• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Junija

Min dotter har blå kläder som det står "Boy" på - det är nämligen svårt att hitta "tjejkläder" i lekvänlig modell. Vi tycker t ex inte att hon ska behöva visa halva röven när hon böjer sig framåt, inte heller magen om hon sträcker sig.

Hon drar mest fördelar av sina "Boy-kläder"; hon har bl a fått gå före i rutchkanekön på lekplatsen "Vänta lite så får pojken åka före" var den en förälder som sa till sin rosaklädda flicka vid ett tillfälle

Jag visste allt om barnuppfostran och föräldraskap innan jag blev mamma...
  • bizzy

nar jag ser foton po min man nar han var liten so har han bara tjejklader po varenda foto. tydligen so ville hans mamma ha en tjej, eller so tyckte hon om roda klackskor och blommiga smotröjor. jag tycker det ar lite fel. min man fattade ju, trots att han var liten, att hans klader var annorlunda.

• tootikki

jag hoppas verkligen att det inte finns många därute som håller med dej ts. stackars barn som blir placerade i könsroller som de inte ens bett om.

• Wright sister

Junija, du slår huvudet på spiken. Att barn som det står "boy" på får gå före tjejerna i kön visar att det inte bara handlar om rosa och blått, utan om särbehandling. Det är inte okej.

• puss

men stopp lite nu.
    ALLA människor, mer eller mindre, har ett behov av att kategorisera in folk, medvetet eller omedvetet.
    det ger en känsla av trygghet.  vi vill veta vad det är för människor vi har omkring oss, det är ett naturligt behov och inte alls så rubbat och onormalt som vissa här menar.

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ Bebis är mammas hjärta¸.·´)¸.·*).·´`·» «·´`·. »*'
  • Junija
    puss skrev 2006-12-22 10:19:04 följande:
    men stopp lite nu. ALLA människor, mer eller mindre, har ett behov av att kategorisera in folk, medvetet eller omedvetet. det ger en känsla av trygghet.  vi vill veta vad det är för människor vi har omkring oss, det är ett naturligt behov och inte alls så rubbat och onormalt som vissa här menar.
    Fast är det verkligen viktigt när det gäller ett barn?? Och hur viktigt är det med informationen om människor som vi inte känner? Om könet är viktigt, är åldern viktig också? Namnet? Vikt och längd? Sexuell läggning? Religion? Civilstånd?

Var går gränsen för den information vi bör dela med oss av för att andra inte ska känna sig otrygga?
    Jag visste allt om barnuppfostran och föräldraskap innan jag blev mamma...
  • giftgrodan

men varför inte inse att allt man känner inte behöver vara "rätt"! Jag blir själv väldigt nyfiken och kanske konfunderad av människor som jag inte kan könsbestämma, men inte sjutton ger det mig någon sorts rätt att tycka att de ska KLÄ sig på något särskilt sätt.

En av poängerna med att vara människa är väl att man kan reflektera över sina känslor, fundera på var de kommer ifrån och de är faktiskt är något att ha kvar eller om man ska försöka att tänka annorlunda.

• Wright sister

Kategorier kan väl vara bra, så länge man bestämt sig för vad man ska ha dem till. Talar de rosa kläderna om för mig hur jag ska ta i, prata med, eller leka med barnet?

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Har inte läst hela tråden, men jag kan svara för vad TS frågar.

JA, jag tycker som dig.
    Visst min lille kille har röda kläder osv.

Men han är en pojke, han älskar bilar, flyg och allt annat "pojkigt". Flickan älskar rosa och prinsessor osv.

Vad ska man säga...sure! vill ni ta på era söner klänningar osv..fine! Inte mig emot...men jag skulle aldrig göra det

• Beckah82

Eh? Varför irriterad?

Spelar det någon roll för dig om det är en flicka eller pojke du möter?

åste du veta könet först innan du vet HUR du ska bemöta barnet/tala till barnet/ se på barnet/bahandla barnet?

Spelar det NÅGON som helst roll?

Jag förstår verkligen inte vad det är att bli så upprörd över? Ja, du blir irriterad, men VARFÖR. Du måste förklara för mig.

Uppdelningar

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
Svar på tråden Ang flickor och pojkar?