roliga var att jag sedan fick skulden för att ha anmält en annan familj som var vänner med den familj jag anmälde. Denna familj har sedan tidigare ett flertal anmälningar på sig, Och ändå blir föräldrarna skogstokiga och tar för givet att det är jag som är "syndabocken" eftersom jag nyligen hade gjort en anmälan på den andra familjen. Är man verkligen en sansad och mogen förälder isånanfall? Jag tycker att det skriker oförmögenhet att ta hand om sina barn redan här.


    Jag ska själv utbilda mig till socionom men kommer inte
    att jobba inom soc då jag bara har bittra erfarenheter från dessa sk "soc kärringar." Förhoppningsvis är socialen bättre på annat håll, här där jag bor gör dem inte ett dyft. Barn som borde blivit placerade i fosterhem för längesen får bo kvar trots flertalet anmälningar från skola och omgivningen. Jag kommer att jobba mer praktiskt och tänkte sedan ta emot egna fosterbarn i mitt hem. Jag känner att jag har mycket kärlek att ge dessa barn, och även mycket förståelse eftersom jag själv haft en tuff uppväxt och vet vad detta innebär.

    Självklart förstår jag frustrationen när man får en anmälan på sig, men ni som har fått tre,fyra stycken kanske borde ta er i kragen och fundera över om det verkligen inte är något ni inte borde ändra på. Om det inte gäller ett hämndlystet ex såklart då...Jag vet av bitter erfarenhet vad dem kan ställa till med. Soc kan minst utsagt vara riktiga svin ibland men dem gör överlag ett bra jobb. Och man ska inte skämmas för att man behöver hjälp med sina barn, man är långt ifrån ensamma om detta. Stå upp för er och era barn! och VÅGA ANMÄLA om ni ser något som inte verkar riktigt sunt (Att anmäla för att modern har ny pojkvän eller för att bebisen skriker konstant ser jag inte som en vettig anledning.) Det är alltid bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite.
    Förhoppningsvis tar soc er på allvar och gör sitt bästa för att stötta den drabbade familjen. Och för tusan, var inte rädd att bli den som "sviker" genom att göra en anmälan, folk kommer att snacka skit ett tag men det är för att dem inte vet bättre. Sätt alltid barnets bästa i första hand och skit i föräldrarna som tragiskt nog inte vet bättre.


    Kram! :)

  • pepziz

    Måste bara tillägga att det sedan finns folk som anmäler endast för att förstöra eller hämnas.                            Detta är såklart en jävlig skillnad och ni som blivit utsatta för det.. Jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara. Men va starka. Har ni inte gjort något fel så kommer det att ordna upp sig.
    Skickar massa kramar till er alla <3<3<3<3<3

  • Anonym (lll)
    pepziz skrev 2013-11-28 23:00:24 följande:

    Jag håller med dig HELT, ts.
    Jag har själv både varit inblandad i soc och anmält en familj till soc.
    Blev sedan hatad av hela denna familjen (Redan här funderar man på hur moget det är
    om inte föräldrarna ens kan hantera något på ett sunt sätt?) och i det fallet är jag mycket glad att jag gjorde en anmälan, det behövdes utan överdrift.  Det roliga var att jag sedan fick skulden för att ha anmält en annan familj som var vänner med den familj jag anmälde. Denna familj har sedan tidigare ett flertal anmälningar på sig, Och ändå blir föräldrarna skogstokiga och tar för givet att det är jag som är "syndabocken" eftersom jag nyligen hade gjort en anmälan på den andra familjen. Är man verkligen en sansad och mogen förälder isånanfall? Jag tycker att det skriker oförmögenhet att ta hand om sina barn redan här.


    Jag ska själv utbilda mig till socionom men kommer inte
    att jobba inom soc då jag bara har bittra erfarenheter från dessa sk "soc kärringar." Förhoppningsvis är socialen bättre på annat håll, här där jag bor gör dem inte ett dyft. Barn som borde blivit placerade i fosterhem för längesen får bo kvar trots flertalet anmälningar från skola och omgivningen. Jag kommer att jobba mer praktiskt och tänkte sedan ta emot egna fosterbarn i mitt hem. Jag känner att jag har mycket kärlek att ge dessa barn, och även mycket förståelse eftersom jag själv haft en tuff uppväxt och vet vad detta innebär.

    Självklart förstår jag frustrationen när man får en anmälan på sig, men ni som har fått tre,fyra stycken kanske borde ta er i kragen och fundera över om det verkligen inte är något ni inte borde ändra på. Om det inte gäller ett hämndlystet ex såklart då...Jag vet av bitter erfarenhet vad dem kan ställa till med. Soc kan minst utsagt vara riktiga svin ibland men dem gör överlag ett bra jobb. Och man ska inte skämmas för att man behöver hjälp med sina barn, man är långt ifrån ensamma om detta. Stå upp för er och era barn! och VÅGA ANMÄLA om ni ser något som inte verkar riktigt sunt (Att anmäla för att modern har ny pojkvän eller för att bebisen skriker konstant ser jag inte som en vettig anledning.) Det är alltid bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite.
    Förhoppningsvis tar soc er på allvar och gör sitt bästa för att stötta den drabbade familjen. Och för tusan, var inte rädd att bli den som "sviker" genom att göra en anmälan, folk kommer att snacka skit ett tag men det är för att dem inte vet bättre. Sätt alltid barnets bästa i första hand och skit i föräldrarna som tragiskt nog inte vet bättre.


    Kram! :)


    Mycket bra att du inte kommer jobba på barnärenden på soc, men snälla släpp det där med fosterhem - du passar verkligen inte för det!

    Lycka till i din utbildning och ditt liv!
  • DenBittraSanningen

    Det är jättebra att socialen utreder anmälningar som kommer in ifrån allmänheten och att barn inte är helt utlämnade åt sitt öde. Men anledningen att många tycker det är så hemskt att få en anmälan emot sig är för att de tänker vad som kan hända i värsta fall (blir av med barnen), blivit missförstådda samt känner en oro över om den personen som kommer få ansvaret över utredningen enbart kommer leta efter fel istället för förståelse.

    Jag klandrar inte människor att de tycker det är högst obehagligt att anmälas till socialen. Har de även tidigare (dåliga) erfarenheter med socialen så är det även förståeligt. Socialen är inte alltid känt för att hjälpa till.


    En dålig idé är alltid en dålig idé
  • Anonym (lll)
    Dr Mupp skrev 2013-11-28 23:32:01 följande:
    Jag hoppas du inte kommer in på utbildningen för det du skriver hr visar med all tydlighet att du inte skulle passa som sochandläggare eller fosterfamilj. 

    Exakt, jag höll mig till att säga att vederbörande verkligen inte bör vara fosterfamilj.

    Som socionom kan man jobba med vilket flumyrke som helst, bara inte personen ifråga försöker sig på att ta hand om fosterbarn! Det är precis såna som INTE ska jobba som familjehem, jösses.
  • Anonym (been there)

    Läste bara trådstarten nu.  Ts,  du glömde den tredje katagorin som gör anmälningar;  separerade föräldrar som anmäler den andra föräldern!  

  • Anonym (förstört liv)
    Anonym (Ifrågasätter) skrev 2013-11-28 06:18:36 följande:
    Ja, TS har en bra förklaring

    - TS vet nämligen att Familjeliv INTE är en trovärdig källa.

    - TS vet att socialtjänsten lyder under sekretess och att alla delar i ett fall knappast syns för omvärlden. Den "kränkta" föräldern har all rätt att böla ut i pressen. Socialsekreteraren skulle bli av med jobbet om h*n så mycket som andades att h*n ens arbetar med en viss familj. TS han mental kapacitet att inse skillnaden där.

    - TS vet att en förälder som brister i sitt ansvar ofta gör det helt enkelt eftersom föräldern inte är förmögen att reflektera över sitt eget beteende. Personen ser helt enkelt inte vad h*n gör. Och därför blir personens berättelse på t.ex. Familjeliv väldigt ensidig och svart/vit. 

    - TS tror inte att allt som skrivs av medlemmar på Familjeliv är a) sant, b) objektivt

    - TS vet att en saklig intervju kan förvridas till "enormt kränkande förhör i aggressiv ton" av en person som är psykisk instabil. Personen behöver inte ljuga - är man psykiskt instabil kan ett vanligt samtal upplevas oerhört skrämmande. Men är man så instabil behöver man hjälp och därför känns det tryggt att personen anmälts till socialen, så att hjälp kan sättas in. 

    - TS vet att alla som arbetar inom socialtjänst, vård, polis och skola (dvs anmälningspliktiga) är människor och att människor begår misstag. Misstag är fruktansvärda och så klart besvärliga för alla inblandade. Men ett MISSTAG av EN person leder inte till tvångsomhändertagande på ett år. Misstag kan leda till en jobbig period och mycket frustration, men ett misstag FÖRSTÖR inte någons liv för tid och evighet. Är man psykiskt stabil och har kapacitet att klara av relationer, samspel och se sin egen del i sådant som händer så kan man reda ut eventuella missförstånd innan livet FÖRSTÖRS.

    - TS vet också att många ogillar det där med eget ansvar. Att det är så vansinnigt mycket lättare att skylla egna tillkortakommanden på någon annan. 

    Jag har aldrig ifrågasatt att det är tungt, stessfyllt och ledsamt att bli anmäld. Men jag vänder mig så emot uppmaningar att aldrig anmäla eftersom man förstör liv som några hävdar. Tvärt om, anmälningar hjälper till att rädda liv. 
    Är du insatt i den tråden och anmälan? Socialen klantade sig ju rejält i den ts och ts ville berätta om det för att göra andra uppmärksamma på att det sker och att man vid såna möten bör klargöra direkt vad det handlade om. Men du menar egentligen att den och alla andra ts ang anmälningar ljuger mm.
  • Anonym (!)

    Så gapig som du trådskaparen är i de inlägg du postar så betvivlar jag inte en sekund att du "jobbar i det offentliga och har varit med om att anmäla en del familjer". Jag måste säga att du lyckas framställa dig själv som en allmänt obehaglig typ och jag hoppas innerligt att jag aldrig behöver träffa dig när du är i tjänsten.

  • Anonym (Ifrågasätter)
    DenBittraSanningen skrev 2013-11-28 23:21:30 följande:
    Det är jättebra att socialen utreder anmälningar som kommer in ifrån allmänheten och att barn inte är helt utlämnade åt sitt öde. Men anledningen att många tycker det är så hemskt att få en anmälan emot sig är för att de tänker vad som kan hända i värsta fall (blir av med barnen), blivit missförstådda samt känner en oro över om den personen som kommer få ansvaret över utredningen enbart kommer leta efter fel istället för förståelse.

    Jag klandrar inte människor att de tycker det är högst obehagligt att anmälas till socialen. Har de även tidigare (dåliga) erfarenheter med socialen så är det även förståeligt. Socialen är inte alltid känt för att hjälpa till.
    Att tycka att något är högst obehagligt är INTE samma sak som att bli deprimerad i ett år.
    Att känna stor oro är INTE samma sak som att inte kunna jobba alls under många månader.

    Att man känner många jobbiga KÄNSLOR, det har  jag aldrig ifrågasatt. Däremot mogenhetsgraden hos dem som helt verkar sakna verktyg att HANTERA känslorna.
    Man får så klart bli arg. Men får man skriva hat-inlägg med tio svordomar och namnge personer på Familjeliv? Man får så klart bli ledsen. Men är det OK att bli så ledsen att man missköter jobbet så till den milda att man får sparken?
    Man få såklart bli orolig. Men får man bli så orolig att man håller barnen hemma helt och inte går utanför dörren på en månad?
Svar på tråden Det där med att en socanmälan förstör liv