• Anonym

Jag är så lättirriterad!

Jag undrar om det är någon som har det som jag...

Jag har sånt problem med mitt humör! Jag ses som en jätteglad och trevlig tjej på jobbet, och där stämmer det ganska bra. Men hemma och inför dem som jag känner väl, är jag sååå lättirriterad! Jag kan förstöra en hel dag med att vara irriterad och anmärka på "fel" som egentligen inte finns... En riktig ragata helt enkelt! Och inte är det vissa dagar i månaden, utan det är nästan för det mesta...

Jag har provat rosenrot, och jag tyckte att det funkade bra i ett par månader, men nu är jag lika irriterad igen, trots rosenrot. Jag har slutat med p-piller, och har kopparspiral, så inga hormoner där.

NÅGON som vet varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-09 19:28:08:
    Ny tråd, eftersom denna snart stängs: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m12303726.html

• Svar på tråden Jag är så lättirriterad!
  • Anonym (kontroll)

Precis, att behöva känna att man anstränger sig för att vara "normal" för sina barn iaf för de små är oerhört jobbigt!
    Skulle också vilja vara ifred, o. kunna ta hand om mig själv, hemskt o. skriva, värre o. säga!
    Tös: ngt. råd, du som verkar veta?

• Anonym

Skönt att ni känner likadant! Men VARFÖR blir det så?? Egentligen så vill jag ju inget hellre än att vara med min familj... Jag älskar ju dem så mycket, och ändå ORKAR man inte!

• Anonym

Ts, du undrar varför det blir så här, att man inte orkar fast man älskar dom.

Det är inte så konstigt, ork och kärlek hänger inte ihop så.
    Du är människa, människor har gränser för vad dom klarar.
    Din kropp och psyke försöker tala om för dig att du är nära gränsen nu, nånting måste ändras, vad vet inte jag.

Men du kan inte mer än du kan, det kan ingen av oss.

Ta hand om dig själv, så kommer resten också.

När jag och mina barn åkte till Kanarieöarna så visade flygvärdinnan hur syrgasmaskerna funkade, hon avslutade med att säga:

"Ni som reser med barn, sätt på er själva er mask först."

Det gick ett sus i flygplanet, vadå??
    Barnen måste ju komma i första hand.
    Så tänkte jag med.

Men sen sa hon:

"För vem ska ta hand om era barn om ni har tappat medvetandet?!

Aha, sa vi passagerare samfälligt, när tjugofemöringen trillade ner.
    Utan fullt syreintag är du inte den bästa mamman du kan vara.
    Se till att ha fullt syre, ts. :)

• Tös

TS - Låter som du har en sund man. Lyssna på honom o vänta inte för länge. Varför inte ringa idag o få tid till nästa vecka. Jag minns hur det var...sen...det är ingen fara med mig, jag fixar det här. BAH! Vad du än gör...vänta inte för länge! Det finns otroligt mkt risker man lekar med när man kör slut på kroppen. O du vill väl vara kvar i livet hos dina barn o din man? Inte för att skrämmas..men väntar man får länge kan hjärtat o hjärnan ta stryk regält.

Tröttheten måste du ta hänsyn till! Det är din kropps sätt o berätta att kroppen är slut. Den måste få vila! Sova! Jag sover själv otroligt mkt. 3 timmars middagslur + hela nätterna. Men jag har inga barn jag måste ta hänsyn till utan bara mig själv. Visst en sambo..men han får köpa läget ang. allt. Jag är inte världens trevligaste direkt...

Allmän fråga: Vad gör att det är så jobbigt o säga till om lite space? Att få vara i fred? Kan inte någon annan ta hand om era barn en stund?

O varför ni mår dåligt..är för att ni kört slut på er själva. Batteriet är tomt! Jag gjorde det...o idag sitter jag här. Antisocial, vågar inte träffa folk, vågar inte handla, lever i 'skräck', känner mig allmänt misslyckad osv. Pensionär o när jag blir frisk o när jag kan börja känna gläjde igen...det blir en annan dag.

Så vad ni än gör...TA HAND OM ER!

*kram*

• Anonym (kontroll)

Skulle det då i så fall vara detta som utlöst fibromyalgin i kroppen på mig iaf delvis kanske?

• Tös

Om stressen utlöst fibron? Jag har ingen aning. Kan kan det ju alltid. Många som har fibro blir ju sämre när de har stress i kroppen.

Det här kan låta som flum men jag pratade med en allmänt kunnig människa på alternativa vägar. O enligt hennes lära är fibro en reaktion från kroppen att mag/tarmsystemen är kassa. Hur mkt det stämmer det vet jag inte. Kom bara o tänka på det när du skrev om fibro.

Kroppen är en märklig sak som vi är alldeles för dåliga på att ta hand om.

*kram*

• Anonym (kontroll)

Kanske kan stämma lite, för många som har fibro har även magproblem.

• GuldKlimpen

Hej du!!

Jag är precis likadan...

Det där med att det inte finns hormoner i kopparspiral är fel. Tyvärr fick jag ta ut min efter cirka ett år på grund av min pms. Min gynekolog sa att ungefär 20% kan inte ha kopparspiral, bland annat för humörsvängningar... Så hade jag varit dig, hade jag tagit ut spiralen!! Kan funka!!

Kram, hoppas det ordnar sig!!

• Anonym

Jag hinner inte skriva så mycket nu, är på väg att lägga mig och kolla på en film med familjen. Men midsommarhelgen har varit BRA, och det känns så skönt! Antagligen är det så för att jag vet att jag är ledig i tre dagar, då kan jag kanske slappna av på ett annat sätt.

Tack för alla era inlägg, ni har så rätt i det ni skriver... Klart att man måste ta hand om sig, och som Anonym skrev, så är ju barnen väldigt beroende av att ha en bra förälder... De har ju bara mig (och sin pappa förstås! ), så det är ju viktigt för deras skull också att jag mår bra.

Guldklimpen, nu blir jag alldeles chockad! Tror du att det har med spiralen att göra?? Jag som satt in den för att slippa humörsvängningar.... Jag som var så glad att jag var av med alla hormoner...

• Anonym

Det känns bra även idag, undrar om det verkligen har vänt?? Det skulle vara så skönt om jag inte behövde ringa till läkaren, utan att deppen "bara försvann"! Kan man ha sån tur tro??? Eller så är det bara tillfälligt...

Svar på tråden Jag är så lättirriterad!