• Anonym

Jag är så lättirriterad!

Jag undrar om det är någon som har det som jag...

Jag har sånt problem med mitt humör! Jag ses som en jätteglad och trevlig tjej på jobbet, och där stämmer det ganska bra. Men hemma och inför dem som jag känner väl, är jag sååå lättirriterad! Jag kan förstöra en hel dag med att vara irriterad och anmärka på "fel" som egentligen inte finns... En riktig ragata helt enkelt! Och inte är det vissa dagar i månaden, utan det är nästan för det mesta...

Jag har provat rosenrot, och jag tyckte att det funkade bra i ett par månader, men nu är jag lika irriterad igen, trots rosenrot. Jag har slutat med p-piller, och har kopparspiral, så inga hormoner där.

NÅGON som vet varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-09 19:28:08:
    Ny tråd, eftersom denna snart stängs: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m12303726.html

• Svar på tråden Jag är så lättirriterad!
  • Tös

Jag är beredd o hålla med. Ett enkelt blodbprov kan hjälpa en mkt. Tyvärr om man söker för depp är det inte alltid grundregel o kolla blodprov. För min del tog det lite mer än 2 år innan jag blev ordentligt utredd.

Så sök läkare o be honom kolla upp dina värden!

• Anonym (Mia)

Jag är exakt likadan. Jag KAN inte kontrollera det, vad än folk tror. Stöter bort vänner, familj, alla med mitt humör. Mitt dåliga samvete gör bara att mitt humör blir sämre

Jag har ätit olika antidepressiva i 2år. De hjälper faktiskt jättemycket! De jämnar ut humöret, även om man inte är deprimerad i botten. Läkarna misstänker att jag har ADHD, då är det rätt vanligt med sådant humör. Nu vill det sig så illa att jag inte tål medicinerna och har varit tvungen att sluta, och gud vilken häxa jag är igen
    Ska köpa eye q från hälsokosten som hjälpt många med ADHD både med koncentration och humör.Kan vara värt ett försök

• Anonym (kontroll)

Anonym (mia) du kunde lika gärna beskrivit min situation, jag kan inte heller alls behärska mig så bra gentemot någon (oftast närstående).
    Däremot verkar det antidepressiva prep. jag fått att fungera nu!
    Jag får sova om nätterna, o. orkar med allt bättre än innan.
    Oljor som eyeque o. likn. har jag gett min son som tyvärr verkar ärvt detta fr. mig med framgång. Lycka till!

• Anonym

Låter som att antidepp skulle kunna hjälpa mig med... Att jämna ut humöret låter toppen!

Just nu mår jag MYCKET bättre, men det räcker att jag är lite trött efter jobbet, så kommer irritationen DIREKT!

Usch, jag känner mig så dum att jag inte har ringt till läkare ännu... men det känns så knäppt nu när man mår ganska bra... Jag väntar nog tills det är illa igen....

• Tös

TS - Nyfikenhetsfråga. Kost. Hur äter du? För äter inte jag var 3-4 timme så blir jag skitgrinig. Kanske också kan vara till en hjälp?

• Anonym

bara ett tips! börja INTE med antidepressiva medicin - utan att ha provat m allt annat! som ngn skrev, kosten! eller kanske ngn brist på vitamin? rosenrot funkade rätt bra på mig!

åt nämligen själv cipramil i några år och visst hjälpte det mot depressionen (man kan även få den mot PMS-besvär!)
    MEN. den gjorde mig vad ska jag säga --- neutral i mina känslor! känslor för min dåvarande sambo och för vänner med!kände inte så mkt emåati och var nog rätt likgiltig! men visst depressionen blev ju betydligt lättare! sen försvann sexlusten med!

så överväg innan ni tar det sådna medel!

• Anonym (Mia)

senaste anonym - det är inte meningen att man ska bli neutral, då får man prova en annan medicin. Jag var normal i känslorna, enda skillnaden för mig var att jag fick mer tålamod och inte hade sånt berg-och dalbanahumör.
    Enda problemet för mig var den svåra abstinens jag fick när jag skulle sluta med dom.

• Anonym

hmmmm konstigt att inte mon "kontakt" - som jag gick och pratade med sa det?! har en kompis som hade samma symptom!

• Tös

Alla jag har hört med som käkar piller känner sig/har blivit känslokalla. Det känner inte alls som de gjorde förut inför ex. barnen, familjen, släkt, vänner mm.

• Anonym (jag med)

Jag har varit hemma med barnen i två år nu. PÅ två år har jag inte gått på toa i fred, inte hunnit läsa tidningen, inte ätit i lugn och ro osv - har alltså varit tillgänglig för mina barn dygnet runt. Det har börja tära på mig och jag vill inte vara ensam med barnen längre. Jag är trött på dem rent ut sagt. Eller egentligen inte, det är väl mest att jag känner ett sådan tenormt behov att få göra något för mig själv någon gång. I bland känner jag att jag vill rymma hemmifrån en manad och bara gör sådant JAG vill. I fred! Jag skriker och gnäller på barnen för jag har ingen tolerans längre. Det får mig att känna mig som världens hemskaste mamma.

Jag vet inte hur länge jag orkar med det här. Jag ringde till vårdcentralen för att jag kände att jag behövde prata med en kurator. Numret till kuratorn kunde man inte ringa till direkt, så jag ringde en distriktsköterska, men hon visste inte heller hur man skulle komma i kontakt med henne (!) Man var tvungen att ha remiss och behövde jag hjälp kunde jag ju åka till akutpsyk! KÄndes lite drastiskt.... När jag berättade att jag var mammaledig till två små barn och att jag mådde dåligt så sa hon bara att" jo jag är ju mormor själv och det äääär ju jobbigt att ha små barn" Ungefär som att mitt problem inte är ett problem...

Har ätit antidepressiva förr och dt hjälpte mig enormt. Det känns dock som att jag vet vad problemet är - jag är bara mamma. Tyvärr så är det ju svårt att göra något åt det för jag kommer ju att vara mamma ett bra tag framöver Missuppfatta mig inte, jag ÄLSKAR mina barn. Jag är bara lite slutkörd. Vills hjälps min sambo åt här hemma, men det är ju ändå jag som har huvudansvaret eftersom det är jag som går hemma med dem.

Tror att trötthet spelar roll - har inte sovit en hel natt på två år.

Nu har jag "gnällt av" mig lite. Tack för att ni ville lyssna

Svar på tråden Jag är så lättirriterad!