• Anonym

Jag är så lättirriterad!

Jag undrar om det är någon som har det som jag...

Jag har sånt problem med mitt humör! Jag ses som en jätteglad och trevlig tjej på jobbet, och där stämmer det ganska bra. Men hemma och inför dem som jag känner väl, är jag sååå lättirriterad! Jag kan förstöra en hel dag med att vara irriterad och anmärka på "fel" som egentligen inte finns... En riktig ragata helt enkelt! Och inte är det vissa dagar i månaden, utan det är nästan för det mesta...

Jag har provat rosenrot, och jag tyckte att det funkade bra i ett par månader, men nu är jag lika irriterad igen, trots rosenrot. Jag har slutat med p-piller, och har kopparspiral, så inga hormoner där.

NÅGON som vet varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-09 19:28:08:
    Ny tråd, eftersom denna snart stängs: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m12303726.html

• Svar på tråden Jag är så lättirriterad!
  • Anonym (GALEN!!!)

Är jätte-hemsk själv, det har eskalerat med åldern och jag har blivit jätte-deppig på sistone. Tror att det kan vara antingen sköldkörteln (för mycket eller lite hormoner) eller B12-brist. Har varit på hälsokost och äter för närvarande massor med B12-vitamin. Har även bokat ett besök hos vårdcentralen med förhoppning att det gör en hormon-utredning på mig, känner mig galen vissa dagar och tycker själv att jag borde spärras in ibland. Min deppression är omotiverad, så därav tror jag det är nåt fysiskt som gör att jag mår så dåligt.
    Tror att läkarna idag skriver ut lyckopiller alldeles för lätt istället för att ta reda på orsaken, tror att många kanske har problem med sköldkörteln eller B12 brist.

• Anonym

Anonym (GALEN!!), så känner jag också. Jag vill också kolla upp alla värden först, innan jag ger mig på antidepp. Jag har också funderat mycket på både sköldkörteln och b-vitamnbrist... Jag äter också b-vitamin (alla sorterna, inte bara B12), samtidigt med rosenroten.

• Anonym

Mrs Jane Doe, så jobbigt att dina humörsvängningar har lett till att ni inte ska ha fler barn... Men skönt ändå att det funkar hyfsat för er, det verkar som att din man är väldigt förstående!

Min man tar också ganska mycket, är väldigt "snäll", men jag mår ändå så dåligt av att jag påstår att han gör fel, än här, än där, när det egentligen är MIG det är fel på!

• Anonym

Hej anonym (GALEN!!!) Var inte rädd för "lyckopiller", det är inte så farligt som det låter och du blir INTE beroende!! En depression utlöses ofta av någon traumatisk händelse i din vardag. Vissa människor har lite lägre motstånd mot motgångar..själv kom jag ihop mig med min chef, det var allt annat än trevligt att gå till jobbet. Även om vår relation blev lite bättre, så fortsatte jag att må dåligt. Till slut tog jag mod till mig och ringde en psykologisk mottagning. Var rädd att dom bara skulle avfärda mina problem, men döm min lättnad när doktorn sa att jag hade alla klassiska symptom på en depression. Fick äta Citalopram i nästan ett år, trappade själv ner dosen när jag kände mig bra. Jag har mycket att tacka medicinen. Observera dock att jag inte rekommenderar att äta den vid graviditet eller amning, hör med läkare först. Slutade själv helt med medicinen när jag blev gravid. Mitt barns födelse och första tid var mycket jobbigt och jag fick tillbaka mina depressionssymptom. Ammar dock fortfarande och får därför ingen medicin utskriven..men det går framåt. känner dock igen mig när ni pratar om humörsvängningar, det mesta går ut över mina stackars katter...kanske tur för min sambo det...hihi!

• Anonym (GALEN!!!)

Men jag vill undvika lyckopiller då jag inte har någon utlösande faktor av min depression, tror mer att det är hormon- eller vitamin-brist betingat. Vill inte lösa det på fel sätt utan angripa problemet direkt, jag tror att många äter anti-depp fast dom egentligen har andra problem (hormonrubbningar alt vitaminbrist)

Trådstartaren - har ditt humör blivit bättre med B-vitamin?

Om det visar sig att mina hormonvärden är som dom ska, kommer jag har relatera mina humörsvängningar på b-vitamin brist, det bara KAN inte vara nåt annat. Fick även tipset att äta magnesium och har faktiskt haft kramper av och till i vaderna nattetid, ett symptom på just magnesium-brist.

• Anonym

Anonym (GALEN!!!), ja, jag tycker att humöret har blivit bättre nu, men jag kan ju inte säga om det är rosenroten eller b-vitamin... Jag tar båda samtidigt. Fast jag känner mig ändå inte okej, för jag är så himla TRÖTT! Jag är inte riktigt lika irriterad, men det är svårt att hålla humöret uppe när man inte känner sig särskilt pigg.... Kanske skulle ta och kolla hos en dr ändå. Men jag väntar tills efter sommaren, så att de ordinarie är på plats.

• Anonym

Vi sitter i samma båt.. jag är också väldigt lättirriterad, förstår inte hur min stackars sambo/älskling ska stå ut med mig, för jag är nog inte den gulligaste livspartnern just nu... Fick lagrigan utskrivet av min läkare, något som skrivs ut mot lite av varje åksjuka,klåda.. mm. det ska tydligen vara lugnande, men jag har då inte märkt någon skillnad. Däremot fick jag taktil-massage av min svär-moster vilket var helt underbart.. så skönt att få känna sig lite lugn och sova bättre.. en stund i allafall. Funderar på att börja med gravid-yoga, det ska tydligen vara bra..

• Anonym (syster)

Hej!

Är så glad att ha hittat denna tråd.
    Är PRECIS LIKADAN!!
    Tänder till på 2 röda, på minsta lilla..

Är enormt stressad, och har ofta hjärtklappning, kallsvettas på saker jag tänker att jag måste hinna göra.. el dylikt.

Känner mig som en bitter gammal surtant, som är ELAK MOT ALLA... försöker hålla humöret uppe, men så kommer det nåt och allt rasar!

Har inte varit till någon läkare... har gått hos en terapuet, men det var sååå dyrt.

Vad 17 gör man när man är såhär?
    Vad är ROSEENROT? var får man tag på det?

Kram alla

• Anonym (Argbiggan)

Anonym (Syster):

hejsan!
    Det behöver inte vara dyrt att gå hos psykolog, jag har gått på psykiatrisk mottagning inom landstinget där det kostade mig 80 kr per tillfälle, så man måste inte gå till en privat, för de är ju däremot mycket mycet dyrare. Däremot kan det vara ganska lång väntetid hos landstinget, särskilt om du ska ha kbt-behandling eller annat än 'vanliga' stödsamtal.

Rosenrot ska finnas på hälsokoster så vitt jag vet, tänkte testa det jag med!

Hoppas du hittar något sätt som gör att du kan slappna av lite mellan varven, du låter stressad, stackare Sköt om dig och trevlig torsdag! kram

• Anonym

Hej!

Ja, Argbiggan och syster, Rosenrot finns på hälsokost. Köp en som är extra stark bara! Annars märker man inte av den. Jag har Naturapotekets, men det finns lite olika.

Kram på er!

Svar på tråden Jag är så lättirriterad!