• soffipropp1987

    Junibebisar 2014

    Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

  • Svar på tråden Junibebisar 2014
  • LovaViola
    ellami skrev 2014-10-26 17:22:29 följande:
    Du ska inte må dåligt över att lämna bort <3 helt förståeligt att du gör det när du har det så tufft som du har det. Bebis mår bättre av en mamma som mår bra!

    Jag helammar, flera gånger per natt dessutom och bebis totalvägrar flaska så det finns inte ens på kartan att lämna bort ens för en natts sömn.. Inte ens pappan kan ta nätter pga detta :/

    Fast ärligt talat vet jag inte om jag hade lämnat oavsett, för jag har lite kontrollbehov när det gäller allt och när det gäller min bebis är det galet - litar knapp på någon typ?! Vågar inte ens lämna nån timme till nån på dagarna! Förutom pappan (men max 2 timmar även då, eftersom jag ammar varannan timme och bebis blir gnällig redan efter 1-1,5 h som max när han märker att mamma är borta). detta är skit dåligt jag vet för tids nog vill jag kunna lämna ifrån mig mitt barn till farmor osv för barnpassning så jag och mannen kan få egentid och sen blir väl inskolning värre om han aldrig får vara ifrån mig anta jag. Nån annan som är sådär nästan svartsjukt fäst vid sitt barn?? :/!Men det kanske släpper när han blir lite äldre? Just nu känns det typ som att han är så liten, ingen annan kan ta hand om honom som jag, ingen annan kan läsa av hans behov osv.. Fast vill ju egentligen inte känna så och helst inte för all evighet liksom ;)
    Jag helammar också och kan absolut känna igen mig i din beskrivning.. Gällande kontrollbehovet och svårt att lämna bebisen ifrån mig.. Vi sitter typ ihop. Förstår ju också att såhär kommer det inte vara för evigt, så kanske att man i stället får tänka att man kan försöka ta vara på det som är och sen börja släppa lite i taget, så småningom ;) för helamma kanske en inte gör såå himla länge till.
  • Kela1981
    Sansa Snark skrev 2014-10-26 20:25:38 följande:

    Idag har lilleman upptäckt att han kan räcka ut tungan och testade att göra det 20 minuter i sträck. Han såg ut som Toker i Snövit. Tungan ute


    Ha ha ha vad gulligt! Alice pappa satte på henne mössan så öronen stod ut häromdagen och så tänkte jag också på Toker :D
  • Asjak

    Här är en till som inte kan lämna sin lilla skatt!

    Jag har åkt till affären snabbt och vart borta högst 30 minuter och då har pappan haft henne, men skulle aldrig kunna lämna henne till någon annan.

    Hon är väldigt mammig och pappig och börjar tom gråta om ngn annan pratar med henne, vilket inte är jättebra..

    Ikväll fick hon smaka lite banan/mango och hon tyckte det va sååå gott, hon har bara smakat gröt och potatismos innan och det har inte vart ngra höjdare.

    Stackars er som inte får sova ordentligt!

    Min lilla äter oftast två ggr per natt och ibland mer.

    Men sedan sover hon gärna fm ngra timmar och då sover mamman oxå :)

    Hur starka är era bebisar nu, vad kan dom göra? Hur många veckor är dom?

    Isabelle vill gärna sitta upp men kan inte sitta utan stöd, och vi gör "situps",ligger på mage och leker med leksaker, rullar till sidan.

  • Kela1981

    Gav Alice lite banan/mango puré i dag. Herregud vad det gick hem :) Innan har hon bara fått smaka gröt och det var ingen favvis direkt så jag tänkte att hon kanske var för liten och avvaktade några dagar. Sen när jag såg Hipps burkar i affären idag så bestämde jag mig för att prova och det gick ju bra :)

    Fy vad allting går fort nu! Hon är näääästan över från rygg till mage (vänder sig i sängen men inte på hårt golv) och det enda hon vill göra är att stå, sitta och ligga på mage. Babygymmet rymmer hon från för hon bökar runt så mycket så hon ramlar utanför till slut :/ Hon är mycket svårare att lägga och att komma till ro på dagarna när det ska vilas. Innan har hon varit uppe i max 1,5 timme innan hon har velat sova igen och nu är hon uppe i nästan 3 innan hon kan komma till ro och sova. Jag känner inte igen min bebis längre men det är väl som det ska antar jag ;)

    Fler som känner så?

  • hundtok

    Min lilla tjej är nu fem månader och vill inte ligga stilla en sekund när hon är vaken. Hon rullar runt flera varv och tar sig fram på det viset.

    Hon har fått prova många olika maträtter och frukter/grönsaker. Älskar allt utom rödspätta :)

  • Axo

    Här går det också undan! Malte blir 5 månader nästa vecka och han sitter nästan helt själv nu. Vill inte ligga, utan ska bara sitta eller stå. Äter gröt och frukt med god aptit, får stoppa mig själv för att han inte ska föräta sig

    Har märkt idag att han börjat använda sig av pincettgreppet!

  • Gulas

    Jag sitter också ihop med min bebis. Helammar också och har åkt ensam till affären ca 3 ggr för att handla nån smågrej och då har lilleman varit hemma med pappan. Jag får sån seperationsångest, kommer aldrig kunna lämna ifrån mig min plutt ;)

    Hur gick det för dig Asjak, var du gravid? Kommer ihåg att du skrev att mensen var sen.

  • hundtok

    Jag ammar och har inte provat att ge ersättning (endast smaksensationer som hon inte blir mätt på) så jag kan inte vara borta för länge åt gången. Lämnar henne gärna hemma med pappan eller mormor/morfar. Åker iväg två kvällar i veckan på aktiviteter med storasyster och åker och shoppar och så själv eller med storasyster ofta. Skulle inte lämna henne med vem som helst men med familjen är det ingen fara. De klarar att ta hand om henne, det litar jag på :)

  • Asjak
    Gulas skrev 2014-10-27 16:24:54 följande:

    Jag sitter också ihop med min bebis. Helammar också och har åkt ensam till affären ca 3 ggr för att handla nån smågrej och då har lilleman varit hemma med pappan. Jag får sån seperationsångest, kommer aldrig kunna lämna ifrån mig min plutt ;)

    Hur gick det för dig Asjak, var du gravid? Kommer ihåg att du skrev att mensen var sen.


    Tyvärr kom mensen, men har ägglossning igen i början på nästa vecka så bara att köra igen :)

    Allas bebisar verkar så mycket starkare än min? Hon blev 4 månader i fredags och kan inte så mycket själv ännu.
  • Kela1981
    Asjak skrev 2014-10-27 18:47:47 följande:

    Tyvärr kom mensen, men har ägglossning igen i början på nästa vecka så bara att köra igen :)

    Allas bebisar verkar så mycket starkare än min? Hon blev 4 månader i fredags och kan inte så mycket själv ännu.


    Aja baja! Inte jämföra bebisar ;) Jag tyckte också Alice var sen och inte alls lika "duktig" som andra bebisar men vips en dag så kunde hon rulla både hit och dit. Det kommer som en överraskning helt plötsligt en dag. Och vem vet, hon kanske fokuserar på helt andra saker. Kanske kommer hon att börja prata tidigare än dom som varit tidiga med det fysiska :) Du ska se att hon bara laddar för att få visa dig allt hon kan ;)

    Lycka till med bebisfabriken :)
Svar på tråden Junibebisar 2014