• Anonym (Tjocka Märta)

    Varför är jag tjock?

    Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

    Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

    Kan någon förklara varför jag är så tjock?

  • Svar på tråden Varför är jag tjock?
  • Cheescake
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 18:18:29 följande:

    Ok. Från igår säger appen Kolhydrater 134g kvar, Protein 46 gram kvar och Fett 4 gram över. Men jag har inte gjort några inställningar och jag vet inte om det går heller. Du säger skippa massa saker. Andra säger ät vad du vill så länge kalorierna inte drar över. En del säger ät det du säger att jag inte ska äta men skippa saker du säger att jag ska äta. Vem jag ska lyssna på vet jag inte.


    Det är väldigt många som går ner i vikt att äta bra protein, fett och endel långsamma kolhydrater. Skippa vitt bröd, socker och snabba kolhydrater. Dessutom håller man sig mätt och småäter inte. Kalorier in och kalorier ut fungerar vissa men det i kombination med bra mat fungerar oftast bäst.

    Oavsett det du äter nu fungerar inte oavsett hur lite kalorier du än äter.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (Manolo) skrev 2020-01-19 18:39:55 följande:

    Jag tror du måste söka ordentlig hjälp. Du behöver tappa mer än halva kroppsvikten för att nå en normal nivå och det gör man inte utan rätt verktyg. Att skaffa appar eller hushållsvåg göra väldigt lite.
    Du äter fel saker i fel mängder. Fyra rågkakor med smör och mjukost är en bra frukost om du ska åka vasaloppet, Annars inte.
    Även om du mäter allt fett och socker du får i dej så är det ändå galet.
    Börja från noll och be en dietist ta fram en plan åt dej.
    Att du promenerar är bra, fortsätt med det. 
    Mer träning behövs inte. Du går redan runt med två hantlar som väger 30 kilo styck. Dygnet runt. Det skulle inte ens en styrkelyftare klara.


    Inget smör på mackorna. Jag har aldrig smör på kalla mackor bara pålägg. Smör på mackor måste smälta annars kan jag inte äta det. Jag vet att jag äter dåligt det har jag skrivit flera gånger. Jag har bara funderat över eventuela alternativ sedan jag startade tråden. Jag testade att äta havregrynsgröt men det var skitäkligt. Jag ska pröva 3 gånger till för jag så länge jag inte blir allergisk så vill jag pröva saker minst 4 gånger innan jag bestämt om det går att äta eller inte.
  • Cheescake
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 18:52:06 följande:

    Inget smör på mackorna. Jag har aldrig smör på kalla mackor bara pålägg. Smör på mackor måste smälta annars kan jag inte äta det. Jag vet att jag äter dåligt det har jag skrivit flera gånger. Jag har bara funderat över eventuela alternativ sedan jag startade tråden. Jag testade att äta havregrynsgröt men det var skitäkligt. Jag ska pröva 3 gånger till för jag så länge jag inte blir allergisk så vill jag pröva saker minst 4 gånger innan jag bestämt om det går att äta eller inte.


    Har du prövat att ha mera vätska i havregrynsgröt eller att göra havregrynsgröt på finmalen havregryn. Då blir den mer som mannagryn.

    Annars kan du äta smoothie, yoghurt eller knäckebröd. Eller en grovt brödskiva.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Cheescake skrev 2020-01-19 18:54:56 följande:
    Har du prövat att ha mera vätska i havregrynsgröt eller att göra havregrynsgröt på finmalen havregryn. Då blir den mer som mannagryn.

    Annars kan du äta smoothie, yoghurt eller knäckebröd. Eller en grovt brödskiva.
    Nej det har jag inte prövat. Det kan jag göra nästa gång. Jag har Gyllenhammars havregryn hemma och följde receptet på paketet.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 18:52:06 följande:
    Inget smör på mackorna. Jag har aldrig smör på kalla mackor bara pålägg. Smör på mackor måste smälta annars kan jag inte äta det. Jag vet att jag äter dåligt det har jag skrivit flera gånger. Jag har bara funderat över eventuela alternativ sedan jag startade tråden. Jag testade att äta havregrynsgröt men det var skitäkligt. Jag ska pröva 3 gånger till för jag så länge jag inte blir allergisk så vill jag pröva saker minst 4 gånger innan jag bestämt om det går att äta eller inte.

    Chiapuddning istället? Finns massor med recept på nätet. Hittade detta:


    180 kcal - Pudding på Chiafrön
    Kalorier 180kcal
    Författare Lisa på 5-2dietenrecept.se
    Ingredienser
    2 msk Chiafrön 2 dl Sojamjölk lätt (går att byta ut mot vanlig lättmjölk men lägg då på 24 kcal) 60 g Hallon frysta 20 g Apelsin Valfritt: toppa med 2 g solrosfrön + 12 kcal
    Instruktioner
    Enkelt! Väg upp hallonen i en skål och tina i mikron en minut. Tillsätt sojamjölken och mixa med en stavmixer (eller i en blender).
    Rör sedan ner chiafröna och låt stå i kylen minst en 1 timme (går också bra över natten).
    Ta ut puddingen och toppa med apelsin eller valfri frukt! Mums och mättande!
    Nutrition
    Serving: 1g | Kalorier: 180kcal

    Eller testa "over night oats" finns massor med recept, tex 1 dl havregryn + 1,5 dl mjölk står i en burk med lock i kylen över natten. Ät med bär eller frukt.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    nnnnnnnn skrev 2020-01-19 18:59:23 följande:

    Chiapuddning istället? Finns massor med recept på nätet. Hittade detta:


    180 kcal - Pudding på Chiafrön
    Kalorier 180kcal
    Författare Lisa på 5-2dietenrecept.se
    Ingredienser
    2 msk Chiafrön 2 dl Sojamjölk lätt (går att byta ut mot vanlig lättmjölk men lägg då på 24 kcal) 60 g Hallon frysta 20 g Apelsin Valfritt: toppa med 2 g solrosfrön + 12 kcal
    Instruktioner
    Enkelt! Väg upp hallonen i en skål och tina i mikron en minut. Tillsätt sojamjölken och mixa med en stavmixer (eller i en blender).
    Rör sedan ner chiafröna och låt stå i kylen minst en 1 timme (går också bra över natten).
    Ta ut puddingen och toppa med apelsin eller valfri frukt! Mums och mättande!
    Nutrition
    Serving: 1g | Kalorier: 180kcal

    Eller testa "over night oats" finns massor med recept, tex 1 dl havregryn + 1,5 dl mjölk står i en burk med lock i kylen över natten. Ät med bär eller frukt.
    Tack för tipset. Jag sparar det i receptmappen på datorn.
  • Anonym (Plopp)
    Anonym (Manolo) skrev 2020-01-19 18:39:55 följande:

    Jag tror du måste söka ordentlig hjälp. Du behöver tappa mer än halva kroppsvikten för att nå en normal nivå och det gör man inte utan rätt verktyg. Att skaffa appar eller hushållsvåg göra väldigt lite.

    Du äter fel saker i fel mängder. Fyra rågkakor med smör och mjukost är en bra frukost om du ska åka vasaloppet, Annars inte.

    Även om du mäter allt fett och socker du får i dej så är det ändå galet.

    Börja från noll och be en dietist ta fram en plan åt dej.

    Att du promenerar är bra, fortsätt med det. 

    Mer träning behövs inte. Du går redan runt med två hantlar som väger 30 kilo styck. Dygnet runt. Det skulle inte ens en styrkelyftare klara.


    Fyra smörgåsar (med ordentligt med pålägg) kan ju lätt innehålla över 1000 kalorier. Rätt stadig måltid.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (Plopp) skrev 2020-01-19 19:10:34 följande:
    Fyra smörgåsar (med ordentligt med pålägg) kan ju lätt innehålla över 1000 kalorier. Rätt stadig måltid.
    Appen säger 475 kcal.
  • Anonym (havre)
    nnnnnnnn skrev 2020-01-19 18:59:23 följande:

     


    Eller testa "over night oats" finns massor med recept, tex 1 dl havregryn + 1,5 dl mjölk står i en burk med lock i kylen över natten. Ät med bär eller frukt.
    Vatten funkar lika bra. Fast jag själv har nötter, tranbär och vaniljyoughurt till ..  
  • Anonym (fd fet)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 19:37:55 följande:
    Appen säger 475 kcal.
    Jag kollade nyss på det brödet jag har hemma och där ger 4 skivor utan nånting 475 kcal. Jag använder ingen app utan vägde 4 skivor och kollade vad det är för kcal per 100 gram och räknade ut det. Med pålägg till så kan kcal säker bli det dubbla, dvs över 900 kcal för 4 mackor med pålägg. 

    Nu blev jag nyfiken på vad du äter för bröd för jag skulle gärna äta något med mindre kcal.
Svar på tråden Varför är jag tjock?