• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Fagerlund
    sverker11 skrev 2014-07-28 21:19:03 följande:
    Å andra sidan sågs radioaktivitet en gång i tiden som något ofarligt och häftigt. Radioaktiva klockor och radioaktiva drinkar var trendigt. Idag vet vi bättre.

    Jag har tre huvudsakliga invändningar mot dagens kärnkraft.

    1. Den utnyttjar för liten del av bränslet. Visserligen pratas det en del om fjärde generationens reaktorer men enligt en representant för vattenfall som jag pratade med för ett par år sedan så skulle eventuella nya kärnkraftverk i Sverige vara av den äldre typen (generation 3). Här kommer även problemet med förvaringen av uttjänt bränsle samt gruvdrift in.

    2. Det är dyrt att bygga. Det skulle gå pressa priserna genom att bygga standardiserade kraftverk men det kommer sannolikt inte att ske inom en snar framtid.

    3. Risken är att man lutar sig tillbaka och inte lägger tillräckligt med energi på att söka alternativa energiformer. Jag skulle vilja se en ordentlig svensk satsning på alternativ energi och energilagring. Behoven av energiproduktion kommer knappast att minska i framtiden och alla kommer inte att kunna bygga upp sin elförsörjning med kärnkraft. Här borde Sverige kunna skapa en ny exportindustri. Jag skulle även vilja se en diversifiering av energiproduktionen där lokal energiproduktion minskar belastningen på stamnätet samt gör hela elnätet mindre känsligt för störningar.

    Vad det gäller riskerna med kärnkraft så får man göra som för trafiken och väga antalet dödsfall mot kostnad/nytta. Det kan helt enkelt vara så att det är värt ett visst antal dödsoffer/cancerfall att säkra elproduktionen. Det vill säga att samhällsnyttan är större än de individuella riskerna. Problemet är bara att det nog blir svårt att plocka fram tillförlitlig statistik på hur många som indirekt dör av ett eventuellt kärnkraftshaveri.
    Kan du ge exempel på något kraftslag som är bättre än kärnkraft?
  • Rataxes
    Philipsson skrev 2014-07-30 14:12:10 följande:
    Vad kärnkraftsförespråkare bl.a. inte vill inse är att kärnkraftverken självfallet är tänkbara mål för terroristtacker, och vid krig, förutom den vanliga olycksrisken då, som ju alltid kommer att finnas. Då duger det liksom inte med att säga "men det var ju ingen kärnkraftsolycka" sen. Det är ju konsekvenserna som ska beaktas

    Då brukar de påpeka att säkerheten är total, vilket naturligtvis är skitsnack. De där ungdomarna från Greenpeace visade ju hur sårbart t.ex. Forsmark var. Inte nog med att de tog sig in, de kunde hålla sig kvar där utan att bli hittade också, under en massa timmar!

    Ja vad duktiga de var, de kunde klättra över ett staket och gömma sig i en byggnad som saknade betydelse för säkerheten. *applåderar de duktiga grönpissarna*.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • themia
    StackarsMia skrev 2014-07-30 16:10:40 följande:
    Kul att ha vindturbiner som blir bortsprängda vid krig och hela landet får vara utan el. 1000 ton mat kastas och total mayhem. Dröjer inte länge innan massvälten biter sig fast, då vi inte kan producera ett jota utan el.
    Tror du att det är lättare i krig att spränga bort tusentals vindsnurror spridda över landet än ett enda kärnkraftverk?

    Tänkte du inte lite väl snabbt nu?
  • Fagerlund
    themia skrev 2014-07-30 21:05:11 följande:
    Tror du att det är lättare i krig att spränga bort tusentals vindsnurror spridda över landet än ett enda kärnkraftverk?

    Tänkte du inte lite väl snabbt nu?
    Tror du det är enklare att skydda hundratusen vindsnurror, än några få kärnkraftverk?

    Men eftersom vindkraft aldrig kommer försörja landet med el är frågan irrelevant.

    Hur gick det när du testade energisimulatorn förresten?
  • Philipsson
    StackarsMia skrev 2014-07-30 16:10:40 följande:
    Kul att ha vindturbiner som blir bortsprängda vid krig och hela landet får vara utan el. 1000 ton mat kastas och total mayhem. Dröjer inte länge innan massvälten biter sig fast, då vi inte kan producera ett jota utan el.
    Men vindkraften står ju för en försvinnande liten del av el-produktionen i Sverige.
  • Philipsson

    Att folk hatar Mp kan bl.a. bero på att partiet kommit ur garderoben som ett manshatarparti.

  • Kofot

    Jag hatar inte MP men skulle aldrig rösta på dem. Jag tänker praktiskt och skulle inte ha råd med t.ex de bensinskatter man vill införa.

  • themia
    Kofot skrev 2014-07-31 11:25:47 följande:

    Jag hatar inte MP men skulle aldrig rösta på dem. Jag tänker praktiskt och skulle inte ha råd med t.ex de bensinskatter man vill införa.


    Du ska naturligtvis rösta enligt din övertygelse.

    Men bensinskatten är ett dåligt argument. Dess syfte är att öka intresset för kollektiva transporter och alternativa drivmedel.
    Eftersom skatten ska kompenseras av andra lättnader blir nettoeffekten obefintlig.

    Din ekonomi kommer inte att drabbas, men du kanske blir mindre intresserad av att åka bil, vilket är avsikten
  • Mentat
    themia skrev 2014-07-31 14:13:41 följande:
    Du ska naturligtvis rösta enligt din övertygelse.

    Men bensinskatten är ett dåligt argument. Dess syfte är att öka intresset för kollektiva transporter och alternativa drivmedel.
    Eftersom skatten ska kompenseras av andra lättnader blir nettoeffekten obefintlig.

    Din ekonomi kommer inte att drabbas, men du kanske blir mindre intresserad av att åka bil, vilket är avsikten
    Vilka lättnader är det?
  • themia
    Mentat skrev 2014-07-31 14:25:28 följande:
    Vilka lättnader är det?
    Det kommer i hösten budgetförslag
Svar på tråden Varför hatar folk MP?