• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Majblomma12

Det där med att pojkar och flickor är så olika, jag undrar det, jag.

Jag umgås regelbundet med tre andra mammor, varav två har flickor och en har en pojke. Jag är också pojkmamma. Alla barnen är födda samma vecka. Vad jag noterar är likheter. De behöver alla mat, blöjbyte, kramar och pussar, uppmärksamhet och uppmuntran. De är alla på samma nivå i utvecklingen, en är lite tidigare med att sitta, en annan har fått tänder, en tredje pratar mycket och min pojke är medel med allting. Vad jag inte ser är några skillnader, beroende på kön. De är alla olika högljudda, fysiskt aktiva och trilskande oika dagar eller tider på dagen.

När ska dessa skillnader börja visa sig? Och om de inte visar sig förrän efter flera år, vem kan då påstå att dessa skillnader är biologiskt betingade och inte en social konstruktion? Återigen, ligger inte en stor del av det i betraktarens ögon? Ser vi inte (och omedvetet uppmuntrar) de sidor hos ett barn vi automatiskt anser som "pojkigt" respektive "flickigt"? Och i så fall visar vi ju också tydligt för barnet vilket beteende som premieras hos oss föräldrar och därför väljer barnet så klart att oftare visa upp det beteendet.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Beckah82

Blev utsatt för en utskällning angående det här nu i veckan faktiskt.

Pratade med min syster om min bebis i magen och jag sa att jag gissar på en tjej. Då häver hon ur sig vad hon uppenberligen gått och stängt inne en lång period:

"Ja jag hoppas VERKLIGEN att det är en tjej! Blir jävligt synd om den ungen om det blir en kille som du ska hålla på med rosa och sånt! Rosa nappar och tjöjor allt all möjlig skit på en POJKE! Nää stackars unge säger jag bara så jag hoppas verkligen att det blir en tjej!"

behöver jag nämna att hennes drygt 6-åriga dotter är uppfostrad i en rosa dröm med prinsessklänningar och My little Pony medan sonen, 4,5 år får hålla till godo med beige, blått, svart, grått, spindelmannen, actiongubbar osv.

Får dessutom hela tiden höra hur fjolligt det är när pojkar lipar och för att han ibland vill testa storasysters saker.

Vi står TOTALT olika i den här frågan min syster och jag. jag försöker att inte diskutera saken alls för då skulle vi bli ovänner för livet. Bättre att hålla käft. Hon kommer aldrig ändra sig och definitivt inte jag heller.

Som när min son började brottning så menade hon att då fanns ju risk att han blir bög...killar som ligger på en matta och kramas i trikå... eh..ja folk utan hjärna kan vara rätt roliga i sina funderingar. Mig veterligen så är min sambo inte det minsta bög trots att han var brottare och nu är tränare i brottning. men men.

För den delen så skiter jag FULLSTÄNDIGT i vem min son vill ha sex med när han är vuxen. jag vill inte veta vad han gör i sängkammaren oavsett vem han har med sig i sängen. Om jag får en svärson eller svärdotter hem på middag är också otroligt ointressant.

Jag tycker att folk som min syster är grymt korkade, trångsynta och obildade. Det är sådana som hon som för vidare samhällets fördomar. Tur att sådana som min son som fått lära sig lute vettiga saker också växer upp och kan ge lite motvikt.

Min son har jag lärt att alla får ha PRECIS vad de vill på sig, att man får vara kär i VEM MAN VILL, att alla är lika mycket värda, oavsett kön, läggning, hudfärg. Eller ja...lärt och lärt. detta är ju saker som barn tar för givet när de föds tills någon idiot plockar ur dem detta!

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Junija
    Majblomma12 skrev 2006-12-22 12:25:44 följande:
    Ser vi inte (och omedvetet uppmuntrar) de sidor hos ett barn vi automatiskt anser som "pojkigt" respektive "flickigt"? Och i så fall visar vi ju också tydligt för barnet vilket beteende som premieras hos oss föräldrar och därför väljer barnet så klart att oftare visa upp det beteendet.

Visst är det väl så Barn pejlar av vad de större (föräldrar, äldre syskon etc) gillar och (omedvetet?) uppmuntrar och beter sig sedan därefter.

Jag visste allt om barnuppfostran och föräldraskap innan jag blev mamma...
  • Bonanza

IS - ja, min son är ju 1.5 och är varken pojkig eller flickig. Han är ett barn. Det märks alltså inte än!

Men de barn som växt upp hos föräldrar som är stensäkra på att könsskillnaderna är medfödda, de har konstigt nog ettåriga pojkar som bara älskar bilar. Undrar hur det kan komma sig?

All I want for christmas is... a Loganbot!
  • Majblomma12
    Bonanza skrev 2006-12-22 12:45:59 följande:
    IS - ja, min son är ju 1.5 och är varken pojkig eller flickig. Han är ett barn. Det märks alltså inte än!Men de barn som växt upp hos föräldrar som är stensäkra på att könsskillnaderna är medfödda, de har konstigt nog ettåriga pojkar som bara älskar bilar. Undrar hur det kan komma sig? All I want for christmas is... a Loganbot!
    Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Ejnie

Beckah82 - så underbart inlägg!

Fö undrar jag - lätt ironiskt då - varför vi just ska begränsa oss till att enbart klä efter kön? Varför inte låta barns "klädval" också styras av religion, förväntad sexuell läggning, social tillhörighet, föräldrarnas inkomst och varför inte efter skolbetygen? Eller kanske införa att alla har ett märke i pannan som talar om _precis_ vilken grupp de tillhör så att alla verkligen kan förstå sig på honom/henne direkt utan att ens tilltala personen...

Som sagt, könsuppdelade kläder för småbarn är ett rätt modernt påfund och sannolikt enbart till för att klädindustrin ska sälja mer! Det finns INGEN orsak till att en treårig flicka och en treårig pojke skulle _behöva_ olika kläder och olika färger pga sin könstillhörighet.

• Prospero

Kom just på en sak... Väldigt många tycker ju att familjen ska bestämma själva hur föräldrapenningen ska delas upp mellan föräldrarna och att ingen annan ska ha några synpunkter om det. Undrar hur många av dem som själva har väldigt mycket synpunkter på hur andras barn ser ut (hår, kläder osv). Ja ja, ingen klockren koppling men ändå. Jag tycker det är superbra att ge sina barn möjligheten till långt eller kort hår, alla färger på kläder, olika sorters leksaker osv, utan att knö in dem i en fålla där bara vissa utseenden uppmuntras.

• uniMog

min 3-åriga flicka är inte speciellt "flickig" heller så jag undrar också när det ska slå igenom

Min 1-åriga pojke visar många väldigt könsstereotypa egenskaper men å andra sidan... så har han väldigt många icke-stereotypa egenskaper också. Så ja.... man ser nog det man vill se!

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • listo

TS: "Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet"

Jamen då är det väl enklast att låta barnen gå utan byxor dårå? Så slipper man alla problem med hemska flickfärger på pojkar och pojkfärger på flickor.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?