• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Beckah82

meddelandet bröts. Här är fortsättningen:

Uppdelningar kan vara nödvändigt. Tex är det ju vuktigt att veta vilka som är mjölkallergiker och inte när man ska bjuda på mat, det är viktigt att veta vem som behöver astmamdedicin eller inte när man ska passa någons barn osv. VIKTIGA saker, då behöver man kategorisera, eftersom man har ANVÄNDNING av faktan, då man är tvungen att behandla olika.

När det gäller kön däremot ser jag inte alls vad vitsen är att kategorisera? Varför? Vad ska man med den informationen till? På vilket sätt är det viktigt för dig att veta könet på barnet du möter?

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Beckah82
    bizzy skrev 2006-12-22 09:46:04 följande:
    nar jag ser foton po min man nar han var liten so har han bara tjejklader po varenda foto. tydligen so ville hans mamma ha en tjej, eller so tyckte hon om roda klackskor och blommiga smotröjor. jag tycker det ar lite fel. min man fattade ju, trots att han var liten, att hans klader var annorlunda.
    Klart det är fel! Lika fel som att förvägra den lilla 3-årige pojken att prova ett par fina blanka röda klackskor. Givetvis ska man inte tvinga på ett barn NÅGOT och inte heller förvägra barnet kläder som är till för "det andra könet".
    ♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Åke Vilse

Sonen blev tagen för tjej förra året trots blå vinteroverall, blå vinterkängor, grå mössa med dödskalle på.
    Det var de blonda lockarna som stack ut under mösskanten som var det avgörande i det fallet

jag personligen gillar inte rosa, spetsar, volanger, glitter osv så skulle jag få en dotter så lär hon inte bli klädd i det helelr och jag tror att hon kommer överleva det utan större trauma hoppas jag.

• Terryleene

Jag tror att folk som ts blir irriterade när deinte ser vilket kön barnet har för då vet de inte hur hon ska förhålla sig till barnet. Ska de säga (OBS! exempel): "åh, vilken stor och stark pojke" eller "vilken liten och söt flicka"? Jag gillar att folk inte är säkra för då blir det inte sådana uttalanden. Det är bla sådana attityder som gör att pojkar blir som folk förväntar sig att pojkar ska vara och vice versa. Det är inte medfött att gilla bilar eller dockor.

• Majblomma12
    Terryleene skrev 2006-12-22 11:42:34 följande:
    Jag tror att folk som ts blir irriterade när deinte ser vilket kön barnet har för då vet de inte hur hon ska förhålla sig till barnet. Ska de säga (OBS! exempel): "åh, vilken stor och stark pojke" eller "vilken liten och söt flicka"? Jag gillar att folk inte är säkra för då blir det inte sådana uttalanden. Det är bla sådana attityder som gör att pojkar blir som folk förväntar sig att pojkar ska vara och vice versa. Det är inte medfött att gilla bilar eller dockor.
    Exakt!
    Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Kiralves

vadå könsroller?
    de är ju pojkar och flickor inga neutrum

Huruvida det är medfött att gilla bilar eller dockor kan man ju fråga sig, men mina killar leker att allting är bilar, och dockorna som vi har är de inte intresserade av, tycker dock att det ska finnas fler pojkdockor

men jag tycker att det är överdrivet fånigt att klä sina pojkar i klänningar och dylikt barnkläder ska få vara mer neutrala, när jag var liten hade både tjejer och killar samma kläder nu är det så flickigt eller pojkigt, men att ta på sina pojkar klänning eller sina tjejjer utpräglade pojkkläder är ganska fånigt, varför får de inte vara pojkar och flickr, är det något fel på att ha det ena könet eller det andra???

• Mary Cherry

Kiralves: Varför kan de inte bara få vara barn?

• Bonanza

Kiralves - det är inte något fel på något av "könen". Men de "kön" vi har idag är ju sjukt socialt betingade. Och jag tycker att det vore bättre om min son fick det bästa ur två världar ("kön") än att bli tvingad att bara vara på ett sätt!

OT: min sons rosa frottébyxor låg i tvätten idag. Han skulle klä på sig dem, även fast jag försökte förklara att de var smutsiga! Till sist gick han med på att klä på sig andra kläder, som jag valde ut. De råkade vara blå. Så mycket roligare för honom, än om han bara hade fått välja på blått, grått, brunt och grönt.

Nu har han alla färger, han får leka alla lekar, han får ha alla kläder, han får göra allt. Inte hälften. Jag är f-n skyldig min son att låta honom få tillgång till allt, inte begränsa honom till hälften!

All I want for christmas is... a Loganbot!
  • Mary Cherry
    Bonanza: Det är så skönt när nån som är bättre på att formulera sig skriver precis det man själv hade velat skriva!
  • Kiralves

MaryCherry, jo precis, jag förespråkar egentligen neutrala barnkläder men jag ser ingen vits i att klä på pojkar flickkläder eller machokläder på tjejer, jeans tröja, myskläder, klänning till fest på flickorna, konstym och fluga till fest på pojkarna

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?