• Kaninbunny

    Oetiskt med äggdonation

    Hej FL. Jag skulle vilja starta den allmän debatt om det här med äggdonation.

    Det är väldigt många som har svårt att få barn på egen hand och tar till ivf bland annat.

    När det kommer till spermie-och/eller äggdonation får det mig att må väldigt dåligt. Som jag har förstått det har inte barnet ifråga alltid rätten på sin sida att få reda på sitt ursprung, alltså vem som är donator.

    Känt är ju att adopterade barn ofta mår dåligt när de känner sig rotlösa och inte lyckas hitta sina rötter, även om de ser sina adoptivföräldrar som sina föräldrar naturligtvis. Det har gjort att de löper större risk för psykisk ohälsa.

    Inte heller är det etiskt rätt att köpa njurar av folk, och jag förstår inte varför det skulle vara okej att köpa ägg eller sperma av folk då det dessutom går ut över ett oskyldig barn. Jag kan förstå att man vill ha barn, men kan inte förstå hur man kan vara beredd att gå över lik för detta. Hade personligen aldrig klarat av att köpa ägg eller sperma av en okänd person utomlands just av den anledningen. Varför gör man det? Hur kan man tycka att det är okej? Och vad har barnet för rättigheter i detta?

  • Svar på tråden Oetiskt med äggdonation
  • Anonym (Läs på)
    Kaninbunny skrev 2021-04-09 12:41:39 följande:

    Man skapar ett barn som saknar rättigheter att gå till botten med sina rötter vilket är djupt oetiskt.

    Det är ditt barn på pappret men det är inte ditt barn genetiskt vilket spelar en betydande roll.

    Då är det enligt mig bättre att adoptera ett barn förutsatt att det går etiskt till då det redan finns ett barn som då behöver omsorg. Det barnet har i varje fall rättigheter. Och oavsett om dessa hade kunnat tillgodoses eller ej finns barnet redan. Varför skapa ett barn som saknar rättigheter från början?


    Jag tror att du valde att glömma bort att i Sverige har donationsbarn rätt att kontakta donatorn. Det finns rättigheter från början. Vill du få länkar till relevant lagstiftning?
  • Kaninbunny
    Anonym (this) skrev 2021-04-09 11:57:05 följande:

    Om de möts blir det kanske ett foster, ett ägg är inte ett barn, en spermie är inte ett barn.

    Kanske dags att gå och prata med någon för annars kommer man snart sitta och gråta när man tänker på alla kondomer och bindor som säljs


    Har aldrig påstått att en äggcell eller spermie enskilt är ett barn. Det är när dessa möts det eventuellt blir ett barn. Vi är överens om det. Vad vill du ha sagt med detta?
  • Anna 428
    www.svd.se/-forskning-intelligens-arvs-fran-mamman

    Kalle och Sara bestämmer sig för att använda av ägg- och spermie donation för de kan inte ha egna barn. Kalle är ingenjör och Sara är forskare, de gillar läsa böcker, långa samtal och åka skidor.

    Lisa är lokalvårdare som donerar sitt ägg som paras ihop med Mikaels spermier. Mikael är arbetslös och gillar spela dataspel.

    Hur blir det för Lisas och Mikaels barn att växa upp i Kalles och Saras familj? 
    Hen kommer dessutom aldrig veta varför hen inte gillar matte som Lisa och är dyslektiker som Mikael. Hen kommer aldrig förstå varför hen  vill slippa långa samtal och vill istället enbart spela dataspel till sina föräldrarnas stora besvikelse.
  • Anonym (Läs på)
    Kaninbunny skrev 2021-04-09 12:36:44 följande:

    Det är sin erfarenhet. Det är inte min erfarenhet. Det är heller inte vad forskningen på området visar.


    Återigen, ge exempel på forskningen, du kanske har misstolkat den och dragit felaktiga slutsatser.
  • Anonym (this)
    Kaninbunny skrev 2021-04-09 12:43:05 följande:
    Ledsen att göra dig besviken. Det är nog bättre om alla som är för äd och som ägnar sig åt det kunde nöja sig med det.
    Inga äggmackor med kvaviar, du använder inte bindor eller tamponger, du har inte ens mens, inga preventivmedel.. hur får du allt att funka? jag är genuint intresserad
  • Kaninbunny
    Anonym (.) skrev 2021-04-09 11:54:16 följande:

    Spelar ingen roll, för kvinnan har avlägsnat ägget med intentionen att inte bli det blivande barnets mamma. Det är inte ett barn kvinnan avvisar, utan ett ägg. Så kvinnan avvisar inte ett barn som behöver känna sig övergivet, utan ett ägg. 

    Det blir bara ett barn om den andra kvinnan tar emot ägget och låter det växa i henne. Så det är kvinnan som tar emot ägget som är barnets mamma.


    Ja med intentionen att det ska bli ett barn tillsammans med en mans spermie. Om det blir det blir det hennes och hand genetiska barn. Således är det omöjligt att det blir den gravida kvinnans barn då det inte är med hennes gener man skapat barnet. Äggcellen och spermien innehåller precis alla anlag för att tillsammans skapa en individ. Det enda barnet får från den gravida är näringen att växa, men blir inte den kvinnans barn för det och kan aldrig bli.

    Ja exakt och hur tror du det skulle kännas för det barnet om han eller hon lyckades få tag i den mamman? Att vara hennes genetiska barn men inte ha några band till henne annat än detta?

    Eller som det brukar vara - att det faktiskt inte går att ta reda på. Ännu värre.
  • Wald
    Anonym (Djupt oetiskt) skrev 2021-04-09 12:37:25 följande:
    Ja, självklart! Vi kan ju inte ha kameror installerade i privata hem, och tjänstemän som övervakar dygnet runt. Det är alltid ett vågspel att födas, och vara ett hjälplöst barn. Samhället kan bara göra SÅ mycket... men det de KAN göra, anser jag också att de ska göra.
    Verkligheten ser ut som så att det finns barn som lider på olika sätt. Även de som kanske skrattar i skolan.

    Nu kommer vi in på så mycket mer än kärnfrågan. Jag är för donationer,IVF och surrogatmammor. Jag är emot all form av misshandel av barn, oavsett deras bakgrund.

    Om jag som kvinna träffar en man på en resa och vi har sex. Det blir ett barn och jag väljer att tiga för mannen. Jag gör heller inga eftersökningar för att finna honom utan låter barnet växa upp med mig som ensamstående mamma och kanske en plastpappa. Är det mer etiskt än att jag åker och köper mig en burk spermier på en klinik?

    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • Kaninbunny
    Anonym (.) skrev 2021-04-09 11:54:16 följande:

    Spelar ingen roll, för kvinnan har avlägsnat ägget med intentionen att inte bli det blivande barnets mamma. Det är inte ett barn kvinnan avvisar, utan ett ägg. Så kvinnan avvisar inte ett barn som behöver känna sig övergivet, utan ett ägg. 

    Det blir bara ett barn om den andra kvinnan tar emot ägget och låter det växa i henne. Så det är kvinnan som tar emot ägget som är barnets mamma.


    Ja med intentionen att det ska bli ett barn tillsammans med en mans spermie. Om det blir det blir det hennes och hand genetiska barn. Således är det omöjligt att det blir den gravida kvinnans barn då det inte är med hennes gener man skapat barnet. Äggcellen och spermien innehåller precis alla anlag för att tillsammans skapa en individ. Det enda barnet får från den gravida är näringen att växa, men blir inte den kvinnans barn för det och kan aldrig bli.

    Ja exakt och hur tror du det skulle kännas för det barnet om han eller hon lyckades få tag i den mamman? Att vara hennes genetiska barn men inte ha några band till henne annat än detta?

    Eller som det brukar vara - att det faktiskt inte går att ta reda på. Ännu värre.
  • Anonym (.)
    Kaninbunny skrev 2021-04-09 12:41:39 följande:
    Man skapar ett barn som saknar rättigheter att gå till botten med sina rötter vilket är djupt oetiskt.

    Det är ditt barn på pappret men det är inte ditt barn genetiskt vilket spelar en betydande roll.

    Då är det enligt mig bättre att adoptera ett barn förutsatt att det går etiskt till då det redan finns ett barn som då behöver omsorg. Det barnet har i varje fall rättigheter. Och oavsett om dessa hade kunnat tillgodoses eller ej finns barnet redan. Varför skapa ett barn som saknar rättigheter från början?
    Fast barnet har rätt att få reda på sin donator, så varför ljuger du om att barnet saknar rättigheter till att få reda på sitt ursprung?
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (Djupt oetiskt) skrev 2021-04-09 12:31:17 följande:

    Det känns som att du inte är med i matchen. Jag argumenterar emot att tillverkning av barn med donerade könsceller blev tillåtet överhuvudtaget. Det är olika regeringar som har tagit besluten, som har skett gradvis, men alla har de styrts av PK-krafterna. Gaymaffian är MYCKET stark i Sverige - och i dess kölvatten har även andra grupper vädrat morgonluft. Som t.ex. kvinnor, som saknar befruktningsdugliga ägg. 


    Så egentligen är du emot HBTQ-personer och det du kallar PK-krafter. Är du även emot personer med annan hudfärg?
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation