• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Bebis2)
    Crazzy skrev 2021-09-12 21:51:45 följande:

    Jag bor i Stockholms län, så det kanske stämmer för Stockholms stad, men min barnmorska sa inget om att KUB inte längre var ett alternativ för mig som är 28 år .Exakt samma anledningar som jag har, vill kolla att det finns något med ett hjärtslag, och eftersom vi redan har tvillingar så vill jag säkerställa att det bara är en den här gången! Har bokat in ett VUL till 7+ den här gången, har du bokat in ngt nu?


    Ok, min väninna som är 30 år blev inte erbjuden KUB pga att hon är under 35 (Bor i Stockholm).

    Jag har också bokat tidigt ultraljud till 7+0 och inskrivning på MVC direkt efter. Så hoppas bara att det går vägen nu!
  • Anonym (Bebis2)
    CellieHanna skrev 2021-09-12 15:33:32 följande:

    Hej!

    Hur gör ni som jobbar heltid (och måste befinna er varje dag på arbetsplatsen) om ni har symtom? Jag är snart i vecka 7 och har börjat må riktigt illa. Får redan knapra lergigan både morgon och kväll men känner mig ändå ständigt bakis. Idag har jag legat på soffan exakt hela dagen och mått skit. 

    Känns jättejobbigt detta och hur man överhuvud taget ska reda ut jobbet... sitta i möten med massor av andra, hålla i möten och vara alert på jobbet känna ju sådär just nu. Är inte så att jag berättar det för någon på jobbet heller då det fortfarande är väldigt tidigt. 

    Att börja kuta ut från olika sammanhang för att man mår dåligt eller behöver spy kommer ju vara sjukt uppenbart. 

    Är det många av er som börjat få illamående? Era bästa tips, tack!! :) (har svårt att få i mig mat så det är inget alternativ just nu.. får i mig lite frukost, lunch och kvällsmat men ingenting där i mellan). 


    Jag fasar för det, att jag ska må för dåligt för att kunna vara på jobbet innan jag berättat. Får du Lergigan av bm eller vc?

    Förra gången jag var gravid och illamående hjälpte det med saltlakrits, Tuggummi. Åt mycket vindruvor, isglass och blodapelsin i början då jag hade svårt att få i mig mat.
  • Kiwikiwi
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-13 10:14:28 följande:

    Ok, min väninna som är 30 år blev inte erbjuden KUB pga att hon är under 35 (Bor i Stockholm).

    Jag har också bokat tidigt ultraljud till 7+0 och inskrivning på MVC direkt efter. Så hoppas bara att det går vägen nu!


    I somras när de var personalbrist så erbjöds inte kvinnor under 35 KUB i Stockholm, som jag förstår det, nu när personalstyrkan är "som vanligt" så finns de möjlighet att få en remiss från sin mvc :)
  • Anonym (Bebis2)
    Kiwikiwi skrev 2021-09-13 10:24:44 följande:

    I somras när de var personalbrist så erbjöds inte kvinnor under 35 KUB i Stockholm, som jag förstår det, nu när personalstyrkan är "som vanligt" så finns de möjlighet att få en remiss från sin mvc :)


    Ahh ok! Ja det stämmer ju in i tiden för hennes graviditet/KUB.

    Förra gången tackade jag nej till KUB, men denna gång kommer jag göra det.
  • Anonym (Äntligen)
    Nojjig skrev 2021-09-13 08:02:11 följande:

    Skönt! För oro är ju inte heller nyttigt. Jag oroar mig hela tiden, min sambo blir galen på mig. Men jag kan inte glädja mig, jag känner mig helt säker på att samma sak kommer hända igen. Sen blir jag orolig för att jag oroar mig = inte bra för kroppen med stresshormoner. Ja du fattar det blir en ond cirkel. Jag ska på inskrivning idag på mvc, ska ta upp detta och se vad de säger. Jag har bokat ett privat ultraljud i v. 8+0 som backup men slipper gärna den kostnaden med min nuvarande ekonomi.


    Förstår dig helt och hållet! Nästan så jag är inställd på att det kommer gå åt hvete istället för det är lättare än att känna glädje. Pratat med kurator som hjälper mig att inte känna mig helt onormal med mina känslor iaf och stressen jag känner kring allt.

    Ska ha hälsosamtal med min bm idag så får vi se om hon har nån plan för framtiden. Vet att vi ska få träffa läkare istället för bm när vi gör kub iaf.

    Börjat må illa som tusan nu så börjat bli riktigt svårt att inte tänka på det hela tiden.
  • Anonym (Bebis2)
    Nojjig skrev 2021-09-13 08:02:11 följande:

    Skönt! För oro är ju inte heller nyttigt. Jag oroar mig hela tiden, min sambo blir galen på mig. Men jag kan inte glädja mig, jag känner mig helt säker på att samma sak kommer hända igen. Sen blir jag orolig för att jag oroar mig = inte bra för kroppen med stresshormoner. Ja du fattar det blir en ond cirkel. Jag ska på inskrivning idag på mvc, ska ta upp detta och se vad de säger. Jag har bokat ett privat ultraljud i v. 8+0 som backup men slipper gärna den kostnaden med min nuvarande ekonomi.


    Känner också igen detta med oro. Men man har väntat så länge och mycket. Man vet ju att det inte är 100% att det stannar kvar/allt är bra, och det är ju såklart något man tänker på

    Kan inte heller glädjas ordentligt så jag inte vill bli för besviken om det händer nåt :( Känns lite som att detta är sista chansen med bebis.
  • Nojjig

    Jag träffade min barnmorska idag och som jag trodde får jag inget ultraljud via dem utan får bekosta det själv. Man måste ha fått tre missfall i rad sa hon. Spelade ingen roll att jag mår psykiskt dåligt och är orolig 24/7. Så nu är det bara att vänta 3 långa veckor tills mitt inbokade privata ultraljud.

  • Anonym (Uvi?)

    Kände hela dagen igår och idag en brännande känsla i underlivet, aldrig känt så förr. Det svider inte när jag kissar. Jag har lite begynnande svamp, ser jag själv, men det har jag haft mycket i mitt liv men det har inte känts såhär, som brännande känsla. Kollade med mvc som sa att slemhinnorna är känsligare vid graviditet och att svampinfektion kan kännas såhär när man är gravid. Men jag har haft svamp under tidigare graviditeter men inte känts såhär. De ville inte inte ta något urinprov. "Gå och köp pevaryl". Det ska man inte använda i onödan.. Någon som har erfarenhet av liknande besvär? Urinvägsinfektion kan väl vara farligt vid graviditet.. borde kanske kolla med vårdcentralen istället? När jag skulle ta gravtest idag med sticka för att se om strecket var starkare var dessutom urinen lite grumlig och ej genomskinlig som den brukar. Helt olik hur den brukar se ut.

  • Anonym (Bebis2)
    Nojjig skrev 2021-09-13 15:42:34 följande:

    Jag träffade min barnmorska idag och som jag trodde får jag inget ultraljud via dem utan får bekosta det själv. Man måste ha fått tre missfall i rad sa hon. Spelade ingen roll att jag mår psykiskt dåligt och är orolig 24/7. Så nu är det bara att vänta 3 långa veckor tills mitt inbokade privata ultraljud.


    Ja tyvärr räcker inte "bara" oro för att få ett ultraljud. Men man förstår ju samtidigt, det kostar ju en del. Vilken vecka är du i?
Svar på tråden BF maj 2022