• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Rutgers
    boomstar skrev 2016-01-10 18:01:53 följande:
    Nej.
    "Media är fortfarande i genomsnitt tydligt högervridet även om SD 2006 blev något mer kritiserat än andra partier."

    NÅGOT?!?

    Jaja, du får allt ha den där rapporten till vad du vill. Jag är helt och hållet ointresserad av en sådan rapport i sin helhet.
  • grind
    Rutgers skrev 2016-01-10 20:26:00 följande:

    "Media är fortfarande i genomsnitt tydligt högervridet även om SD 2006 blev något mer kritiserat än andra partier."

    NÅGOT?!?

    Jaja, du får allt ha den där rapporten till vad du vill. Jag är helt och hållet ointresserad av en sådan rapport i sin helhet.


    Ha ha ha

    Ja, det var ett komiskt uttalande.
  • Flash Gordon
    boomstar skrev 2016-01-10 18:01:28 följande:
    Dito

    Jag antar att du menar i länk 2.

    Om du hade läst texten precis ovanför tabellen med indexvärden hade du hittat följande text:

    "Den mest balanserade nyhetsbevakningen gavs i Göteborgs-Posten och Afton-bladet. Slås SVT:s båda nyhetsprogram Rapport och Aktuellt samman hamnar dock Sveriges Televisions nyhetsprogram närmast nollpunkten med den mest balanserade bevakningen av de båda regeringsalternativen."

    "Rapporteringen kring dataintrånget fick dock stora konsekvenser i Nyheterna, Ekot och Metro. Räknas rapporteringen kring da taintrånget bort hamnar de betydligt längre högerut på skalan i riktning mot en mer gynnsam behandling av alliansen. Att rapporteringen kring dataintrånget får ett så stort genomslag idessa tre medier förklaras i första hand av att de har det minst omfattandenyhetsutbudet samtidigt som fp-skandalen utgjorde en stor andel avbevakningen."

    Och appropå SVT i övrigt, som några i tråden hävdat är hårt vänstervridet efter att det tvingas erkänna att nyheterna är tämligen neutrala, så kan man alltså se att genomsnittet av år 2002 och 2006 är +16, dvs 16 indexenheter HÖGERUT. Kan tilläggas att TV4 som faktiskt också har lagstadgat krav på sig att vara neutrala är tydligt högervridna på alla ställen i samma tabell. (Men så är ju också Bonnier en stor ägare av TV4).

    ett citat till:

    "(...)För SVT:s nyhetsprogram innebar det en mycket kraftig förändring jämfört med valet 2002. I valet 2002 fick det borgerliga regeringsalternativet den mest gynnsamma behandlingen i Rapport och Aktuellt."

    Ni som gillar att klaga på partisk media så fort SD inte får all uppmärksamhet eller om de överhuvudtaget kritiseras, kan få vatten på er kvarn i figur 11, s73 i samma rapport. Den visar att SD faktiskt fick en större andel negativ rapportering än andra partier i media generellt. Men media är inte vänstervridet bara för att högerpartiet SD blir kritiserat, om de samtidigt ger alliansen, dvs andra högerpartier en fördel jämfört med vänsterpartierna. Media är fortfarande i genomsnitt tydligt högervridet även om SD 2006 blev något mer kritiserat än andra partier.

    Därför sa jag att SVT är någorlunda neutrala, om något lätt högervridna.

    www.metro.se/nyheter/44-kandisar-sa-kommer-vi...!sHSSHPl4F5U5I/
    (bläddra fram till honom, 6:e sista)

    Vänstermänniskor som inte yttrat rumsrena åsikter? Annars när ni högerspöken och SDare  kverulerar brukar de ju låta att "pk-media" inte tillåter "icke rumsrena" framlingsfientliga höger-åsikter. Hur ska ni ha det? När är "rumsrent" bra och när är rumsrent dåligt?
    Positioner? Som redan sagts tidigare är det helt meningslöst att fiska upp en programledare här och en annan där, ur hatten, som man personligen inte gillar för att försöka hävda att ett helt mediautbud har en eventuella politiska vridning. Det enda som går att dra slutsatser av är STATISTIK och VETENSKAP. Resten är subjektiva känslor. Därför använder jag inte heller faktumet att vår mesta jul-programledare, som genom åren också lett en massa andra TV-program är uttalat höger. Därför att det är fullkomligt meningslöst som någon slags indikator på SVTs eventuella brist på politisk opartiskhet.


    Hahahaha. Jag måste börja skratta istället för att slita håret. Amerikanska "vänsterkällor"? Amerikansk "vänster" inom Amerikansk politik? Hahaha. Kallar du demokraterna "vänster"? Hahahaha. Amerikansk "vänster" inom större Amerikanska nyhetsbyråer? Hahahahaha. Det finns ingen vänster i USA. Bara utanför den politiska scenen och de större mediekanalerna, där det absolut finns en hel del progressivt tänkande i USA (inklusive den urpsrungliga på riktigt liberala konstitutionen som faktiskt till stora delar är bra - om den hade tillämpats), men inte inom den gängse politiken.
    Men det är klart, är du en rabiat ultrakristen högerextremist från Texas som stödjer teapartyrörelsen och tänker som Donald Trump (vilket det nästan låter som du gör), då är man väl stalinist om man inte har butch haircut. Bilden av hur enormt långt högerut du själv måste stå politiskt börjar klarna.

    (Har faktiskt pratat med flera Amerikaner som stöder teapartyrörelsen, så jag vet hur de hatar fakta och hur deras tugg går, lite som vissa i den här i tråden, fast 7 gånger värre.

    Du kan verkligen inte ta till dig att siffrorna visar att SVT favoriserade vänstern 2006. I motsats till vad du påstod? Och adderar du Sveriges Radio blir public service som helhet än mer vänstervridet.

    ---

    Att Arne Weise ca ett decennium efter att hans karriär är över säger att han "inte är vänster" (och exemplifierar med kommunistiska diktaturer) ger inte att SVT är "höger". Din bevisning för SVT:s påstådda högervridning är obefintlig.

    Lina Thomsgård, Malena Ernman, Behrang Miri, Gina Dirawi och Karin Hermansson. Där har du fem dagsaktuella och politiskt kontroversiella vänsterpersonligheter som alla givits positioner inom SVT. Det är statistik det också. Nu kan du räkna upp fem motsvarande kontroversiella högerpersoner på SVT så kan vi jämföra. Gärna någon som ägnar sig åt att sprida anti-semitiska konspirationsteorier eller bara vanligt polis-hat.  

    -------

    Ja det finns en amerikansk vänster. Varje politisk miljö har förstås sin egen höger-vänster-skala. Det finns en höger i Sverige också trots att den i en internationell jämförelse är väldigt vänster. I USA står media som CNN, Washington Post till vänster i debatten.

    ----

    Så nyss var jag SD:are men nu är jag alltså dessutom såväl "högerspöke" som "rabiat ultrakristen högerextremist från Texas"? Undrar vad jag kommer att vara i ditt nästa svar?

  • boomstar
    Flash Gordon skrev 2016-01-11 12:10:10 följande:

    Du kan verkligen inte ta till dig att siffrorna visar att SVT favoriserade vänstern 2006. I motsats till vad du påstod? Och adderar du Sveriges Radio blir public service som helhet än mer vänstervridet.

    ---

    Att Arne Weise ca ett decennium efter att hans karriär är över säger att han "inte är vänster" (och exemplifierar med kommunistiska diktaturer) ger inte att SVT är "höger". Din bevisning för SVT:s påstådda högervridning är obefintlig.

    Lina Thomsgård, Malena Ernman, Behrang Miri, Gina Dirawi och Karin Hermansson. Där har du fem dagsaktuella och politiskt kontroversiella vänsterpersonligheter som alla givits positioner inom SVT. Det är statistik det också. Nu kan du räkna upp fem motsvarande kontroversiella högerpersoner på SVT så kan vi jämföra. Gärna någon som ägnar sig åt att sprida anti-semitiska konspirationsteorier eller bara vanligt polis-hat.  

    -------

    Ja det finns en amerikansk vänster. Varje politisk miljö har förstås sin egen höger-vänster-skala. Det finns en höger i Sverige också trots att den i en internationell jämförelse är väldigt vänster. I USA står media som CNN, Washington Post till vänster i debatten.

    ----

    Så nyss var jag SD:are men nu är jag alltså dessutom såväl "högerspöke" som "rabiat ultrakristen högerextremist från Texas"? Undrar vad jag kommer att vara i ditt nästa svar?


    -Och du tar verkligen inte till dig rapportförfattarens analyser? Siffrorna visar att publik service inför valen 2002 hade en kraftig högervridning. Och precis som rapportförfattaren själv skriver förbättrade de sig avsevärt mot någorlunda neutralitet till 2006. Medräknat folkpartiets dataintrångsaffär blev indexet något till nackdel för alliansen 2006, korrigerat för dataintrånget, var dock public service fortfarande pro-alliansen,  dvs högervridet även 2006.

    -Duh, Mr Yxskaft, det var ju precis det jag sa. Med Arnes högerröstande (för han sa att han i alla fall skulle rösta höger) sa jag att det INTE är relevant att fiska upp olika programledare som bevis för vridning åt något håll, så som du gjorde med dina vänster-programledar exempel. Men bra. Nu håller du alltså med mig om att det är meningslöst och ovetenskapligt att slumpmässigt fiska fram olika programledare som stöd för en vridningstes.

    Polishat? Antisemitism? Nu spårar detta verkligen ur. Blir trött. Mycket trött.

    -Jag har ingen aning om vad du är, men din USA analys ökar sannolikheten att det är strax till höger om Donald Duck, förlåt Trump, typ.
  • Flash Gordon

    Så du erkänner i alla fall att du hade fel om public service 2006, det hedrar.


     Sedan har du iofs fel i att avsaknaden av "dataskandalen" skulle göra PS höger. Rätt svar är att det knappt påverkade alls och att den påverkan som mäts bara gäller för media i stort, dvs det går inte att urskilja PS.

    -----

    En fd TV-medarbetare som ett decennium efter sin karriär säger sig "inte vara vänster" (och med det syftandes på kommunister) är på inga sätt jämförbart med att public service idag tar in aktiva vänsterprofiler, några nämnda ovan. Profiler som bland annat öppet spridit anti-semitism och polishat.

    Att PS gör detta, och samtidigt inte balanserar med motsvarande högerprofiler, visar tydligt på dess opartiskhet.

    ----

    Att du inte tycker att CNN är vänster (ur ett amerikanskt perspektiv) är inte så förvånande med tanke på vad du skrivit i övrigt om konspirationsteorier om familjen Bonnier, kapitalister och allt annat som ofta påstås på yttre vänsterkanten. CNN står säkert till höger om dig. Men i amerikansk debatt, och det är det som är det relevanta här, står de till vänster. Och det är där, på vänsterkanten, som PS hämtar den bild av USA som de sedan sprider i Sverige.

  • boomstar
    Flash Gordon skrev 2016-01-16 10:13:07 följande:

    Så du erkänner i alla fall att du hade fel om public service 2006, det hedrar.


     Sedan har du iofs fel i att avsaknaden av "dataskandalen" skulle göra PS höger. Rätt svar är att det knappt påverkade alls och att den påverkan som mäts bara gäller för media i stort, dvs det går inte att urskilja PS.

    -----

    En fd TV-medarbetare som ett decennium efter sin karriär säger sig "inte vara vänster" (och med det syftandes på kommunister) är på inga sätt jämförbart med att public service idag tar in aktiva vänsterprofiler, några nämnda ovan. Profiler som bland annat öppet spridit anti-semitism och polishat.

    Att PS gör detta, och samtidigt inte balanserar med motsvarande högerprofiler, visar tydligt på dess opartiskhet.

    ----

    Att du inte tycker att CNN är vänster (ur ett amerikanskt perspektiv) är inte så förvånande med tanke på vad du skrivit i övrigt om konspirationsteorier om familjen Bonnier, kapitalister och allt annat som ofta påstås på yttre vänsterkanten. CNN står säkert till höger om dig. Men i amerikansk debatt, och det är det som är det relevanta här, står de till vänster. Och det är där, på vänsterkanten, som PS hämtar den bild av USA som de sedan sprider i Sverige.


    1. Nej, för jag har rätt.

    2. Nu, har du snurrat till det rejält hör jag.

    3. Den här yxskaftsdiskussionen blir så yxskaftig att jag inte ser mycket anledning att försöka tjata om logik som ändå inte går hem.

    4.Ditt sista stycke visar med all önskvärd tydlighet var du står politiskt.


  • Mentat

    Svaren hade nog blivit tydligare om de hade delats upp efter egen politisk uppfattning. Jag misstänker att det är en mycket klar övervikt av vänstersympatisörer bland dem som anser att public service är opartiska.

  • boomstar
    Mentat skrev 2016-01-19 07:50:57 följande:

    Svaren hade nog blivit tydligare om de hade delats upp efter egen politisk uppfattning. Jag misstänker att det är en mycket klar övervikt av vänstersympatisörer bland dem som anser att public service är opartiska.


    Problemet är väl att de som skriker allra högst om public service opartiskhet i huvudsak är sverigedemokrater. Som anser sig själva vara mittenväljare som vill ha förändring. Medans sd i själva verket kanske är allra längst ut på högerkanten och ett konservativt parti som inte vill förändra samhället annat än stoppa invandring.
    Så många av sd-röstarna skulle antaligen inte ens själva erkänna sig som höger.

  • Mentat
    boomstar skrev 2016-01-19 13:18:28 följande:
    Problemet är väl att de som skriker allra högst om public service opartiskhet i huvudsak är sverigedemokrater. Som anser sig själva vara mittenväljare som vill ha förändring. Medans sd i själva verket kanske är allra längst ut på högerkanten och ett konservativt parti som inte vill förändra samhället annat än stoppa invandring.
    Så många av sd-röstarna skulle antaligen inte ens själva erkänna sig som höger.
    Det är möjligt att bevakningen av (sd) och (v) extra tydligt åskådliggör att public service definitivt inte är opartiska men vad jag tänkte på var nog snarare hur borgerliga väljare i allmänhet och rödgröna i allmänhet ser på det hela.

    Även om man räknar bort (sd)-sympatisörer känner jag mig rätt övertygad om att det vore en klar vänsterövervikt bland dem som anser att SR/SVT är opartiska. Synd att det inte finns någon opinionsundersökning som kan ge klart besked - eller gör det det?
  • KillBill
    NattSomDag skrev 2016-01-24 00:24:24 följande:

    Public service tillsammans med resterande media bär det största ansvaret till att opinionen i Sverige tillåtit en politik som lett till att vi nu ser en massiv ökning av våldtäkter på barn och kvinnor.
    Det har blivit bättre sedan massvåldtäkterna under nyårsnatten i köln tvingade fram en debatt, och avslöjade att samma sak hänt på flera platser i Sverige. Efter ett tag framkom också att hundratals barn ofredats under konserten "We are STHLM" av araber/afrikaner.

    Media har bättrat sig något den senaste månaden, men situationen är fortfarande under all kritik.


    Det är förfärligt att många kvinnor blev sexuellt trakasserade i Köln på nyårsafton men du bör hålla dig till sanningen.

    Antalet anmälda våldtäkter i Sverige 2015 minskade med nästan 800 stycken jämfört med året innan (vilket är en minskning med 12%).

    I samband med de sexuella trakasserierna i Köln rapporterades det (vad jag vet) 1 våldtäkt. Jag tycker självklart att det var 1 våldtäkt för mycket men det är fel att prata om massvåldtäkter.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?