• Tom Araya

    Immigration/invandring/flyktingar - varför?

    För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

    Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...


    Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

  • Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-06-03 01:24:28 följande:
    Jag presenterar hur SD räknade i för förra valet. De har knappast ändrat sig på den punkten inför detta val. Det är räknesättet som är intressant.
    ....och där är denna Joakim helt uppenbart ute och cyklar.
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-06-03 10:19:36 följande:

    ....och där är denna Joakim helt uppenbart ute och cyklar.


    Han presenterar bara hur SDs matematik fungerar. Åkessönerna cyklar alltså runt i cirklar menar du?
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-06-03 11:09:23 följande:
    Han presenterar bara hur SDs matematik fungerar. Åkessönerna cyklar alltså runt i cirklar menar du?
    Nej, jag hävdar att denna Joakim helt uppenbart är ute och cyklar eftersom hans siffror är totalt fel. Är ju bara att stämma av mot SCB:s officiella siffror.
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-06-03 14:10:08 följande:
    Nej, jag hävdar att denna Joakim helt uppenbart är ute och cyklar eftersom hans siffror är totalt fel. Är ju bara att stämma av mot SCB:s officiella siffror.
    Du räknar nog äpplen och päron - från olika skördar dessutom. Fram med siffrorna  - som du brukar säga
  • Anonym (Hoppsan)
    Anonym (Bjorn) skrev 2018-06-03 00:22:40 följande:

    För mig är frågan Om vi ska ta emot flyktingar. Svaret för mig på den frågan är: nej det ska vi inte göra.


    Samma här. Jag har varit positiv tidigare, men nu har vi tagit vår andel för decennier framöver och alltså kan vi med gott samvete ha totalstopp. Åtminstone tills våra grannländer kommit ikapp.
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-06-03 14:30:47 följande:
    Du räknar nog äpplen och päron - från olika skördar dessutom. Fram med siffrorna  - som du brukar säga
    Har ju länkats otaliga gånger i tråden.

    www.scb.se


  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-06-03 14:30:47 följande:
    Du räknar nog äpplen och päron - från olika skördar dessutom. Fram med siffrorna  - som du brukar säga
    Har ju länkats otaliga gånger i tråden.

    www.scb.se


  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-06-03 15:20:15 följande:
    Har ju länkats otaliga gånger i tråden.

    www.scb.se


    Fram med siffrorna istället för en generell länk - beräkningen jag redovisar att Ruist gör är från förra valet. Kostnaden för invandringen är ca 1% av BNP då som nu enligt hans forkning. Dynamiska effekter ej medräknade.

    Du kan naturligtvis avvisa beräkningarna gjorda av en forskare som ägnar sin forskning åt vad invandringen kostar och kasta fram en generell länk till SCB - men det stärker inte din trovärdighet på något sätt efter om du 1. inte länkar till uppgifterna du hävdar finns 2. nyss sagt att dina åsikter väger mer än alla länkade referenser.
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-06-03 15:36:32 följande:
    Fram med siffrorna istället för en generell länk - beräkningen jag redovisar att Ruist gör är från förra valet. Kostnaden för invandringen är ca 1% av BNP då som nu enligt hans forkning. Dynamiska effekter ej medräknade.

    Du kan naturligtvis avvisa beräkningarna gjorda av en forskare som ägnar sin forskning åt vad invandringen kostar och kasta fram en generell länk till SCB - men det stärker inte din trovärdighet på något sätt efter om du 1. inte länkar till uppgifterna du hävdar finns 2. nyss sagt att dina åsikter väger mer än alla länkade referenser.
    https://www.scb.se/globalassets/sverige-i-siffror/niva-2---manniskorna-i-sverige/boxdiagram_ursprungsland_sis_feb-2018.png

    77515 stycken från de vanligaste länderna enligt SCB, vilket i praktiken innebär att det är ännu fler. Sedan kan man förstås diskutera om de 14.000 personerna som är svenska medborgare som återvandrat ska ingå eller inte, men det spelar egentligen inte så stor roll. Antalet är betydligt högre än vad Ruist anger i det material som länkats till tidigare. Därmed faller ju hans trovärdighet som ett korthus. Jag har heller inte sett hans påståenden länkas till någon/några källor. Det höjer inte heller trovärdigheten att bara kasta ur sig siffror.
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-06-03 15:54:50 följande:
    www.scb.se/globalassets/sverige-i-siffror/niv...

    77515 stycken från de vanligaste länderna enligt SCB, vilket i praktiken innebär att det är ännu fler. Sedan kan man förstås diskutera om de 14.000 personerna som är svenska medborgare som återvandrat ska ingå eller inte, men det spelar egentligen inte så stor roll. Antalet är betydligt högre än vad Ruist anger i det material som länkats till tidigare. Därmed faller ju hans trovärdighet som ett korthus. Jag har heller inte sett hans påståenden länkas till någon/några källor. Det höjer inte heller trovärdigheten att bara kasta ur sig siffror.
    Februari 2018 - klart de siffrorna i sig inte gäller för ett matematiskt resonemang baserat på siffror från 2014. Hur kunde du missat att jag pratade om hur man räknar och inte vilka siffror man räknade med från vilket år.

    Trams 
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?