• LLW

    IVF hösten 2019

    Hej!

    Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!


  • Svar på tråden IVF hösten 2019
  • flickan89
    LillaFågelSvart skrev 2019-08-10 09:46:52 följande:

    Hoppar gärna in här.

    Oförklarligt barnlösa, påbörjade IVF innan sommaren med korta protokollet. Blev dock överstimulerad så blev totalfrys. Så besviken när man har ställt in sig på att få något tillbaka, men fick iaf 6 fina blastocyster till frysen.

    Gjorde FET i ostimulerad cykel denna veckan och ruvar alltså just nu - så spännande! Vid återförandet utbrast embryologen "nämen titta, den har börjat kläckas också, SÅ FINT!" Känner mig hoppfull men samtidigt går man runt med en konstant oro som många av er beskriver. Inte kan det väl gå, det kommer inte bli något, varför skulle det funka på första försöket, osv...

    Det som är allra jobbigast för mig är dock jobbet. Har en chef som beter sig riktigt illa och hon får mig att må så dåligt i allt det här. Hon fick mig att berätta när vi höll på med utredningen för då hade jag en rejäl dipp och blev sjukskriven för stress. I början var hon jättestöttande och ville veta allt (och jag berättade såklart, dum som jag var). Men nästan på dagen när jag började med sprutorna började hon bete sig annorlunda. Ifrågasatte mina leveranser, la mer uppgifter på mitt bord trots att vi kommit överens om ett par uppgifter jag skulle hålla mig till efter sjukskrivningen.

    När jag blev överstimulerad och knappt kunde röra på mig för jag var så svullen ifrågasatte hon mina sjukdagar och tyckte jag skulle vara på kontoret för "det är bra om du syns, folk frågar efter dig". Jag blev helt knäckt, samtidigt som jag var fullpumpad med hormoner. Tog mod till mig och frågade om något har hänt, och berättade att hon får mig att må dåligt och varför. Då svarar hon - och jag citerar - "ja men jag vill ju trycka till och testa dig för att se vad du klarar av".

    ??? Om man vet att ens medarbetare går igenom något av det svåraste man kan gå igenom som människa, inte fan väljer man att pressa dom lite extra under en sådan period?? Känner mig helt nedbruten. Som om man inte går igenom tillräckligt redan...

    Sorry för långt inlägg, ser det som någon typ av ventil att få skriva av mig. Någon som har varit i en liknande situation? Hur hanterar man en chef som beter sig såhär i samband med IVF? Känner ju att allt förtroende är borta och vill inte yttra ett ord till för henne om hur det går för oss.


    Åh håller tummarna för er att det fortsätter på rätt väg!

    Vi väntar på vår första kallelse så man går och kollar i postlådan varje dag..

    Berättade för sambons föräldrar förra veckan. (Mamma visste redan) Det var en lättnad!

    Men sen kommer nästa steg chefen! Är så orolig hur hon kommer ta det.. vet dock att hon har gjort samma procedur utan att det lyckades för ca 20-30år sen kanske.. hon är världens goaste och lättsammaste chef men man vet ju inte hur hon tar detta!? Så orolig! Kan verkligen bli på båda hållen!

    Jag förstår verkligen din frustation men låt henne inte vinna över dig och trycka ner dig! Hon kanske har varit i din sits och misslyckats eller är i din sits.. men det är såklart ändå inte okej att bete sig så! Men också förklarigt om fallet skulle va så..

    Håll dig stark och du behöver inte berätta hur det går för henne! Prata med dom som vet och hitta styrkan där istället!

    Kramar på dig!
  • LillaFågelSvart

    Tack för era fina svar och uppmuntrande ord!


    Ibland undrar jag om jag överreagerar på allt men så fort jag berättar för någon närstående hur chefen beter sig så tappar alla mer eller mindre hakan. Ändå skönt att det inte är mig det är fel på här :)


    fannylinnea: Jag blev helt paff av hennes kommentar, men svarade något i stil med ?ja, fast det är kanske lite dålig tajming att välja att testa och pressa mig just nu?. Det blev ett väldigt konstigt samtal. Men har involverat HR och har en dialog med dom, och siktar in mig på ett nytt jobb. Så vi får se hur det slutar.


    Förstår att du drar dig för att prata med din chef. Man vet ju aldrig riktigt hur dom kommer reagera. När min sambo berättade för sin (manliga) chef var han väldigt saklig. Sa typ: ?vi ska göra IVF, och jag kommer ha en del frånvaro under den närmsta tiden, och ibland kanske jag inte är på topp?. Mer behövdes inte. Nu har han en väldigt bra relation till sin chef, men han höll det ändå väldigt enkelt och det har funkat jättebra. Säker på att det kommer gå bra för dig, berätta bara precis så mycket som du är bekväm med!


    Loviisa89: Tack snälla! Läste att du också ska göra FET snart? Önskar dig stort lycka till!


    flickan89: Åh hoppas ni får er kallelse snart! Tiden kan ju inte gå långsammare än när man väntar på att allt ska dra igång.


    Har din chef själv gjort IVF tror jag att hon har all förståelse i världen, även om hon inte har lyckats. Påfrestningen och oron är ju densamma för alla som går igenom det. Kommer du berätta så fort ni har fått kallelsen eller du väntar tills allt drar igång?


    En stor kram till er alla!

  • misu80

    Nästa vecka har jag tagit semester, ska vara måndag - fredag i Stockholm och verkligen njuta av de sista dagarna innan behandlingen. På fredagkväll, dag 19, börjar jag spraya. Ska höra av mig till kliniken efter 1,5 veckas puffande och kolla om jag är nedreglerad. Hoppas att jag inte behöver spraya mer än 14 dagar innan det är dags för Menopur. Ska ta 412 enheter (kommer inte ihåg vilken enhet man räknar sånt här i Skäms) i 7 dagar, som det ser ut nu. Prel äggplock v.38

    Lite delade känslor, superspännande från äggplock och framåt, men jag är mycket skeptisk till läkemedel, tar aldrig något, inte ens en alvedon. Jag kommer att ha tagit mer läkemedel under de kommande tre veckorna än i hela mitt 39-åriga liv. Känns lite läskigt för jag är lite orolig för biverkningarna.

    Har ni haft biverkningar? Några som har stannat kvar lite längre?

  • LillaFågelSvart
    misu80 skrev 2019-08-12 10:37:05 följande:

    Nästa vecka har jag tagit semester, ska vara måndag - fredag i Stockholm och verkligen njuta av de sista dagarna innan behandlingen. På fredagkväll, dag 19, börjar jag spraya. Ska höra av mig till kliniken efter 1,5 veckas puffande och kolla om jag är nedreglerad. Hoppas att jag inte behöver spraya mer än 14 dagar innan det är dags för Menopur. Ska ta 412 enheter (kommer inte ihåg vilken enhet man räknar sånt här i Skäms) i 7 dagar, som det ser ut nu. Prel äggplock v.38

    Lite delade känslor, superspännande från äggplock och framåt, men jag är mycket skeptisk till läkemedel, tar aldrig något, inte ens en alvedon. Jag kommer att ha tagit mer läkemedel under de kommande tre veckorna än i hela mitt 39-åriga liv. Känns lite läskigt för jag är lite orolig för biverkningarna.

    Har ni haft biverkningar? Några som har stannat kvar lite längre?


    Vad roligt! Så spännande att komma igång!

    Jag körde korta protokollet så sprayade inte, men jag är som du när det gäller läkemedel. Tar aldrig något och var otroligt nervös över hur jag skulle må av alla olika läkemedel. Men måste säga att jag mådde över förväntan.

    Blev lite svullen av sprutorna och kände definitivt av det på humöret. Var arg mest hela tiden och var jag inte arg så ville jag gråta. När det sedan var dags för äggplock ordinerade dom diklofenak men det får jag inte ta pga astma, så fick 2 alvedon. Sen lokalbedövning och någon härlig smärtlindring genom armvecket :)

    Mådde bra under äggplocket men blev yr efteråt. Satt dock bara i 30 min, sen mådde jag OK igen. Blev dock tyvärr överstimulerad med supersvullna äggstockar och vätska i buken. Det satt i ganska länge, 1,5 vecka ungefär. 

    OTROLIGT trött under hela processen, säkert en effekt av både anspänning och hormoner. Men rena fysiska besvär klarade jag mig undan ganska bra.

    Hoppas du känner av minimalt med biverkningar! Jag tänker ändå att det i det stora hela är en sådan (förhoppningsvis) kort period i livet man pumpar i sig den här mängden läkemedel.

  • zey

    Okej tjejer! Någon här som vet om man får göra FET (alltså återföring) av blastocyst dag 6 istället för dag 5?

    Min klinik har stängt på söndag och jag fick ju självklart positivt idag... är så jävla ledsen och suttit och gråtit på jobbets toalett...

    Blir ju inte klokare om jag googlar heller.. gah! Vill inte berätta för kliniken att jag fått positivt, har sån ångest!

  • misu80
    LillaFågelSvart skrev 2019-08-12 11:18:12 följande:
    Vad roligt! Så spännande att komma igång!

    Jag körde korta protokollet så sprayade inte, men jag är som du när det gäller läkemedel. Tar aldrig något och var otroligt nervös över hur jag skulle må av alla olika läkemedel. Men måste säga att jag mådde över förväntan.

    Blev lite svullen av sprutorna och kände definitivt av det på humöret. Var arg mest hela tiden och var jag inte arg så ville jag gråta. När det sedan var dags för äggplock ordinerade dom diklofenak men det får jag inte ta pga astma, så fick 2 alvedon. Sen lokalbedövning och någon härlig smärtlindring genom armvecket :)

    Mådde bra under äggplocket men blev yr efteråt. Satt dock bara i 30 min, sen mådde jag OK igen. Blev dock tyvärr överstimulerad med supersvullna äggstockar och vätska i buken. Det satt i ganska länge, 1,5 vecka ungefär. 

    OTROLIGT trött under hela processen, säkert en effekt av både anspänning och hormoner. Men rena fysiska besvär klarade jag mig undan ganska bra.

    Hoppas du känner av minimalt med biverkningar! Jag tänker ändå att det i det stora hela är en sådan (förhoppningsvis) kort period i livet man pumpar i sig den här mängden läkemedel.
    Ja det känns väldigt spännande att få komma igång! Härligt att höra att det gick över förväntan för dig, och precis som du säger så är det ju en begränsad tid. Tack för att du delade med dig :)
  • Barnlängtan31år
    zey skrev 2019-08-12 14:53:00 följande:

    Okej tjejer! Någon här som vet om man får göra FET (alltså återföring) av blastocyst dag 6 istället för dag 5?

    Min klinik har stängt på söndag och jag fick ju självklart positivt idag... är så jävla ledsen och suttit och gråtit på jobbets toalett...

    Blir ju inte klokare om jag googlar heller.. gah! Vill inte berätta för kliniken att jag fått positivt, har sån ångest!


    Vår klinik har stängt söndagar men de sa till mig innan vår insättning att det skulle lösa sig om ÄL skulle infalla på en söndag. Tror man kunde göra insättningen en dag innan eller nått! Så det borde funka även på din klinik! Stort lycka till!
  • Söderlund
    zey skrev 2019-08-12 14:53:00 följande:

    Okej tjejer! Någon här som vet om man får göra FET (alltså återföring) av blastocyst dag 6 istället för dag 5?

    Min klinik har stängt på söndag och jag fick ju självklart positivt idag... är så jävla ledsen och suttit och gråtit på jobbets toalett...

    Blir ju inte klokare om jag googlar heller.. gah! Vill inte berätta för kliniken att jag fått positivt, har sån ångest!


    Jag tror, men jag vet inte säkert, att de bara sätter in så många dagar efter som de här fryst ned. Så har de fryst ned på dag 6 sätter de tillbaka dag 6, dag 5 på dag 5 osv. Känner verkligen med dig! Jag är i samma läge som dig, ska göra FET med 6-dagars och kan inte få omslag på en måndag, då blir det ingen insättning. Hoppas verkligen att min cykel inte förlängs, då kan det hända oss nästa vecka också...
  • Söderlund
    Söderlund skrev 2019-08-12 16:15:51 följande:

    Jag tror, men jag vet inte säkert, att de bara sätter in så många dagar efter som de här fryst ned. Så har de fryst ned på dag 6 sätter de tillbaka dag 6, dag 5 på dag 5 osv. Känner verkligen med dig! Jag är i samma läge som dig, ska göra FET med 6-dagars och kan inte få omslag på en måndag, då blir det ingen insättning. Hoppas verkligen att min cykel inte förlängs, då kan det hända oss nästa vecka också...


    Fast jag undrar om jag missförstått, är det 5-dagars du har och har fått omslag idag blir ju insättning lördag?
  • Hedblomster
    zey skrev 2019-08-12 14:53:00 följande:

    Okej tjejer! Någon här som vet om man får göra FET (alltså återföring) av blastocyst dag 6 istället för dag 5?

    Min klinik har stängt på söndag och jag fick ju självklart positivt idag... är så jävla ledsen och suttit och gråtit på jobbets toalett...

    Blir ju inte klokare om jag googlar heller.. gah! Vill inte berätta för kliniken att jag fått positivt, har sån ångest!


    Men om du fått omslag idag borde det bli på lördag? Jag har för övrigt satt in både dag 5 och dag 6 blastos på dag 5 :)
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
Svar på tråden IVF hösten 2019