• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • Sole

hej sannixx!

en del har ju himla nära BF här i tråden, men jag är en av dem som har i slutet av mars *suck*

kul att få höra om hur livet som småbarnsförälder är!

• majlinsa

Swenglish: jag vet ju inte hur rätt det stämmer men ta helre det säkra före det osäkra..

• Zul

Swenglish: ja det är mest när det är sammandragningar som "alptoppen" blir så extremt tydlig... intressant att du har samma! Hur är det annars, måste vara segt nu att vänta?

Angående lunch så var jag sugen på pasta på Hosteria tre santi, men såg att de bara har öppet på kvällarna, synd.
    Andra förslag: Östgötakällaren, eller Gunnarssons konditori på götg (tror man kan sitta där uppe) har bra lunch.

• Zul

Sole: Usch är det sant, räknas föräldrapenning som inkomst? Då måste man alltså ändå betala på sina lån (jag betalar på lån o jobbar vid sidan om studierna). Jag ansökte precis om nedsättning o skrev att jag inte skulle tjäna nåt i år alls. Eller menar du att du får mindre lån nu när du pluggar?

• Sole

Zul

ja visst ja du var ju också studerande!

Föräldrapenning räknas som inkomst som om du tex skulle jobba vid sidan av studierna då det är skatt på dessa pengar. Det lönar sig att kolla upp hur mkt du får "tjäna" i år så du inte kommer över fribeloppet.

Tar du mindre än 100% i studiestöd så får du ju tjäna mer.
    Sist jag pratade med CSN så sa de att jag itne behöver börja betala tillbaka lånet då jag ska ta upp skolan igen i höst och det hade du väl också tänkt att göra?

• Swenglish

Zul: Östgötakällaren har god mat, men inte så stora bord eller minns jag fel? Har Soldaten Svejk lunch? ja, det är seeegt att vänta. Mne jag försöker passa på att göra saker som man inte hinner sen- Imorgon ska jag dega på morgonen, sen till BM, sen lunch med en kompis, sen hem och dega igen!

• Zul

Ååh, Soldaten Svejk har ju jättegod, perfekt stabbig gravidmat... Men vet inte om de har lunch, nån som vet? Sant att ÖK har lite små bord. På Gunnarssons tror jag man kan sitta däruppe.

Jag köpte den underbara semlan på Lisas café på Skånegatan (precis vid Götg, nära strykjärnet o Katarina ban.g). Rekommenderas!

Sole: ja jag tänkte ta upp skolan igen i höst. Men jag pluggar utan studiemedel och vill helst slippa betala tillbaka i år då jag bara får föräldrapenning. Måste kolla upp detta... Så för mig är det ett återbetalningsproblem, antar att det för dig är ett problem att du får låna mindre om du "tjänar" mer (även om föräldrapenning inte borde vara lön...).

• Hellur

Suck, min kollega gick hem sjuk idag. Hon ringde ikväll och meddelade att hon har feber, ont i halsen, ont i öronen osv. Hennes son som fått tillbaka sin halsfluss, har nog smittat... Hoppas inte jag blivit smittad.
    Min kollega ska vara min ersättare och idag började hennes ersättare. Så kvar satt jag och fick lära upp min kollegas jobb. Undrar just hur detta ska gå nästa vecka, vilken blir min sista, om hon inte blir frisk i helgen. Jag på halvtid, en ny som behöver väldigt mycket support och stöd. Jag som vill kunna slappna av och inte stressa. Nu blir det stress och mycket.
    Är inte min kollegas fel, alla blir vi sjuka ibland, men tajmingen är inte den bästa direkt.
    Ja ja, var bara tvungen att klaga av mig lite.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3