• Anonym

Jag är så lättirriterad!

Jag undrar om det är någon som har det som jag...

Jag har sånt problem med mitt humör! Jag ses som en jätteglad och trevlig tjej på jobbet, och där stämmer det ganska bra. Men hemma och inför dem som jag känner väl, är jag sååå lättirriterad! Jag kan förstöra en hel dag med att vara irriterad och anmärka på "fel" som egentligen inte finns... En riktig ragata helt enkelt! Och inte är det vissa dagar i månaden, utan det är nästan för det mesta...

Jag har provat rosenrot, och jag tyckte att det funkade bra i ett par månader, men nu är jag lika irriterad igen, trots rosenrot. Jag har slutat med p-piller, och har kopparspiral, så inga hormoner där.

NÅGON som vet varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-09 19:28:08:
    Ny tråd, eftersom denna snart stängs: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m12303726.html

• Svar på tråden Jag är så lättirriterad!
  • Anonym (syster)

ja, det ska jag prova!!

Har gått ner i vikt, å har knappt någon aptit längre. Så fort jag äter får jag hjärtklappning.

Min sambo jobbar väldigt mycket, å när han inte jobbar är han ute med sina kompisar. vilket har resulterat i att vi tjafsar rätt mycket om det, för jag säger att jag inte orkar med och ta hand om barn och hem JÄMT.
    Åsså mår jag dåligt över att vi har bråkat.. åsså är det bara en ond cirkel.

• Anonym

Men "Syster", det låter inte alls bra ju! Det låter som att du mår jättedåligt! Och du verkar ha det jättejobbigt med din sambo, som dels jobbar så mycket, och sen går ut med sina kompisar när han väl är ledig!

Stackars dig! På dig tycker jag det låter som att du är utbränd, eftersom du har hjärtklappning och svettas också... Jag tycker du skulle gå till en läkare istället!

Kram!

• Anonym (syster)

Utbränd?!
    Har aldrig tänkt att det skulle vara så farligt...
    Men jag mår verkligen inte bra.. orkar knappt nånting..

• Anonym

Har gått till psykolog, b-vitamin, rosenrot. Men jag är arg ändå. Börjar misstänka att det är min personlighet och att jag helt enkelt är irriterad hemma för jag är den som tar mest ansvar.

• Anonym

(Syster), jo så tror jag att det kan vara... Gå till en läkare och hör vad de tror om det! Så ska du inte behöva må....

Anonym, nej men usch, säg inte så! Så skulle det kunna vara för mig också. Dels har jag kontrollbehov, som gör att jag blir trött och irriterad hemma, och dels har jag "ärvt" min pappas humör, han blir också lätt irriterad... Men jag VILL verkligen inte bara acceptera att man får vara så här, jag VILL att det ska gå att göra något åt det!

Läste just nu i MåBra om rysk rot, det kanske kunde vara värt att prova? Nån som har hört talas om/provat det?

• Anonym (jag med)

Som sagt, känner igen mig!

Har nu fått antideppiller (fluoxetin) och mår kanonbra! Inte alls sur, ledsen och irriterad. Är mycket lugnare nu och kan hantera stressen i vardagen. Ska även få gå tll en kurator på vårdcentralen.

• Anonym

"Jag med", var duktig du var som tog tag i din situation!! Hur länge har du ätit medicinen? Räckte det med ett besök på vc, eller fick du ringa nån annanstans?

Jag har köpt rysk rot idag, så det ska jag börja med imorgon. Jag är egentligen knäpp som experimenterar själv, det skulle säkert varit bättre att gå till en läkare... Men men, nu testar jag rysk rot, och om inte DET funkar, så ringer jag.

• Anonym (En till...)

TS, när du bekrver ditt kontrollbehov hemma, samt att din pappa är lättirriterad stämmer det på mig med
    I helgen vakande jag en morgon och hade yrsel samt mådde illa. Mådde sedan pest hela dagen, låg mest och vilade.
    Kände igen symptomen från några år sedan då jag blev dålig och det tog ett år (!) att bli " som vanligt" igen. Hade då konstant yrsel och det kändes som jag gick runt i en "bubbla" (overklighetskänslor kallas det på fackspråk)
    Vill aldrig vara med om det igen...och helt klart var dte jag själv som drev mig till detta tillstånd
    Så efter det så har jag blivit på min vakt...vill aldrig ha det så igen!
    Det tar ju så himla mycket energi att vara irriterad! Kroppen sa ifrån i helgen helt klart. Så nu har jag verkligen ansträngt mig ett par dagar, och faktiskt lyckats riktigt bra med att hålla humöret i schack! Jätteskönt. Och yrseln har försvunnit också.

Så, nu fick jag skriva av mig lite....ser fram emot rapport om den ryska roten!

• Anonym

"En till...", usch, det lät ju inte alls bra! Skönt att det är bättre nu, men samtidigt så ska man ju inte behöva ANSTRÄNGA sig för att fungera i vardagen... Så känner jag också, OFTA, att jag bara kämpar och kämpar för att vara "som vanligt"... Vad gjorde du sist du mådde dåligt, då det tog ett år att bli frisk? Hade du nån medicinering då?

Har tagit den ryska roten idag, men känner inget särskilt. Idag har jag varit TRÖTT, jag vet inte riktigt vad det beror på. Jag ska köra på med rysk rot nu, och se vad som händer.

• Anonym

Idag har jag mått mycket bättre! Jag vet ju inte säkert om det beror på rysk rot, men jag hoppas det! Tänk vad skönt att få känna sig så här varje dag...

Men det kan lika gärna bero på att jag har fått mens idag, och då brukar det alltid vara bra (tror jag). Dagarna innan mens är värre.

Svar på tråden Jag är så lättirriterad!