• Anonym (Johan)

    Sambeskattning sjukdom

    Hej.

    Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

    Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

    Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

    Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

    Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

    Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

    Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

    HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

    IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

    Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

  • Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-24 11:33:46 följande:

    www.booli.se/slutpriser/stockholm/1/&minLivingArea=100&minSoldDate=2019-01-01&objectType=Lägenhet%2CParhus%2CRadhus%2CKedjehus%2CVilla

    Du framstår som rätt lat nu. Jag börjar förstå att pengarna rinner mellan fingrarna på er.


    Skulle inte betrakta Hagsätra som närförort. Närförort angränsar i min värld till staden. Den har inte två-tre ytterligare områden mellan sig och innerstaden.
  • Anonym (Johan)
    uska81 skrev 2019-11-24 11:44:34 följande:

    Men Johan har du inte tänkt på att när TVÅ stycken arbetar så jobbar dom dubbelt så mycket som dig och bör då få 10.000kr mer i månaden efter skatt. Ett par som arbetar bidrar mera till samhället än en person.


    Mina arbetsveckor är rätt ofta 70 timmar. Ett par som är hantverkare jobbar ofta 35 så nej

    Sen är inte antalet arbetade timmar definitionen av hur produktiv man är. Om så var fallet skulle tez Sveriges landslag bestå av de som tränade mest, inte de som var bäst på fotboll.

    Hur bidrar två personer som tillsammans tjänar lika mycket MER till samhället än en person som tjänar dubbelt så mycket? Den som tjänar dubbelt så mycket betalar mycket mer än dubbelt så mkt i skatt och belastar välfärden hälften så mkt.
  • Anonym (förstår)

    Förstår ts frustration. Det känns som om staten plockar russinen ur kakan. När det passar staten så ses familjemedlemmar som individer och när det passar staten så ses familjemedlemmarna som en enhet.

    Att din sambo försörjs av dig är en nödlösning. Vi lever i ett välfärdssamhälle och det ska vara möjligt för din sambo att bli självförsörjande. Ett förslag är att din sambo skriver in sig på arbetsförmedlingen som arbetssökande. Hon hamnar i rullorna och kommer tillbaka in i systemet. I längden kanske hon beviljas sjukersättning.

    Om du inte vill försörja henne och hon vill vara självförsörjande så kan ni bli särbo och hon ansöka om socialbidrag. Ni kan fortsätta vara ett par men bo i var sitt boende.

  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 11:39:25 följande:

    Jag har inga problem att finansiera välfärd. Jag tycker att välfärden är något bra i grunden. Tjänar jag dubbelt så mycket ställer jag upp på att betala dubbelt så mycket i skatt. Det som jag inte förstår att NÅGON kan försvara är varför jag ska betala mycket MER än dubbelt så mycket.

    Dessutom får vi inte glömma att på alla summor över 38 000 kr fasas alla pengar i arbetsgivaravgiften övrr till ren skatt. Även vid 30% platt inkomstskatt får jag alltså betala betydligt mer än dubbelt så mycket i skatt.


    Jo det har jag förstått, men du jobbar ju inte så mycket i syfte att finansiera välfärden, vilket du ironiskt uttryckte i förra inlägget. Var bara en kommentar på det "skämtet".

    Du får väl läsa argumemt från de som förordar progressiv skatt så får du kanske en bättre förståelse för varför de kan förorda det, även om du personligen inte håller med. Det är inte svårt att hitta sådana argument om du googlar.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-24 12:01:12 följande:

    Jo det har jag förstått, men du jobbar ju inte så mycket i syfte att finansiera välfärden, vilket du ironiskt uttryckte i förra inlägget. Var bara en kommentar på det "skämtet".

    Du får väl läsa argumemt från de som förordar progressiv skatt så får du kanske en bättre förståelse för varför de kan förorda det, även om du personligen inte håller med. Det är inte svårt att hitta sådana argument om du googlar.


    Har läst 100 tals argument. Men allt landar i att man är missunsam och inte klarar av att andra är produktivare än man själv. Jag är 1/100 del så produktiv som Elon Musk eller Petter Stordalen. Men har inga problem att erkänna det.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 12:26:56 följande:

    Har läst 100 tals argument. Men allt landar i att man är missunsam och inte klarar av att andra är produktivare än man själv. Jag är 1/100 del så produktiv som Elon Musk eller Petter Stordalen. Men har inga problem att erkänna det.


    Men sådana som Stordalen och Musk kan ju skatteplanera så att de slipper alla skatter i princip.

    Man får göra som vissa kollegor som startar eget, tar ut lön bid brytpunkten och tar aktieutdelning. Detta kampanjar ju inte en riksdagsmajoritet för och då är det acceptabelt enligt gängse uppfattning i tråden.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (S) skrev 2019-11-24 12:01:12 följande:

    Jo det har jag förstått, men du jobbar ju inte så mycket i syfte att finansiera välfärden, vilket du ironiskt uttryckte i förra inlägget. Var bara en kommentar på det "skämtet".

    Du får väl läsa argumemt från de som förordar progressiv skatt så får du kanske en bättre förståelse för varför de kan förorda det, även om du personligen inte håller med. Det är inte svårt att hitta sådana argument om du googlar.


    Tror inte ts är grinig över den progressiva beskattningen utan över att staten agerar olika när det kommer till bidrag och beskattning gällande om ts och hans sambo ska ses som en enhet eller som två separata individer.
  • Anonym (S)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-24 12:43:48 följande:

    Tror inte ts är grinig över den progressiva beskattningen utan över att staten agerar olika när det kommer till bidrag och beskattning gällande om ts och hans sambo ska ses som en enhet eller som två separata individer.


    Jo, han är emot progressiv beskattning också. Han har gått vidare i diskussionen. Och jag har bemött detta med att bli bemött som enhet ibland och som individ ibland tidigare i tråden, så det har jag inte missat.
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-24 12:43:48 följande:
    Tror inte ts är grinig över den progressiva beskattningen utan över att staten agerar olika när det kommer till bidrag och beskattning gällande om ts och hans sambo ska ses som en enhet eller som två separata individer.

    Varför sågar han då alla förslag om höjda ersättningsnivåer till sjuka och funktionsnedsatta?
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-24 12:43:48 följande:
    Tror inte ts är grinig över den progressiva beskattningen utan över att staten agerar olika när det kommer till bidrag och beskattning gällande om ts och hans sambo ska ses som en enhet eller som två separata individer.
    Fast det är enbart när det gäller försörjningsstöd och bostadsbidrag en sambos inkomst spelar någon roll, inte vid  i princip alla bidrag och ersättningar som TS felaktigt påstår i tråden.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom