• Anonym (Calle)

    Moral kring otrohet

    Jag har haft en intressant diskussion med en närstående angående "låg" och "hög" moral. Enl min närstående så kan man inte värdera saker, handlingar, beteenden och gradera dem med låg eller hög moral utan man lever enligt sin egen moral som ingen annan kan döma.
    Jag håller inte riktigt med och tog då exemplet om jag har sex med en person som jag vet lever i en relation, har inte jag väldigt dålig/låg moral då, som faktiskt bidrar till att en annan person är otrogen?
    Den närstående jag diskuterade detta med tyckte att alla är ansvariga för sina egna handlingar, och att man inte har dålig eller låg moral om man har sex med en "upptagen" person, utan den upptagne får själv stå för det. Så långt kan jag hålla med att man är ansvarig för sina egna handlingar, men jag är av uppfattningen att om man själv bidrar till att en person är otrogen så HAR man låg/dålig moral. Där gick vi i klinch så att säga och kom inte längre. Vad tycker expertisen på Familjeliv? Finns det någon av oss som har rätt/fel, eller är jag ute och cyklar?
    Till historien hör att den närstående vid några tillfällen för något år sen hade en historia med en upptagen man, och ser sig själv inte som någon syndare i den historien, utan att den upptagne mannen helt och hållet får ta ansvar för sin relation och att hon inte hade någon skuld, eller gjorde något fel. 
  • Svar på tråden Moral kring otrohet
  • Anonym (T)
    Anonym (Suck) skrev 2018-02-21 16:02:57 följande:

    Klok av erfarenhet kan jag säga att de som har mest behov av att skrika moral och hålla moralpredikningar för andra är de som (ofta) har sämst moral.

    Jag har inget mot moral i sig. Bara mot dem som älskar att dissekera sönder andras påstådda omoral.


    Jag säger inte att andra är omoraliska men otrogna personligheterna de har en annan moral än oss trogna.
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (man) skrev 2018-02-21 16:01:47 följande:

    Och med det menar du att tjejen som blev hopplöst förälskad i sin kollega och bara råkade vara otrogen i 2 år inte alls är ego eller svinigt? Bara man är kär så blir det ok göra som man vill mot andra?


    Verkar som du inte har förstått det jag skrivit. Jag har endast sagt att man inte ska lägga skulden på den personen som den otrogne bedrag med. Läs gärna mina inlägg igen så slipper vi prata missförstånd.
  • Bjoer
    Anonym (man) skrev 2018-02-21 15:25:47 följande:
    Det är inte så komplext det är bara du som inte verkar kunna förstå att kärlek inte ger folk rätt att betet sig som de vill mot andra. Om du tar ner just kärlek från den pedestal du satt den på och likställer den med precis vilken annan känsla som helst, ilska, sorg, lycka, etc så blir det lite tydligare. Får man bete sig som man vill mot andra bara för att man känner ilska? Nej det kan man inte... Får man bete sig som man vill mot andra för att man känner kärlek? Nej det får man inte.

    Det finns andra sätt och bättre sätt att ta sig ur en relation än svek och lögner. Svaghet och oförmåga att hantera saker på ett värdigt sätt är ingen ursäkt för att bete sig som en skithög mot andra. 
    Men nog är vi väl ändå mer förlåtande mot någon som gör något dumt av ilska eller sorg än någon som gör samma sak helt likgiltigt eller bara för sin egen njutnings skull? Starka känslor är förmildrande omständigheter.
  • Anonym (man)
    Bjoer skrev 2018-02-21 16:12:10 följande:
    Men nog är vi väl ändå mer förlåtande mot någon som gör något dumt av ilska eller sorg än någon som gör samma sak helt likgiltigt eller bara för sin egen njutnings skull? Starka känslor är förmildrande omständigheter.
    Givetvis är vissa saker lättare att förstå än andra, det finns grader i helvete med. Men det jag menar är att dum handling inte blir bra bara för att det finns värre saker. Det vore som att på stå att det är ok att kapa av en arm på någon för det hade varit värre att ta huvudet.
  • Anonym (T)
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-21 15:56:11 följande:

    Ja men om du läser i tråden, så går resonemanget enligt följande "nu för tiden är alla otrogna, ingen moral i samhället, titta bara på victoria milan".

    På victoria milan samlas de egon som aktivt väljer att vara otrogna, klart man får dessa svar från dem. Och jag håller med om att det är hemskt och ego, och är man ihop med en sådan person ska man sticka fortare än kvickt. Men jag tror inte att dessa otrogna personer representerar den allmänna synen på otrohet, och att alla tänker så. Det beskriver hur svinen tänker helt enkelt. Vill äta kakan och ha den kvar, precis som du skrev.


    Såhär resonerar en otrogen:

    Du har två kompisar på två olika fotbollslag och båda vill ha dig i sitt lag, du vill inte göra någon av de besviken och du vill framstå som en bra vän och dra nytta av förmånerna med båda lagen, så du ljuger för båda och hejar på båda, för att se bra ut och slippa hantera eventuell avvisning / förlust. Du vill bara vinna på det helt enkelt.

    Du menar alltså att det existerar otrohet som inte blir att äta kakan och ha den kvar? Heja på båda lagen, Do explain?

    Eller finns det en otrohet som är MER moraliskt rätt än andra otrohetsaffärer, du får berätta? :)
  • Anonym (man)
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-21 16:09:05 följande:
    Verkar som du inte har förstått det jag skrivit. Jag har endast sagt att man inte ska lägga skulden på den personen som den otrogne bedrag med. Läs gärna mina inlägg igen så slipper vi prata missförstånd.
    Det verkar som att du inte riktigt förstått att det inte handlar om antigen eller utan om både och. Jag har inte påstått att man BARA ska lägga skulden på sidekicken utan helt enkelt att om två personer hjälps åt att svina mot en tredje så är båda två skyldiga inte bara den ena. Du verkar fortfarande inte ha greppat vad MEDhjälp och MEDskyldighet betyder.

    Läs gärna mina inlägg igen så slipper vi prata missförstånd
  • Anonym (T)
    Bjoer skrev 2018-02-21 16:12:10 följande:

    Men nog är vi väl ändå mer förlåtande mot någon som gör något dumt av ilska eller sorg än någon som gör samma sak helt likgiltigt eller bara för sin egen njutnings skull? Starka känslor är förmildrande omständigheter.


    Sant, när vi är offer för våra egna känslor och impulser då blir allting automatiskt mer förlåtligt men det måste ju finnas en gräns där moralen stiger in och får vara hård mot folk för hur ska människor annars inse att det inte är acceptabelt beteende ?
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (man) skrev 2018-02-21 16:19:43 följande:

    Det verkar som att du inte riktigt förstått att det inte handlar om antigen eller utan om både och. Jag har inte påstått att man BARA ska lägga skulden på sidekicken utan helt enkelt att om två personer hjälps åt att svina mot en tredje så är båda två skyldiga inte bara den ena. Du verkar fortfarande inte ha greppat vad MEDhjälp och MEDskyldighet betyder.

    Läs gärna mina inlägg igen så slipper vi prata missförstånd


    Kolla det jag skrev 14:32
  • Bjoer
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-21 14:32:52 följande:
    Jag håller inte med. Jag tycker inte det är självs "ligget" som är det värsta. Skulle tycka det var precis lika illa om min killa hade raggat på och velat ligga med en tjej som sa "nej tack, du är upptagen".

    jag tycker inte att den andre personen bidrar till sveket. Skulden ligger helt hos den otrogne, och inte om denne får napp eller inte.
    Om det är tvärt om då? Om den andra raggar på din kille, som hon vet är upptagen, och lyckas förföra honom till att ha sex med henne? Fortfarande bara hans fel?

    Eller vi kan dra det ännu längre. Hon ogillar dig för att du fick bättre betyg i 9:an och vill hämnas, så hon super ner din kille och får honom att ha sex med henne. Fortfarande bara hans fel?

    Nog måste det väl ändå vara en skala från "bara partnerns fel" till "lika mycket bådas fel" eller kanske till och med "mest den andras fel"?
  • Anonym (Cecilia)
    Bjoer skrev 2018-02-21 16:35:20 följande:

    Om det är tvärt om då? Om den andra raggar på din kille, som hon vet är upptagen, och lyckas förföra honom till att ha sex med henne? Fortfarande bara hans fel?

    Eller vi kan dra det ännu längre. Hon ogillar dig för att du fick bättre betyg i 9:an och vill hämnas, så hon super ner din kille och får honom att ha sex med henne. Fortfarande bara hans fel?

    Nog måste det väl ändå vara en skala från "bara partnerns fel" till "lika mycket bådas fel" eller kanske till och med "mest den andras fel"?


    Jag skulle älska om en snygg tjej tokraggade på min kille och han avvisar henne på ett respektfullt sätt och säger att han är i ett förhållande med någon han älskar. Skulle inte blamea henne, utan förstå henne (min kille är riktigt het).
Svar på tråden Moral kring otrohet