• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • miia75

Hej hej!
    Min dotter är svensk/svensk, min son är svensk/gambier och så har jag en liten i magen som blir svensk/nigeriansk..

En underbart härligt "mixad" samling!

• systerduktig

Hmmm... Jag älskar min son och tycker han är vackrast och snällast och trevligast och smartast i världen - men jag brukar inte säga att han är en perfekt blandning. Jag tycker det fokuserar på lite fel saker på nåt sätt. Som att det är en väldigt viktig sak att han är blandad.

En killkompis (från Tanzania) berättade att han träffat tjejer som uttryckligen sa att de ville ha "mulatt-barn" och inget annat. Som om de inte ville skaffa barn av kärlek till en särskild människa, utan bara såg till människans hudfärg. Sådan vill jag aldrig framstå! Jag väljer inte vem jag blir förälskad i, det bara händer. Och när jag blev förälskad i min sons pappa och han i mig ville vi ha barn tillsammans. Det blev ett barn som är otroligt starkt och friskt, som har väldigt lätt för att lära och som är grymt sött, men beror det på blandningen av gener? Vad formar oss mest? Arv eller miljö?
    Dock kan jag, vars mamma haft hudcancer, känna att min sons hudfärg för med sig en positiv egenskap (bättre solskydd).

En intressant sak är också att jag tydligt märker att sonen intresserar sig för andra människor med samma hudfärg som honom. Han verkar känna samhörighet med dem, oavsett vilken kultur de har.

Därför skulle jag gärna se att den här tråden utvecklades på ett annat sätt. Att den blev ett forum där vi kan prata om vilka problem vi möter, hjälpa och råda varandra. Och skapa något gemensamt, så att våra barn kan få känna att de har några "likadana". För i min släkt finns det inte en människa som liknar min son, och inte i hans pappas släkt heller. Hur känns det? Vilken identitet skapar det åt barnen?

• Tiiina86

nä d va ju inte meningen att den här tråden skulle dra åt d hållet den gjorde d var bara en komentar man vart irriterad på men tycker alla ska prata om det tråden skapades för istället våra barn..

ja har oxå märkt att min dotter dras till dom med samma färg, henens pappa är itne alls med i hennes liv så hon har ingen från den sidan. men min pappas tjej är ifrån bronx å är mörk så vi brukar träffa henne å hennes släkt så d tycker jag är skönt att hon får lite ifrån den delen. jag funderar på att köpa en bok om tanzania som hon kan ha på rummet å titta på bilder i. men annars så kommer hon nog itne ha så mycket därifrån, min pojkvänn e från chile så hoppas hon kan lära sig lite spanska å så.

å problem som uppstått d e väll rasister men d berätta ja om i förra tråden "vi som ahr mulatt barn" att d va en rasist som kom fram å skrek va fan d e ju en neger unge så sprang han fram å sträckte händerna efter henne å bara skrek att ja skulle ge henne till honom, men vi sprang därifrån så d slutade lyckligt, sen har d hänt 2 gånger att barn fråga om ja hämta henne på flygplatsen. så då undrar ju hon varför dom säger så för ja e ju hennes mamma. så d ja känner mig lite orolig över ,som ja läste från en tjej som e en  mulatt att dom känner att dom itne tillhör invandrare eller svensk elelr rättare sagt folk kan itne plasera dom. hoppas hon itne känner så när hon blir äldre.

ursäkta så mycke stav fel men har äldre data å den hinner itne riktigt med när man skriver så då blir d konstigt å orkar inte rätta allt:)

• Alyssa

Cdot! Jag förstår och håller med dig, förstår inte varför betona om barnet är brunt eller svart?

Inget speciellt med det. Jag är själv mulatt men tycker inte att det är något att betona. det syns och inget mer med det.

Kan säga att även min kompis som är en svart tjej från Uganda undrar varför det finns sånna här trådar. Hennes barn är mulatt men hon tycker inte att det har någon betydelse.

Hennes dotter är en söt liten tjej precis som alla andra tjejer, mulatt eller inte.

• Alyssa

miia75 samlar du på mulatter från olika länder?

"En underbart härligt "mixad" samling! "

• Sweedie

haller med cdot och alyssa! det e barn vi snackar om! inte ngn klubb for husdjurs innehavare. typ.. vi som har virvelmarsvin!

• miia75

Alyssa; Nej, jag använde ordet "mixad" pga att det blev ett jädra rabalder om denna tråd. Lite ironi, som du kanske inte förstod..
    Vad jag har märkt här på FL är att det är så otroligt mycket skitsnack om varandra. Är det verkligen vuxna människor här??

Som du kanske såg har jag en underbart dotter som är "perfekt", har en svensk pappa och jag som är svensk mamma. Men även en son som har en gambisk pappa.
    Och nej igen, jag "samlar" inte på mulatter, jag har inte träffat den "rätte" innan.

Sen tror jag att tråden handlade om afrika i blodet, och inte bara mulatter. Du vet, det finns även adopterade från afrika..

Så Alyssa, är du nöjd med svaren?
    Tack även för att du intresserar dig så mycket för mitt liv!

• Alyssa

Miia75 Nej jag är inte särkilt intresserad i ditt liv, gillade bara inte din kommentar om din mixade samling....

Den är tråden verkar mer handla om era söta färgade barn... Jag som afrikan och färgad tar faktiskt illa upp vid att läsa här.  Ni får det att LÅTA som att ni älskar era barn bara för deras bruna hy.

Jag skulle ALDRIG sitta med och disskutera här. Visst är det kul med blandning i blodet, kultur osv men ni koncentrerar er bara på barnens färg.

• miia75

Men snälla Alyssa, varför sitter du då och disskuterar i denna tråd om du nu ALDRIG skulle göra det.
    Det finns vissa trådar som inte jag gillar, och då skriver jag inte i dom.
    Jag är ledsen att du som afrikan och färgad tog så illa vid dig, men jag fasar för att min son kommer få höra mer "skit" än så, när han växer upp. Jag tycker ifs inte att jag skrivit någon skit om mina barn, utan snarare att de är mina underbara barn!

Men fortfarande handlar denna tråd om afrika i blodet.. Får jag då inte skriva i den?? 

Vem är du att bestämma över vad vi skriver? Gå du in i de fruktansvärt rasistiska trådarna som finns och ge en hjälpande hand till färgade istället för att ge skit till mig.. Jag står upp iallafall för mina åsikter i de trådarna. Och jag är definitivt inte rasist, det kan jag lova dig  Alyssa..

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2