• Anonym (Gumman)

Mode i könshår?

En fundering om det här med raka könshåret?

Hörde på jobbet idag från några yngre tjejer att den senaste "trenden" var helrakat nu inför sommaren och att "landningsbanan" var helt ute? Ville inte lägga mig i diskussionen utan kände mig mest som 100 år även om jag bara är 31. Kanske gammalt:)

Det jag undrar över är om det har gått mode i det här med rakat könshår och om jag är antik som bara ansar bikinilinjen till sommaren.

• Svar på tråden Mode i könshår?
  • Anonym (Ansad)

Jag brukar ansa lite i bikinilinjen samt klippa lite på längden. MEst för att jag tycker det är finare med hår än utan, men också för att håret faktiskt finns där som en slags skyddsbarriär.

Men visst får man göra precis som man vill, mode eller inte mode - så länge man gör det för att man själv vill...

• MikaelaOchEricaQudijo

varför vägrar mist svara för???

• Aaliyah

HannaoLillis; jag tänker fortsätta att skriva precis vad jag vill. Och så länge jag följer reglerna i forumet så är det inte mycket du kan göra åt det.

• Beatrize74

Håller helt med om att det inte känns riktigt "rätt" med helt rakat kön. Varför ska jag se ut som min åtta månader lilla tös där nere? Varför är det ok för mannen att tycka att det är mer upphetsande än hur jag ser ut i dag MED hår?

• Åsa

Naturligtvis handlar det om mode, även om det kan vara svårt för somliga yngre som vuxit upp med det att förstå. Det är ju ändå snart tjugo år sedan som det började bli vanligare att raka benen etc, och det är väl åtminstone en fem-sex år sedan intimrakningen började resan från kinky till mer normalt, även om attityderna forfarande varierar mycket och troligen är en minoritet över 25 som rakar mer regelbundet.

Jag kan inte tycka att det modet (mer modernt i somliga kretsar än i andra, men så är det ju även med andra moden) är mer extremt än att med jämna mellanrum förstöra sina fötter i spetsiga skor eller liknande, och jag tycker det är upp till var och en hur de gör. Däremot blir jag i likhet med Marsipan irriterad på historielösa ungdomar som förväxlar ett mode med hygien eller renlighet.

• Anonym (ja just de)

Åsa: mode och mode, jag hade aldrig ens sett eller hört om någon som helrakde sig när jag gjorde det första gången, följer jag ett mode då?

• Anonym (allt)

Tar bort allt för jag känner mig fräschare då. Tycker även att det är snyggare.

• Anonym (fru p)

Åsa: ja, om man åsyftar hygien som i sjukhushygien så är det ju inte bra att raka eller vaxa sig i underlivet som har så känslig hud. Större risk för infektioner i hud och hårsäckar då det blir slitage vid rakning/vaxning. Det var ju många år sedan man slutade med att raka födande kvinnor på förlossningen.

• Åsa

Anonym ja just de: Ja, något som plötsligt omnämns i tips i var och varnannan tidning och tycks ha blivit så pass utbrett, från att tidigare inte ha nämnts eller synts alls får nog kallas mode, även om någon enstaka i gruppen kommit på det helt själv. En blomma gör ingen sommar eller vad man brukar säga.
    Det är inte ett mode inom alla grupper, men så är det ju med de flesta trender i samhället.

En annan femma är (utan att uttala mig om dig personligen) att så gott som ingen någonsin inser eller erkänner sig följa ett mode, oavsett vad det handlar om. Oavsett om det är namn på barn, klädstil eller nu rakning så gör "alla" det "för sin egen skull" och "för att de tycker det är fint", även om det råkar bli så att hundratusen till plötsligt får precis samma idé samtidigt

Svar på tråden Mode i könshår?