• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • Frill

Vi var på 30-årsfest igår. 4 gravida och 3 bäbisar. Märks vilken ålder man är i... Tyckte synd om alla som inte var i familjetagen, för barn var verkligen det enda samtalsämnet på hela kvällen.

Jag har haft flera gråt- och ilskeutbrott de senaste dagarna och allt min stackars man har gjort har varit fel. Inte blev det bättre av att skötbordet inte passar riktigt på badkaret utan måste "modifieras" och att något är fel med ikeabyrån till barnkläderna så att den sista lådan inte går in.
    Tror jag har drabbats av de berömda städhormonerna. Att vi saknade dammsugarpåsar kändes som en katastrof, men så snart saker börjat falla på plats i lägenheten har mitt humör stigit och idag har jag varit snäll heeela dagen. Har börjat tvätta barnkläder och fylla byrån. Nu känns det att det närmar sig

Ha så trevligt på lunchen!

• Swenglish

Godmorgon!

Frill- känner igen känslan av välbefinnande som infinner sog när saker börjar komma på plats! Vi håller på med ommöbleringar osv och vardagsrummet ser ut som en krigszon- jättelugnande såhär en vecka före BF...

Bebisen hade några lugna dagar förra veckan, men nu är det hela havet stormar därinne och jag har rätt mycket sammandragningar. Igår kväll fick jag en liten "jag är inte redo att bli mamma"-attack, men som vanligt så är det ok igen nästa dag och jag längtar!

Är det någon som vet när pappan kan börja ta ut pappadagarna? Är det först sedan barnet kommit eller när värkarna satt igång (kan ju ta några dagar tills den är ute). Om det är en punktlig bebis så kommer den nästa vecka när det är sportlov och pappan är ledig

• Lillenlillen
    Frill:

Har känt likadant flera gånger, fast jag umgås med ett gäng där alla fått barn det senaste året och den äldsta är 26. Det är jätteroligt med allas barn osv. men jag förstår verkligen folk som blir tokiga när det BARA pratas om barn osv. För även om folk börjar prata om t ex. ett nytt jobb så glider det förr eller senare in på jobb efter mammaledigheten, om någon börjar prata kläder så går det över på att kroppen inte är som innan och vad man köper för kläder nu mer. Man kan tänka på det och då inser man hur fruktansvärt svårt och trist det måste vara för någon som inte är i famljeplanerartagen. Och ibland känns det nästan som att just detta påverkar folk att skaffa barn för att inte "hamna utanför", för det dyker upp nya graviditeter bland folk jag känner ungefär en gång i månaden.. Lite läskigt nästan :D
  • SanniXx

Första natten hemma gick bra, man springer verkligen upp ofta. Haha.. vänta ni bara fast det kanske bara är jag som har ett larm som piper lite då och då. De borde alla ha för att minska spädbarnsdöd

Ha en förtrollande dag!

= Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 =
  • Vivs

Sannixx - vad härligt att du äntligen fått komma hem med lilltjejen! Kan tänka mig att det blir ett himla springande upp och ner de första nätterna

Swenglish - känner igen din hjälp-jag-är-inte-beredd-känsla! Jag har haft en himla mensvärk hela lördagen och söndagen, ibland har det gjort ordentligt ont och då blir man ju livrädd när man inser att man snart ska åka in till ett sjukhus och föda barn!! Men, som sagt, panikkänslan går över Idag har jag inte alls så ont och då blir jag i stället besviken och det känns som det är en evighet tills barnet ska komma ut!
    Ang pappadagarna så har jag förstått det som att han bara kan ta ut dem från att barnet är fött...jag har sån där e-leg där man ska anmäla dagarna och det går inte förrän barnet är fött..

Lillen och Frill - jag har i stället typ inte en enda kompis som har barn så det känns lite ensamt åt andra hållet Aldrig blir man nöjd

Vi ses på restaurangen om ett par timmar, ska försöka klämma på mig något hopplöst plagg...

• Lillenlillen
    Sannixx:

Har du alltså andningslarm? Vi har fått ett av en vi känner men jag har hört att man kan bli dubbelnojjig och att de utlöses väldigt ofta utan anledning?
  • Lillenlillen
    Swenglish & Vivs:

Jag å andra sidan har känt mig helt redo i ungefär en månad nu, då är det så trögt att vänta. Speciellt som jag jobbar hemma och rätt lite med, det gör ju inte precis att tiden går fortare!!

Vivs:

Det som är bäst med att ha kompisar som varit gravida nyligen är alla tips men det finns också risk att bli helt insnöad på att t ex. någon blödde jättemycket efteråt så man går och köper ett ton megabindor eller att någon inte kunde ha vanliga kläder från månad 5 i graviditeten och gå och köpa upp sig på saker man inte alls behöver. Hänt mig flera gånger :D Men klart det är br amed tips annars...
  • Swenglish

Sannixx- välkomna hem! Måste vara skönt att äntligen vara hemma, fast nervöst också att vara "ensamma"! utanför sjukhusets trygga väggar!

Vivs- jo, det måste väl vara så med pappadagarna. Jag tänkte på att om tex vattnet går och man åker in och blir kvar men det dröjer en dag eller så, vad gör pappan då? Åker och jobbar? ja ja, det löser sig säkert!

ja, ska nog också klä på mig och åka iväg nu!

• Ginger6

Tack för mysigt lunch tjejer!! Får se om vi ses nått mer innan första leverans. Hem och drick champagne nu Vivs & Swenglish

• bianca2

Hej!
    Avundsjuk på er som lunchade!!! Vill gärn avara m nästa gång! En sjukt stressig vecka m flytt o rättning väntar men nästa är jag helt ledig i en ny lägenhet!!!!
    kramar till er alla.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3